Gå til innhold

Northwood vs Prescott

Vu-caN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter med en Northwood 2.4ghz, med et ASUS P4P800 Deluxe hovedkort. Har opplevd at NW-prosessoren er veldig grei å klokke opp. Den gikk rett fra 2.4 til 2.9 med en gang jeg fikk Asus-hk'et. Rambrikkene mine er ikke særlig å skryte av, men som sagt fikk jeg klokka rett opp 500mhz uten justering av volt eller annet(bare FSB-justering). (ellers utstyr som kan være vesentlig: VC: Powercolor 9800pro, cpu-vifte: zalman7000u)

Nå er saken at jeg vurderer en billig oppgradering, dvs en 3.2ghz Prescott til 1.990,-

Er Prescott like klokkevillig som NW?

Er dette en lur oppgradering å gjøre med tanke på pris og ytelse?

Leste også at ASUS P4P800-E DELUXE, ville få en multiplyer-unlocker i neste bios-update. Noen som veit om det også vil komme til P4P800 DELUXE?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klokkemulighetene er med andre ord de samme? eller er dette opp til hver enkelt prosessor?

Er forskjellen på prescott 3,2 og nw2,4 verdt 2000kr?

flere svar hadde vært flott!

(Noen prøvd å klokke opp en 3,2prescott forresten?)

Skrevet

Fra en NW 2,4Ghz -> Prescott vil jo høyere standard FSB og Hype®Threading være aktuelle ting... Prescott utvikler som sagt litt mer varme, men 90W vs 110W... ... er dette merkbart? Det er jo altfor høyt uansett.

Du vil også merke at med HT skrudd på vil CPUen bli noe varmere enn hvis HT er skrudd av/ikke støttet, siden CPUen jobber mer.

Skrevet (endret)
Klokkemulighetene skal være de samme ja. Jeg har en P4 3.0 GHz NW og er MEGET fornøyd. I mine øyne er det verdt 2000 kroner ja... :yes:

Hvor mye får du klokket din 3.0ghz? :dribble:

(kom på at jeg kjører på 533MHz buss, og vil få en ekstra fordel av å kjøre på 800 med prescott) :ermm:

Endret av Vu-caN
Skrevet
Klokkemulighetene skal være de samme ja. Jeg har en P4 3.0 GHz NW og er MEGET fornøyd. I mine øyne er det verdt 2000 kroner ja... :yes:

Hvor mye får du klokket din 3.0ghz? :dribble:

(kom på at jeg kjører på 533MHz buss, og vil få en ekstra fordel av å kjøre på 800 med prescott) :ermm:

Da jeg hadde den kjørte jeg på 3,9 24/7

Skrevet
:dribble: 3,9 på en 3.0 :dribble:

Hvorfor sa ingen det med en gang?

da kan vel en 3.2 kan fort snike seg lydløst over 4.0ghz-grensen! :w00t:

Gjør oppmerksom på at jeg kjører med vannkjøling på mine maskiner ,for dem som ikke er klar over det .

Gjest Slettet+6132
Skrevet
:dribble: 3,9 på en 3.0  :dribble: 

Hvorfor sa ingen det med en gang?

da kan vel en 3.2 kan fort snike seg lydløst over 4.0ghz-grensen! :w00t:

Gjør oppmerksom på at jeg kjører med vannkjøling på mine maskiner ,for dem som ikke er klar over det .

Er det ikke slik at de med lavest rating/MP lar seg klokke lenger?

Dvs. man får forholdsmessig mer ytelse pr.krone med f.eks. en [email protected] i motsetning til en [email protected] (Nortwood og Prescott).

Som snekker'n påpeker... Prescott-CPU'er det være seg Celeron D eller P4 krever meget god kjøling dersom man vil klokke noe særlig..

Det lille jeg har prøvd tyder på at Boxed kjøler. (selv om den har kobberkjerne) ikke holder til slikt..

