Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rekkevidde trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp trådløst nett med adsl i et stort hus med tjukke vegger og gulv, så jeg trur ikke en basestasjon er nok.

 

Hva gjør en hvis den trådløse routeren ikke dekker stort nok område? Hørt om et system der du har en router som sender ut signal, og så plasserer du en annen sender/mottaker innafor rekkevidden til routeren, som videreformidler signalet.

 

 

Noen kan kanskje anbefale noe? Noen merker/typer som sender lengre/sterkere enn andre? Eller andre løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, du kan jo bruke flere access-points, da med forskjellig ip, evt kjøpe en ekstern antenne om forholdene er helt for :cry: .

 

Dlink (som forøvrig har dålig rekkevidde på sine standard trådløse routere) leverer flere typer antenner, jfr dette pdf dokumentet fra Dlink.

 

Mener de har antenner som forsterker signalet såpass at du får en rekkevidee på opptil 4-5 km fri sikt. Da vil du vel komme et stykke på vei gjennom de 2 km med vegg :dribble:

Lenke til kommentar

Er det sånn at et aksesspunkt bare formidler adsl trådløst, uten mulighet for å plugge i kabel som på en router? Altså at den ikke gir et trådløst nettverk?

 

Hvis jeg skal bruke et aksesspunkt i tillegg må vel det også ha kabel fra routeren? Ihvertfall vil jeg unngå det. Har og lest en del dårlig om d-link, men er de de eneste med ekstra antenne?

Lenke til kommentar
Å bore i mur får å legge opp en tp kabel er vell ganske uaktuelt!

Hvorfor det?

 

Hele jobben er gjort på 10 minutter om man har tilgang på en slagboremaskin. Et passelig bor koster ca en hundrings på biltema eller ClasOhlson. Da får man jo garantert nærmere 100Mbit hastighet i stedet for å bruke tusenvis av kroner på AP'er og kanskje få 11Mbit om man er svært heldig. Dessuten er det svært enkelt å oppgradere til 1Gbit om man vil gjøre det.

 

Hva mener trådstarter?

Lenke til kommentar

Jeg hadde for en tid tilbake tilsvarende problemstilling som du er oppe i nå (Naboens garasje stod i vegen for ett nettverk oss i mellom).

 

Du kan starte med å lese denne linken til Tomsnetworking. Her blir WDS vist.

http://www.tomsnetworking.com/Sections-article78-page6.php

Dette er konfigurasjonen som ble beskrevet av Muffinman.

 

Gå for flere asus wl500g.

-Den kan konfigureres som både "home gateway", aksesspunkt og router (vha enkle valg konfigureres skjermbilder og menyer til riktig modus).

-Ved å ha to like enheter vil du kunne unngå evt inkompabilitet mellom ulike chipset og firmware.

-Wl500g har ikke fastmontert antenne. Det var dette veldig viktig for meg og jeg har koblet til (stor) ekstern antenne.

-Firmware er bra og oppetid på enhetene er 100%. WDS er enkelt å sette opp. Enheten har mulighet for å justere sendestyrke.

-Ytelse er helt topp.

-Asus kommer stadig med firmware oppdateringer, så dette er et produkt som fra deres side er "levende". (I motsetning til mange andre enheter der produktene ikke videreutvikles særlig etter at de er i salg).

 

Jeg har to wl500g. Den ene står som "Home gateway" mot en ADSL linje (DHCP server). Den andre er satt opp som et aksesspunkt og fungerer som en WDS bridge/repeater.

Begge enhetene fungerer slik at klienter kan koble seg til dem. De trådløse klientene har de samme tjenester tilgjengelig uansett hvilken enhet de kobler seg til.

 

Det fungerer som sagt helt fint, og har vært helt uproblematisk fra dag 1 :)

Endret av stb
Lenke til kommentar

Det høres ut som en god mulighet. Leste noen som brukte 500g og 300g. det går vel også? regne rmed at 300 er billigere. du sier 500g er uten ekstern antenne. mener du da den lille antenna som er typisk på alle aksesspunkt? eller mener du skikkelig heavy shit? trur du jeg trenger det isåfall? hvor mye koster ekstra antenne?

