Gå til innhold

Info om Thunderbird!


Omnikron

Anbefalte innlegg

tenkte å selge min gamle AMD Tunderbird 1.4 ghz CPU. Trenger litt info om denne prosessoren da jeg ikke finner det noe sted, selv ikke på amd sine sider fant jeg noe oversiktlig info om disse. Må jo lissom beskrive prosessoren mtp cache, fsb, kjerne osv :)

 

Noen som kunne gitt meg en enkel oversikt over spesifikasjonene noe ala det nettbutikkene viser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting du kan legge til: Den er sakli varm ;) aldri hatt den under 45 grader med thermaltake volcano 11 på 4800rpm og bordvifte ståendes inn i kabinettet, hadde seff på arctic silver 5. Idle tempen med vifta på overkommelig lydnivå lå på rundt 55 grader.

 

En ting til, det ble laget to versjoner av denne CPU'en en med 200mhz fsb og en med 266mhz fsb ;)

Lenke til kommentar
En ting til, det ble laget to versjoner av denne CPU'en en med 200mhz fsb og en med 266mhz fsb ;)

Så vidt jeg vet er den med 133MHz FSB en AMD Athlon "C" "Palomino".

 

"Palomino" og "Thunderbird" er prikk lik med unntak av FSB'en, "Palomino" har 133MHz og "Thunderbird" har 100MHz

Feil. Palomino har alltid hatt samme navnet, Athlon XP. Det store med Palomino var at CPUen nå fikk "hardware prefech" på cachen. Cachen ble med andre ord mye mye smartere.

 

Tidligere, med Athlon (aka Thunderbird) var cachen rett og slett dum. Den fungerte ved at CPUen alltid leste litt lengere enn hva som var nødvendig, hver gang et program skulle lese noe. "Overskuddet" ble lagt i cachen. Hvis et program senere trengte disse dataene, kunne de hentes fra cache, framfor fra minnet.

 

Med Palomino, fikk CPUen en enhet som analyserte hvordan dataene fra minnet ble lest. CPUen kunne dermed hele tiden holde seg ett skritt forran programmet, mtp på minneaksess.

 

Dette førte til at en Duron basert på Palomino-kjerna (Morgan) var like rask som en Thunderbird, selv om Duron bare hadde 64kB cache vs Thunderbirds 256kB.

 

Palomino bruker 133 eller 166Mhz FSB. Thunderbird bruker 100Mhz eller 133Mhz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...