Vannkjøling er for viderekommende... :p

Skrevet

Min Prescott 2.4 (533 MHz FSB) koser seg på 3.6 GHz. Den blir en del varmere enn Northwood-en jeg hadde som var på 1.8 GHz, klokket til ~ 3GHz, men vannkjølingen klarer fint å kvitte seg med varmen. Det som er problemet hos meg nå, er at northbridge og strømforsyningskretsen på hovedkortet blir forferdelig varm.

Jeg ville holdt meg til Northwood-en inntil videre i allefall! Vent med Prescott til du kjøper LGA775-basert hovedkort en gang i fremtiden.

Skrevet
Det lille jeg har prøvd tyder på at Boxed kjøler. (selv om den har kobberkjerne) ikke holder til slikt..

Vannkjøling er for viderekommende... :p

Jeg har en zalman 7000u, og den går jo som en kule. Aldri hatt varmeproblemer på den, eneste error jeg får når jeg klokker den opp over 3.0 er minneproblemer.

Skrevet
Jeg ville holdt meg til Northwood-en inntil videre i allefall! Vent med Prescott til du kjøper LGA775-basert hovedkort en gang i fremtiden.

Vente på 775 en gang inn i fremtiden? ... hørtes utrolig kjipt ut :ermm:

Er det så store fordeler ved 775 at det er verdt det? Har forsåvidt et veldig bra ASUS-s478-hk, som jeg helst vil beholde litt til.

Noen som vet om det straks komme raskere cpu'er enn de 3,4ghz som har dukket opp på diverse webshoper? Er det en ny bølge med cpuer på vei, eller er dette bare siste stikk fra intel på 478-fronten?

Skrevet

Jeg har også en 3.0NW batch sl6wu , den klokker jeg til 4.0 med vannkjøling.

Dette er bortimot den ideelle prosessoren til klokking. Kjøper du en med høyere hastighet f.eks 3.2 - 3.4 minske mulighetene til å klokke høyere. Dvs. at du med en 3.0 får høyere bushastighet en en 3.2 eller høyere.(hvis du ikke bruker ekstremkjøling da , vapo etc.)

Prescott utvikler enorm varme ved klokking, er ikke å anbefale uten vannkjøling etc. Dette gjelder spesiellt 478 prescott. Hovedkortene er ikke designet for denne prosessoren egentlig , selv om du fint kan kjøre på standard hastighet.

Skrevet
Jeg har også en 3.0NW batch sl6wu , den klokker jeg til 4.0 med vannkjøling.

Dette er bortimot den ideelle prosessoren til klokking. Kjøper du en med høyere hastighet f.eks 3.2 - 3.4 minske mulighetene til å klokke høyere. Dvs. at du med en 3.0 får høyere bushastighet en en 3.2 eller høyere.(hvis du ikke bruker ekstremkjøling da , vapo etc.)

Prescott utvikler enorm varme ved klokking, er ikke å anbefale uten vannkjøling etc. Dette gjelder spesiellt 478 prescott. Hovedkortene er ikke designet for denne prosessoren egentlig , selv om du fint kan kjøre på standard hastighet.

Vil det da lønne seg å få tak i en cpu med 512KB Cache, om jeg ønsker å kjøpe en prosessor med høy frekvens? (3.2ghz-->)

... spesielt med tanke på klokkeegenskapene, og ytelsen jeg vil få ut av dette.

Skrevet

Northwood har 512kb cache og 800mhz bus speed.

Prescott har 1mb cache og har fra 533 til 800mhz bus speed.( det finnes 2.4 og 2.8 med 533 bus speed) ellers 800mhz.

Hva som lønner seg er smak og behag.

Du kan kjøpe en nothwood 3.0c og kjøre denne på 250fsb med luftkjøling nesten sikkert, hvis du finner noen da.

Skrevet
Hva er forresten forskjellen på "Socket PGA478" og "Socket 478"?

Passer begge i et flott ASUS 478 hk? (p4p800-deluxe)

noen som vet dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...