Lenke til kommentar

Jeg tror at 300g og 500g går veldig bra sammen i ett WDS oppsett.

-Både 500g og 300g bruker det samme broadcom chipsetet.

-Det er samme produsent av enhetene (Asus).

 

Ser på Asus sin side at 300g firmware ikke er oppdatert på evigheter. Se link.

Ved å ha både 300g og 500g i nettverket så kan ulike firmware revisjoner medføre inkompabilitet, da firmware for 500g kontinuerlig oppdateres. (Kun en generell betraktning uten at jeg har noe konkret belegg for å hevde inkompabilitet).

 

 

Det gir selvsagt større fleksibilitet å kjøpe en enhet som har "all" funksjonalitet.

-500g kan være aksesspunkt, ruter og "Home gateway" (ruter med NAT og brannmur på wan inngang).

-300g er ett aksesspunkt med noe mer.

Ved kjøp på komplett.no er det 100 kr i forskjell.

-500g - 995 kr

-300g - 895 kr

 

 

500g blir levert med vanlig liten antenne (8-10 cm lang) som man må skru inn i antenneinngangen til 500g (SMA hunn?).

 

 

 

Om du trenger større antenne ?

Mine erfaringer er at det ikke er så langt man skal sende før signalet er så svakt at det er gunstig for signal og linkkvalitet at man har stor antenne.

Jeg har gode erfaringer med rundstråleantenner, det er lite som kan gå galt med dem.

Det skjer noe med signalene når de skal gå gjennom betongvegger, busker og kratt, tåke, regn osv.

(Da gjelder det å kjøpe en enhet som har mulighet til å koble til stor utvendig antenne :yes: ).

 

Kostnadene ved større antenne og lang kabel varier veldig etter hvilken leverandør og antennetype du velger. Tror det er andre tråder her på forumet som bedre kan dekke antennespørsmålet.

Lenke til kommentar
Noen kan kanskje anbefale noe? Noen merker/typer som sender lengre/sterkere enn andre? Eller andre løsninger?

Selv kjøpte jeg nylig ett slikt nettverk, gikk ut på Elkjøp og kjøpte det billigste jeg fant uten å tenke noe særlig på det... TopCom het merket, fungerte relativt greit ca 10 meter fra routeren, var ustabil og i det hele tatt lite brukbart. Byttet routeren i en dyrere fra Netgear(som skal ha god rekkevidde), ble litt bedre, men fremdeles ikke topp, byttet så ut nettverkskortet(også det var TopCom) med ett fra NetGear, det var som dag og natt.. Plutselig hadde jeg fullt signal på steder der jeg før ikke hadde fått inn signal overhodet. Kan legge til at sluttprisen ble 3-4x høyere enn det jeg gav for det opprinnelige TopCom utstyret :)

 

Poenget er at det åpenbart er veldig stor forskjell på utstyret, selv hadde jeg faktisk ikke stor tro på dette(ettersom det skal følge samme standard) før jeg prøvde det selv.

 

Ett annet tips jeg fikk var at det svarer seg å kjøpe router og nettverkskort av samme merke, vet ikke om det er hold i den teorien, men det funker greit hos meg. Man skal huske at både router/nettverkskort funker som både mottaker og sender, dvs det nytter ikke dersom bare en av delene er av god kvalitet.

Lenke til kommentar

Var nettopp derfor jeg anbefalte Linksys.

 

Du kan skru senderen opp til 230+ mw på uteffekt og i tillegg er de sertifisert mot Intel sine Centrinoløsninger. Rett og slett en gulle god router. Bruker Mac Airport Express, Intel 2100, SMC, 3COM og Linksys kort mot min og alle fungerer veldig bra.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...