Gå til innhold

Organisering av maskin


msundvor

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nettopp bestilt meg en DVD-brenner og en ny HD. Og nå lurer jeg på hvordan jeg bør organisere maskinen min.

 

Jeg har i dag følgende:

- WD800JB, 8MB cache (80GB), som eneste disk i systemet.

- Plexwriter 40/12/40A CD-brenner

- Pioneer (Slot-in) DVD-spiller

 

Varene jeg har bestilt er:

- Maxtor 250GB S-ATA DiamondMax 10 16MB cache (Ukens tilbud på Netshop)

- NEC DVD-brenner ND-3500

 

Det jeg lurer på nå, er om det jeg skal kaste ut CD-brenneren/DVD-spilleren, eller beholde alt sammen som nå. Tenkte da å sette DVD-spiller og CD-brenner på en IDE-kanal, og og sette den nye DVD-brenneren og WD-disken på den andre IDE-kanalen.

 

Vet vel ikke helt hva jeg vil ha behov for. Er det vanlig å sikkerhetskopiere DVD'r "on the fly" ? eller bør de mellomlagres på maskinen? Dette vil vel ha en viss betydning for hva jeg evt. beholder..

 

Kabbiset et forøvrig ett Lian Li PC6070B m. Fortron-Source FSP400-60PN(PF), så plass og effekt skulle være i orden.

 

Når det gjelder diskene, var planen min å lage en litt mindre partisjon på den nye disken til systembruk (WinXP home) og bruke resten samt WD'n til lagring. Er dette en grei måte å gjøre det på? og hvor stor bør en slik partisjon være?

 

Innspill mottas med takk

 

- Wes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagre heller filmene på hardisken. Mye mer praktisk, raskere, enklere og billigere enn å kjøpe DVD-brenner og brenne ørten plater. Spill også av filmene fra PC'n. (Du slipper også å kjøpe stasjonær DVD-spiller på denne måten).

 

Ellers, så ville jeg fjernet både DVD-spilleren og CD-brenneren og hatt 80GB disken den ene kabelen og DVD-brenneren på den andre kabelen. SATA-disken benytter en egen kabel.

 

Hvis du har ICH4/5 southbridge eller Nforce3 250gb chipsett på hovedkortet så ville jeg brukt SATA-disken som windows-disk. Hvis ikke så ville jeg brukt 80GB-disken til windows.

Lenke til kommentar

Det med southbridge er at du slipper å knote og plages med disketter og denslags for å få den til å fungere som OS-disk.

 

Asus A7V8x har vel ikke noen av de nevnte southbridgene så da MÅ du ha diskettstasjon og fungerende disketter for å få datt opp SATA-disken som OS-disk.

 

Ang. Sikkerhetskopiering, så kan det kanskje være et forslag å kjøpe et eksternt diskkabinett og ha en av diskene i det. Så lenge du lagrer filene begge steder så bør du være rimelig godt sikret mot diskkræsj.

 

Husk at DVD-plater ofte degraderes over tid og kan få mange uleselige filer etter så lite som ett år. (selv om de behandles aldri så pent)

Lenke til kommentar

Takk for gode råd...

 

Jeg har både floppy, og evner/tolmodighet nok til å knote litt :)

 

Godt forslag om å ha en av diskene i et eksternt kabinett. Blir dog litt tungvint å ha den slengende i brannsafen ;) Men til back-up for diskkrasj er det absolutt noe å vurdere... Noen tips til evt. kabinett?

 

Jeg undrer meg litt over at holdbarheten på disse DVDene er så dårlig som du hevder. Dette mediet burde ikke vært på markedet om dette stemte. Men det du snakker sikkert av erfaring. Får da være litt kritisk til valg av media tror jeg og håpe på det beste ;)

 

- Wes

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe eksternt diskkabinett selv ennå så jeg aner ikke hva jeg kan anbefale. Kjenner en som har orginal maxtor kabinett. Jeg synes det virker litt stort og tungt.

 

Ellers så har står det en del nyttig her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=276453&hl=

 

Det er kun brente DVD-plater som har dårlig holdbarhet. brente CD'er holder visstnok ca 3x så lenge, og jeg er ikke akkurat imponert over holdbarheten på disse. Derfor sverger jeg til å aldri brenne ut filer på DVD eller CD igjen. (med enkelte unntak da)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...