Gå til innhold

MP på Sempron?


Dr.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en Barton selv.. 2500+.

 

Disse prosessorene har en standard multiplier på 11, og kjører derfor på 11x166=1833 MHz.

 

Jeg har klokket min til 12,5x166=2075 MHz. Ikkeno problem.

 

Tipper det kommer an på hva slags HK man sitter med (Abit KD7).

Hvor gammel er denne da? For som nevnt tidligere så har mpen på amd vært låst i nesten et år (annet enn på de moblile).

Lenke til kommentar
Sempron er jo en Thoroughbred CPU, og de gamle Thoroughbred CPU'ene ble jo "autotomatisk" låst opp av nForce2 og VIA KT400 brikkesettet (dog fremedeles i "høy" og "lav" MP-modus), så kanskje det er slik det funker på Sempron også.

 

De eneste CPU'ene jeg har sett som ikke går an å låse opp er Barton og Pentium4/Celeron på s478.

Regner med at Sempron er det samme som Thornton, etterkommeren til Thoroughbred, og den har jo akkurat samme "superlock" som Barton... :ermm:

Det stemmer nok ikke, Thorton er basert på Barton kjerne, mens Sempron er basert på Thoroughbred kjerne.

 

Pga. at Thorton har Barton kjerne så overklokker de meget godt, noe jeg tviler sterkt på at Sempron gjør (pga av Thoroughbred kjernen).

Lenke til kommentar
Synes ikke det siste stemmer helt:

 

Applebred kjernen(duron) er basert på tbred og den klokker som bare det :yes:

Stemmer at Applebred også har Thorughbred kjerne, men disse kjører på FSB 133 (266Mhz) og er derfor lettere å klokke enn Sempron som allerede kjører på FSB 166 (333 Mhz).

 

NB! husk også på at PR-Ratingen er svakere på Sempron i forhold til tidligere XP modeller. PR-Ratingen ble endret av AMD for å konkurrere med Intel Celeron D.

 

Eksempel:

 

AMD XP 2000+ (Thoroughbred) = 1,67 Ghz, 256 kB Cache, 266 Mhz

AMD Sempron 2400+ = 1,67 Ghz, 256 kB Cache, 333 Mhz

 

Sempron kjører litt høyere FSB enn XP (Thoroughbred), så en konklusjon er nok at en Sempron 2400+ egentlig er en XP 2000+, men med lavere MP og høyere FSB. Ytelsesmessig så tipper jeg at en Sempron 2400+ ligger opp mot en XP 2200+, men sannsynligvis blir den slått av XP 2200+.

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

"Det stemmer nok ikke, Thorton er basert på Barton kjerne, mens Sempron er basert på Thoroughbred kjerne.

 

Pga. at Thorton har Barton kjerne så overklokker de meget godt, noe jeg tviler sterkt på at Sempron gjør (pga av Thoroughbred kjernen"

 

 

Asså hva har du røyka ?

 

Sempron er IKKE basert på en " Thoroughbred" kjerne...

 

Sempron er en nedskalert a64 (Newcastel/Clawhammer) med 256kb l2 cash uten støtte for 64 bit's

 

*edit *

 

snakker selvfølgelig om s754 nå

Endret av Det0x
Lenke til kommentar
Har en Barton selv.. 2500+.

 

Disse prosessorene har en standard multiplier på 11, og kjører derfor på 11x166=1833 MHz.

 

Jeg har klokket min til 12,5x166=2075 MHz. Ikkeno problem.

 

Tipper det kommer an på hva slags HK man sitter med (Abit KD7).

Hvor gammel er denne da? For som nevnt tidligere så har mpen på amd vært låst i nesten et år (annet enn på de moblile).

Fant frem fakturaen nå.. Kjøpt 12/06/2003. Lucky me.. :)

 

Hva slags overklokkingsvennlige AMD-CPUer selges nå om dagen da? Skal oppgradere et annet gammelt vrak av en PC jeg har stående?

 

Må kjøpe nytt HK også, men CPU-anbefalingen bør helst være Socket A (gode og billige HK).

 

Prisklasse: ca 6-700,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...