Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I prioritert rekkefølge:

 

20D

D70

10D

300D

 

Sålangt jeg kan oppfatte.

En liten korreksjon :hrm: :

 

Rekkefølgen vil nok bli:

20D

10D

D70

300D

 

 

Tror de fleste som har kjennskap til alle disse kameraene vil si seg enig i den rekkefølgen :yes:

Tviler uansett på at 20D vil overgå 10D på ren billedkvalitet. Skal endel til..

Men prestasjonsmessig vil jo 20D være bedre. Har selv 10D og har ingen intensjoner om å bytte etter å ha testet ut 20D. Skulle jeg ha byttet måtte det bli i en høyere prisklasse. EF-S fatningen frister heller ikke da EF-S objektivene ikke har imponert meg i særlig grad. Lette, fine og rimelige, men også deretter i kvalitet. ihvertfall så langt.

Lenke til kommentar
Rekkefølgen vil nok bli:

20D

10D

D70

300D

Når det gjelder f.eks. bildekvaliteten, tror jeg forskjellene er så små at en amatørfotograf ikke vil merke forskjell. De små forskjellene er vanskelig å legge merke til før du begynner å framkalle bildene i A3-format eller større (og det er det de færreste som gjør). For de aller fleste vil valget bli basert på:

- hvor mye skal kameraet tåle?

- hva har du av objektiver fra før av?

- hvor mye penger har du?

Så når man skal velge må man først velge merke, deretter modell. Hvis du ikke har objektiver fra før av har du flere muligheter, for da kan du også velge blant de nye dSLR'ene som kommer fra andre produsenter i disse dager. Uansett er det stor sjanse for å bli fornøyd..

Lenke til kommentar

Jeg er glad jeg ikke hadde investert i 10D når D70 kom.. Den kjører ringer rundt den på hastighet (oppstart, betjening og skrivehastighet), har raskere lukkertid og blitssynk, spotmåling og mere avansert lysmåler ellers, samt bedre autofokus (spesielt i lite lys og på følgefokus), og i tillegg er den betydelig billigere. 10D har riktignok magnesiumhus som føles bedre ut. Jeg har Canon fra før, så D70 var ikke noe alternativ, men nå har ihvertfall 20D kommet.

Jeg mener nok (dessverre) at rekkefølgen er:

20D

D70

10D

300D

 

Edit: Glemte forresten å si 10D er sikkert mulig å få tak i brukt for en relativt rimelig penge. Jeg ville ikke betalt særlig mer enn 7-8k nå (men jeg ville ikke solgt en for den prisen). Det ser også ut til at det er mulig å kjøpe 18-55'en løst nå, men for 1500 så burde det ihvertfall vært USM versjonen (som er lik optisk, men litt raskere og litt stillere) og så kan du jo sage av den bakerste delen og montere den på 10D:

http://bobatkins.com/photography/tutorials/efs-10d.html

Det er kanskje den billigste løsningen, spesielt hvis du får tak i den brukt. Sigma har også en 18-50/3.5-5.6 som sikkert er tilsvarende kvalitet, samt en 18-125/3.5-5.6 som visstnok er omtrent som de to førstnevnte. Sigma 18-50/2.8 kan være et godt objektiv, men jeg vet ikke. Hva Tamron og de andre har vet jeg ikke.

Ellers er jo Canon 17-40/4L meget bra, men dyrere og med mer begrenset rekkevidde. Hvis du kan leve med begrenset rekkevidde er den et godt alternativ. Hvis du derimot ikke er interessert i vidvinkel i det hele tatt så kan jo en 28-ettellerannet være et alternativ, Canon sin 28-135/3.5-5.6 IS USM er det mange som liker, evnt. sammen med en billig 18-50 eller 18-55. Jeg kan dog ikke klare meg uten en kompakt og god normalzoom.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Jeg mener nok (dessverre) at rekkefølgen er:

20D

D70

10D

300D

Nei, nei ,nei !

 

Rekkefølgen burde være slik:

20D

10D

300D

D70

 

:p

I prioritert rekkefølge:

 

D70

20D

10D

300D

 

Pingla, du startet :!: :!:

 

Fra spøk til alvor, jeg vet at 20D er et bedre kamera enn D70 på de fleste områder. Likevel ville jeg valgt D70 først p.g.a. at jeg er vant med nikon fra før, og betjeningen passer best for mine hender. Men det er jo forskjellig fra person til person. Lykke til.

Lenke til kommentar

Alle tråder som konkluderer med at ett spesifikt kamera er bedre enn ett annet uten å begrunne påstanden er bare tull uansett.

 

Hva som er "best" for en person vil ikke nødvendigvis stemme for en annen.

 

F.eks., hvilke av disse kriteriene er viktigst:

 

- pris, både på startpakken og hva en har lyst til/trenger senere

- megapiksler

- slr / ikke-slr

- full-frame, crop-faktor 1.3, 1.5, 1.6

- størrelse

- hva kamerahuset er bygd av

- funksjonslisten (slik som custom functions, etc.)

- lysfølsomhet, dvs. både iso-muligheter og hvilket ev-område fokuseringen fungerer bra innenfor

- hvorvidt man har tilgang på utstyr for en gitt type kamera(-serie) eller ikke

 

Så lenge man kan konkludere med at "Nikon D70 er bedre enn Canon EOS 300D" uten å begrunne konklusjonen nærmere så er vel det kun en mening og ikke noe annet. Ihvertfall hjelper det en som spør hva han skal kjøpe ekstremt lite.

 

F.eks. hvis man sammenligner original-boksene som kameraene kommer i så liker jeg fargene på nikon-boksen bedre, Nikon D70 er derfor klart best synes jeg.

 

Men alle har vel en indre trang til å rettferdiggjøre det valget de har gjort.

Lenke til kommentar
Alle tråder som konkluderer med at ett spesifikt kamera er bedre enn ett annet uten å begrunne påstanden er bare tull uansett.

 

Hva som er "best" for en person vil ikke nødvendigvis stemme for en annen.

 

F.eks., hvilke av disse kriteriene er viktigst:

 

- pris, både på startpakken og hva en har lyst til/trenger senere

- megapiksler

- slr / ikke-slr

- full-frame, crop-faktor 1.3, 1.5, 1.6

- størrelse

- hva kamerahuset er bygd av

- funksjonslisten (slik som custom functions, etc.)

- lysfølsomhet, dvs. både iso-muligheter og hvilket ev-område fokuseringen fungerer bra innenfor

- hvorvidt man har tilgang på utstyr for en gitt type kamera(-serie) eller ikke

 

Så lenge man kan konkludere med at "Nikon D70 er bedre enn Canon EOS 300D" uten å begrunne konklusjonen nærmere så er vel det kun en mening og ikke noe annet. Ihvertfall hjelper det en som spør hva han skal kjøpe ekstremt lite.

 

F.eks. hvis man sammenligner original-boksene som kameraene kommer i så liker jeg fargene på nikon-boksen bedre, Nikon D70 er derfor klart best synes jeg.

 

Men alle har vel en indre trang til å rettferdiggjøre det valget de har gjort.

:p Jeg er egentlig helt enig i det du skriver..... :thumbup:

Jaja , unntagen det med at Nikon fargen er finere en Canon fargen da :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...