Gå til innhold

Handle fra Nomatica?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det ser særlig billig ut på Nomatica i forhold til å benytte norske nettbutikker. Jeg har ikke handlet der, men når man legger til 24% moms og et fortollingsgebyr på ca 150 kr er det som regel gunstigere å handle på norske nettbutikker.

 

Det kommer sikkert litt an på hvilket kamera man vil ha, men om man finner noe som er billigere enn i Norge bør man være obs på at det sannsynligvis vil bli mer plunder om det oppstår en feil på apparatet.

 

Jeg har handlet endel dippedutter fra utlandet, og så lenge apparatet fungerer bra er det ingen problemer, men når man har en reklamasjon og må sende apparatet utenlands og antakeligvis ikke har mer enn et års garanti kan det lett bli dyrt.

Lenke til kommentar

moms og toll er to helt forskjellige ting. toll er en egen spesialavgift som kommer når man skal importere en spesiell vare, men elektronikk har ingen tollbestemmelser. Mat og lignende er den typen som gjerne har slike ekstraavgifter.

 

moms på 24% vil alltid tilkomme varer som er over 200,- i verdi som sendes fra utlandet. Dette må registreres av posten/tollkontoret/noe lignende, og det tar de 150,- +- i gebyr for.

 

Så en vare kjøpt på nomatica vil som oftest komme tilsvarende ut som en vare kjøpt hos feks netshop.

 

Når det gjelder service og garantisaker så vet jeg lite om nomatica. men kanskje nomatica har lyst til å gi litt generell info om dette? Må varer sendes ned til frankrike, eller har dere eget servicekontor i norge? Andre rutiner?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hei igjen :)

 

Det er ikke toll på elektronikk fra EU land, allefall ikke fra Nomatica.com. Derimot, som sagt pleier tollkontoret å ta et gebyr på 70-150,- for selve behandlingen.

 

Moms og toll er som Alastor sier to vidt forskjellige ting. Moms påløper alle produkter som kjøpes i, eller sendes til, Norge av privatpersoner.

 

**Service**

 

Mobiltelefoner sendes til Nomatica. Andre produkter behandles i Norge det første året, såfremt produsenten har kontorer i Norge, da de fleste produkter utstedes med internasjonal 1 års garanti. Dette gjelder bla for digitalkameraer. Det andre året sendes evt produkter som det er feil på til Nomatica.

 

**Priser**

 

På noen produkter er vi mer konkurransedyktige enn på andre produkter. Dere kan selv vudere dette ved å bruke Prisguiden, hvor våre priser oppgis med mva. Det vi derimot vil opplyse om er at så langt er kun pakken våre som er med her, og ikke bare kameraene, og dermed er prisene som er oppgitt i prisguiden høyere enn om man bare skal ha kameraet. Vi jobber for øyeblikket med å endre det slik at kun kameraet, og ikke pakkene vil vises i prisguiden.

 

Skulle det være noe mer, er det bare å ta kontakt, eller følge opp saken i denne tråden.

 

mvh,

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har akkurat handlet hos Nomatica. Her er mine erfaringer:

 

1. Jeg valgte å kjøpe en "pakke" med Sony DCS-P100 og etui + et gratis tripod stativ. Desverre fikk jeg ikke det etuiet som sto oppført i pakka (Blå NM-HR) og som ser ut som at det passer sånn ca til kameraet. Jeg fikk i stedet NM-HSR10 i svart, og dette er alt for stort til den lille Sony'en. :(

 

2. Frakten var gratis fordi jeg valgte Colissimo-Posten som transportør. Pakken ble levert til Colissimo på torsdag 23/9 og jeg fikk melding om at den var ankommet for fortolling lørdag 2/10. Da hadde jeg valget mellom å hente pakken selv på postens godssentral på Alfaseth eller sende dem en fullmakt for fortolling (dvs betaling av moms). Hente selv koster 70 kr fungerer greit (OK, du må innom ca 4-5 disker i tur og orden, med noe ventetid mellom, men det er vel sånn gjennomsnittlig byråkratisk). Jeg valgte dette og hadde kameraet mandag 4.10. Dette var ganske som forventet :)

 

3. Pakkesporingen hos Colissimo på nettet er kun på fransk, og de glosene de brukte hadde ikke jeg lært på skolen, men det var tolkbart etter litt jobbing. Det var ingen endring i pakkesporingen fra innlevering til fredagen en uke senere, da det plutselig sto at pakken var levert til toll i mottakerland. Det sto også at noe info for fortolling manglet og at man skulle ta kontakt med tollvesenet. Det siste var altså ikke nødvendig. :hmm: En positiv overraskelse var at pakkenummeret også fungerte hos www.posten.no. Hos Posten sto det mye mindre info enn hos Colissimo.

 

4. Prisen ble altså den oppgitte prisen i Euro + norsk moms 24% (med kurs 8,35 hos Tollvesenet denne dagen) + 70 kroner i gebyr.

 

Bortsett fra feil etui og noe svak pakkesporing fungerte vel dette helt greit.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ja, det er bare å beklage at Coliposte.net (det franske postvesnet) ikke gir opplysninger på engelsk, samt at siden er ved internasjonale forsendelser ganske dårlig oppdatert. Dessverre er dette lite vi kan gjøre med. Derfor har vi også på våre nettsider linker til Postens sporingsfunksjon, som generelt sett fungerer mye bedre enn Colipostes, spesielt når pakken først kommer til Norge.

 

Jeg skal se hva jeg kan få gjort med tasken du fikk tilsendt feil, kan du sende en epost med kundenummer til [email protected]?

Lenke til kommentar
Prisene på våre nettsider er uten MVA, av den enkle grunn at vi ikke er MVA-pliktige til Norge (Fransk nettbutikk), men våre priser er oppgitt med MVA i prisguiden. MVA betales når varen kommer til Norge.

 

Håper dette rydder opp i uklarhetene rundt MVA og Nomatica.

and_mit Skrevet 10/10/2004 : 15:05

  Hvorfor har dere oppgitt prisen uten mva på deres sider?

NOK 1306.24 € 155.32 "u/mva"

 

Og hvor lang leveringstid regner dere for et produkt dere har på lager? Til Trondheim....

 

Leveringstid avhenger av hvilken transportør du velger -Fedex Express tar ca 4 dager, mens Coliposte/Posten Norge kan ta noe lengre tid da det er en internasjonal pakkeforsendelse. Her kan det erfaringsmessig ta ca 10 dagers tid.

 

mvh,

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...