Jump to content
Sign in to follow this  
RostamX

Audi A6 men hvilken motor?

Recommended Posts

Hei,

 

Tiden har kommet for et lite bil bytte og øverst på ønskelisten står en audi A6 stasjonsvogn.

Budskjettet er pluss minus 220000Kr

Jeg har så si bestemt meg for å gå til anskaffelse av en Audi A6 stasjonsvogn men jeg vet desverre ikke hviken motor som lønner seg å kjøpe?

Kan noen som har erfaring vennligst svare på om dere vet noen motorer som er det generelt er mye tull med eller som er uegnet?

Hvis det har noen betydning så SKAL bilen ha manuell girkasse eller sånn triptronic dingsboms.

Motorene som er i min prisklasse er :

1.9 TDI (diesel)

1.8T (bensin)

 

Takker for gode svar :thumbup:

Edited by Hooligan

Share this post


Link to post

Begge motorene er ganske solide, vet om en som har en trimma 1,8T fra 150 til 230-40hk++, den har rulla med trim, ca 270000km og går enda. Så du skal ikke være redd for motorene, bare regreim er bytta når de skal så skal motorene gå lenge. Diesel lønner seg hvis du skal kjøre mye\langt hvert år, bruker jo en god del mindre drivstoff en 1,8T. Et problem jeg har hørt om 1,8T er at luftmassemåleren er følsom for dritt\skitt, kan føre til at bilen går dårligere. SKal være mulig å fikse med å rense måleren.

Edited by trra

Share this post


Link to post

Takker for svar :thumbup:

 

Noen flere som har noen meninger/synspunketer/advarser anngående Audi A6?

 

Sånn jeg har tenkt er at hvis jeg ender opp med en 1.8t mensin så skal den ikke trimmes (chippes) hørt at det gir liten ytelse å chippe bensin motorer

 

Hvis jeg ender opp med en 1.9tdi skal den chippes da jeg har hørt at man kan oppnå opptil 30% mer "ytelse"

Edited by Hooligan

Share this post


Link to post
Hadde jeg kjøpt en A6 så ville jeg gått for enten 2.6 eller 2.8 V6 Quattro...

2.6 sto bare i C4 (det gamle karosseriet).

 

1.8 T og 1.9 TDI er to momentsterke motorer som passer godt til den litt sedate Audi A6. Kjenner folk som har begge deler, men jeg tror nok at TDI eierene er mest fornøyde. Årsaken er trekkraft og forbruk. Styr unna den masete Tiptronickassen (1.8 T) og automat på TDI. TDI 110 passer best man.gir!

Share this post


Link to post

Se også denne tråden :)

Ellers bør du sjekke bremsesystemet, som parkeringsbrems, bremseledninger og bremseskiver. Bærearmene i forstillingen er også et kjent problem, men tror jeg leste et sted at Audi retter opp dette problemet uten kostnad (?).

Edited by Zardoz

Share this post


Link to post
Hadde jeg kjøpt en A6 så ville jeg gått for enten 2.6 eller 2.8 V6 Quattro...

Ja det hadde sikkert jeg også hvis prisen hadde vært under 220000kr

Men det er den dessverre ikke :thumbdown:

Edited by Hooligan

Share this post


Link to post

Audi\VW fikser problemene med forstillinga gratis så lenge bilen ikke har gått lenger enn 200.000km på noen modeller. Audi A4 (1994-1999), Audi A6 (1997-1999) og VW Passat (1996-1999). Utvidet dekning inntil 200 000 km gjelder kun nedre fremre bærearmer. For øvrige bærearmer gjelder 100 000 km/5 år. Bileiere som alt har betalt for utbedring vil kunne få utlegg refundert.

Share this post


Link to post

Jeg er veldig glad i 1.8T motoren, og anbefaler gjerne den! MEN, 1.9tdi motoren er en GOD motor det og! Chip, eksos og filter gjør seg på begge motoren ;)

Share this post


Link to post
Takker for svar :thumbup:

 

Noen flere som har noen meninger/synspunketer/advarser anngående Audi A6?

 

Sånn jeg har tenkt er at hvis jeg ender opp med en 1.8t mensin så skal den ikke trimmes (chippes) hørt at det gir liten ytelse å chippe bensin motorer

 

Hvis jeg ender opp med en 1.9tdi skal den chippes da jeg har hørt at man kan oppnå opptil 30% mer "ytelse"

Når det gjelder chip så er det mulig å få 30% effektøkning ja.. men da må du betale noe helt forjævligt myue for chippen. DU får gode chipper til bensinmotoren og ja, men råder deg til å skifte til ett eller annet sportsfilter, chip og hele eksosanlegget samtidig. Får du bare inn en chip vil du sansynligvis ikke bli så positivt overaska over effektøkningen. Bytter du alt samtidig vil du bli mer fornøyd. Chip og Filter er som sagt ikke det dyreste, men å gå for ett skikkelig effektanlegg, blir det penger utav.

