Gå til innhold

Msi live update


NakedChef

Anbefalte innlegg

Hei, jeg flasha biosen min med live update, jeg valgt windows flashing fordi jeg ikke har diskett stasjon. Alt gikk fint helt til den skulle restarte, når den skulle starte på nytt skjer det ingenting. Absolutt ingenting, viftene går, men skjermen er svart, og det høres ikke ut som hardisken jobber særlig mye.Prøvde å resette cmos, både ved hjelp av jumperen og ta ut batteriet, men til ingen nytte. Har prøvd å ta ut alle delene inni, og når jeg bare bruker en ram brikke piper det med gjevne mellomrom. Etter å ha satt i en diskett stasjon prøvde jeg en såkalt rescue disc som jeg fant på msi.com, men det virker ikke som om den leser noe fra disketten i det hele tatt. Noen som har noen gode forslag?

 

Spesifikasjoner:

Msi Mega 180

PowerColor 9800se AIW

2X Twinmos Pc2700 ddr 512mb

Seagate 120gb

250w psu

AMD Xp2000

Endret av NakedChef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du,

 

Bios update via Windows er ikke å anbefale. Hele systemet mitt gikk ned da jeg gjorde dette i Live Update på MSI kortet mitt. MSI kommer mest sansynlig til å fjerne dette alternativet da det rett og slett er F*A*R*L*I*G.

 

Her har du en annen tilsvarende post ;

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=296350&hl=

 

Det hjalp hos meg å resette CMOS, men opplever snodige feil i etterkant.....

Lenke til kommentar
Hei du,

 

Bios update via Windows er ikke å anbefale. Hele systemet mitt gikk ned da jeg gjorde dette i Live Update på MSI kortet mitt. MSI kommer mest sansynlig til å fjerne dette alternativet da det rett og slett er F*A*R*L*I*G.

 

Tull

 

Å flashe via Windows er ikke noe mer "farlig" enn noen annen flashing.

 

Har flasha både MSI og Abit kort - alltid fra Windows - og det har alltid gått bra. Det er kun snakk om at man enten har gjort noe galt, eller man har vært skikkelig uheldig. Det kan man også være selv om man flasher i DOS via diskett.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Tull

 

Å flashe via Windows er ikke noe mer "farlig" enn noen annen flashing.

 

Har flasha både MSI og Abit kort - alltid fra Windows - og det har alltid gått bra. Det er kun snakk om at man enten har gjort noe galt, eller man har vært skikkelig uheldig. Det kan man også være selv om man flasher i DOS via diskett.

Sant nok,

 

Men etter å ha trålet igjennom rundt 200 - 300 posts på MSI sitt brukerforum, så er det ingen tvil om at "fail" ratioen på bruk av flashing via Windows er overhengende stor.

Faktisk såpass stor at dette alternativet vil bli fjernet fra MSI Live Update i nær framtid (iallefall iflg. posts på forumet fra moderatorer, samt innspill fra MSI selv).

 

Hos meg gikk det rett i dass, selvom alt ble gjort til punkt og prikke. Fikk bekreftet at bios flashing var 100% gjort riktig, før maskinen rebootet ut til det store sorte intet.

 

Gikk det bra for deg ?

Bra, men for flertallet gjør det ikke det ! Simple as that.

Klart man kan være like uheldig i DOS modus, men sjangsen er definitivt større for å lykkes (de som skal flashe på sikrest mulig måte, bør lese på MSI sine "bios" forum for tips og idiotsikre fremgangsmåter).

Lenke til kommentar

Ja, det har gått bra med meg helt fra 1ste gang (bank i bordet/kryss i taket) - bla. mine 2 stk. Abit IC7 har jeg flasha helt fra BIOS v 1.1 og helt opp til 2.6 (og det er mange trinn - 1.1., 1.2., 1.3., 1.4. osv. helt til 2.6).

 

Mitt nå solgte MSI 845D Ultra ARU HK flasha jeg også via Live Update, opp igjennom hele BIOS- rekken - og alt gikk som smurt.

Lenke til kommentar

http://www.msicomputer.com/support/sup_tshoot.asp

 

BIOS flash failed during BIOS update

Try BIOS recovery for AMI or Award BIOS

 

AMI BIOS recovery procedure

• Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A6712VMS.190 to AMIBOOT.ROM

• Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

• When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

Award BIOS recovery procedure

• Make a bootable floppy disk

• Copy the Award flash utility files & bios file to the bootable floppy diskette

• Open Notepad and put the following command line e.g. awdfl826B w6777NMS.140 than save to the floppy drive and name as Autoexec.bat

• Restart system with the floppy diskette that contains the Award utility & bios file (it will take less than 2 minutes before screen comes out)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd både å resette cmos og det som er beskrevet over, uten særlig hell. Men da jeg satt i diskett stasjon virket det ikke som om maskinen leste disketten i det hele tatt. Det lyser men som regel bråker det endel når den leser disketter, men nå gjør den altså ikke det. En liten ting, hvorfor går det ann å sette ide kabelen til diskett stasjonen begge veier, altså med "tappen" opp og ned?

Noen som vet hvor mye det koster å kjøpe ny bios? Eventuelt hvor?

Burde ikke garantien dekke dette, det er tross alt et program som blir bundlet med hovedkortet?

Lenke til kommentar

Det du kunne ha gjort er å sende kortet tilbake til leverandøren slik at de kan fikse det for deg for en viss pris, ellers så har jeg kun hørt om de reserve biosene får kun kjøpt i utlandet som England og statene og dem koster ca 400kr, så det er nesten like greit å kjøpe seg et nytt hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...