Gå til innhold

Error: Kan ikke boote fra HD


benjamin84

Anbefalte innlegg

Heisann, har hjulpet en kamerat med å sette sammen ny PC (basert på denne tråden).

 

Installerte nettop Windows XP (ikke pirat versjon) og alt så ut som om det gikk bra, formaterte disken, installerte alle filer som trengtes. Så skulle PCen restartes og bootes fra HD, og da får vi beskjeden "Please insert system disk" (ca).

 

Jeg har vært inne i BIOS og sjekket alt jeg kan finne av instillinger, prøvd med HDD-0 og 1, prøvd å bare boote fra HD uten CD/Floppy først, disablet S.M.A.R.T. HDD saker (vet ikke helt hva det er men det hørtes muffens ut) og generellt prøvd etter beste evne å få denne saken til å fungere. Har også resettet CMOS for å sørge for at jeg ikke har stillt inn noe galt i BIOS oppsettet.

 

HD'en er Primary Master på egen IDE kabel, Secondary Master/Slave er en CD-RW og en DVD-ROM. Jeg har prøvd å koble fra alt av PCI kort/Optiske drev uten nevnverdig hell.

 

Her følger specs:

Hovdekort - EPoX EP-8RDAEi Socket A nForce2 400/MCP

HDD - Western Digital Caviar 120Gb 7200rpm EIDE (er EIDE noe spesiellt eller har de skrevet feil på invoice'n?)

CPU - AMD Athlon XP 2500+ Barton

Minne - 512MB PC3200 CL2.5 TwinMos

 

Som tillegg kan det nevnes at PCen fungerer helt fint med Knoppix 3.1, kjørt fra CD. Noe som derimot er veldig snodig er at "Detecting IDE Drives" delen av oppstarten tar unormalt lang tid, bortimot halvannet til to minutter. Etter dette henger den en stund på "Verifying DMI Pool data", og så står det "Insert System Disk and press ENTER".

 

Håper noen kan hjelpe, jeg klarer ikke tenke på flere ting å prøve!

 

Vennlig Hilsen

Benjamin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sikker på at partisjonen du har Windass på er logisk eller primær?

husker ikke helt, men det er vel logisk som booter?

bare sjekk, kanskje det er problemet...

 

Edit: Skriveleif...

 

dra ut idekabelen start pcen og sett i ide kabelen igjen og start pcen funket for meg :p

Endret av Ripz911
Lenke til kommentar
sikker på at partisjonen du har Windass på er logisk eller primær?

husker ikke helt, men det er vel logisk som booter?

bare sjekk, kanskje det er problemet...

 

Edit: Skriveleif...

 

dra ut idekabelen start pcen og sett i ide kabelen igjen og start pcen funket for meg :p

Disken har aldri blitt brukt før, og den ble formatert av installasjons programmet under install så jeg regner med den er primær. Det er heller ingen andre partisjoner på disken. Skal prøve å plugge alt ut og inn :)

 

Det er ikke normalt at den skal bruke så lang tid.

 

Prøv å bytte IDE-kabel, evt å koble den på secondary istedetfor primary og se om den gjenkjenner disken raskere da.

 

Skal prøve det :)

Lenke til kommentar

Fyrte opp Linux Knoppix igjen nå og jeg har tilgang til harddisken derifra, finner den helt greit. Kan spille av lydfiler fra windows mappen og det som er. (kan ikke endre noe ettersom Knoppix ikke kan skrive til NTFS disker).

 

Dette er fryktelig snodig, og det har mest sannsynlig sammenheng med at det tar så unormalt lang tid å sjekke etter IDE enheter, men jeg skjønner ikke hva som kan være galt.

Lenke til kommentar

Jøss, flyttet HD'en fra master til slave og alt funket som bare det. Ikke skjønner jeg hvorfor det skal ha noe å si (jumper instillingene var korrekte på HDen i begge tilfellene), men det funket uansett :D Takk for hjelpen! Nå tar det et halvt sekund å sjekke IDE enheter også, slik det er ment å være, fryktelig snodig, men jeg skal ikke klage ettersom det funker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...