Share this post


Link to post
Se også denne tråden :)

Ellers bør du sjekke bremsesystemet, som parkeringsbrems, bremseledninger og bremseskiver. Bærearmene i forstillingen er også et kjent problem, men tror jeg leste et sted at Audi retter opp dette problemet uten kostnad (?).

Du skal sjekke bremsene BAK på Audi A4/ A6 og VW Passat (samt mange andre biler. Kalipperene "henger fast" hvis du tøffer mye rundt i byen på salta vinterføre. Delen i forstillingen (ser ut som en hestesko) får du byttet på gratis, men de fleste bilene har nok fått utbedret dette nå.

Share this post


Link to post
(...)

Sånn jeg har tenkt er at hvis jeg ender opp med en 1.8t mensin så skal den ikke trimmes (chippes) hørt at det gir liten ytelse å chippe bensin motorer

 

(...)

 

Her er du nok blitt feilinformert. A6 med 1,8T (150hk) kan chippes opp til nesten 200 hester og over 300Nm dreiemoment -> BSR Tuning

 

Motorer uten turbo er imidlertid ikke så takknemlige å chippe.

Share this post


Link to post
Hadde jeg kjøpt en A6 så ville jeg gått for enten 2.6 eller 2.8 V6 Quattro...

Ja det hadde sikkert jeg også hvis prisen hadde vært under 200000kr

Men det er den dessverre ikke :thumbdown:

Du sier ingenting om det skal være en ny eller brukt bil ?

 

 

1995 A6 Avant 2.8

 

1997 A6 Avant 2.6 Quattro

Vet om en 1996 modell A6 Avant i Bergen. Det er en 2.6 automat med sort skinn, climatronic, el.soltak osv. Bilen er mørk grønnmet og er kjørt rundt 160 000 km. Prisen ligger rundt 150 000 ,-

Share this post


Link to post
Hadde jeg kjøpt en A6 så ville jeg gått for enten 2.6 eller 2.8 V6 Quattro...

Som du ser så skal han ha enten 1,8T eller 1,9Tdi. Jeg ville valgt tdi pga driftsøkonomi og forsikkring, det er billigere med tdi enn bensin m/turbo.

Share this post


Link to post
Hadde jeg kjøpt en A6 så ville jeg gått for enten 2.6 eller 2.8 V6 Quattro...

Som du ser så skal han ha enten 1,8T eller 1,9Tdi. Jeg ville valgt tdi pga driftsøkonomi og forsikkring, det er billigere med tdi enn bensin m/turbo.

Takker for tipset :-)

 

Ser ut som om jeg går for en 1.9TDI 2000 modell :dribble:

Share this post


Link to post
Hadde jeg kjøpt en A6 så ville jeg gått for enten 2.6 eller 2.8 V6 Quattro...

Som du ser så skal han ha enten 1,8T eller 1,9Tdi. Jeg ville valgt tdi pga driftsøkonomi og forsikkring, det er billigere med tdi enn bensin m/turbo.

Takker for tipset :-)

 

Ser ut som om jeg går for en 1.9TDI 2000 modell :dribble:

:dribble: Du kommer til å bli fornøyd med drivstofføkonomien, en kolega av meg kjører runft i en slik og denn bruker nesten ikke drivstoff, den har automat og "sluker" fra 0,6-0,8 uansett på bykjøring eller landevei. Kanskje den går mot 0,5 på langkjøring slik som passat dislene (det er jo samme motor)

 

Håper du blir fornøyd med ditt kjøp :thumbup:

Share this post


Link to post
Hadde jeg kjøpt en A6 så ville jeg gått for enten 2.6 eller 2.8 V6 Quattro...

Som du ser så skal han ha enten 1,8T eller 1,9Tdi. Jeg ville valgt tdi pga driftsøkonomi og forsikkring, det er billigere med tdi enn bensin m/turbo.

Takker for tipset :-)

 

Ser ut som om jeg går for en 1.9TDI 2000 modell :dribble:

:dribble: Du kommer til å bli fornøyd med drivstofføkonomien, en kolega av meg kjører runft i en slik og denn bruker nesten ikke drivstoff, den har automat og "sluker" fra 0,6-0,8 uansett på bykjøring eller landevei. Kanskje den går mot 0,5 på langkjøring slik som passat dislene (det er jo samme motor)

 

Håper du blir fornøyd med ditt kjøp :thumbup:

Takker :thumbup:

Tror nok jeg blir fornøyd ja :w00t:

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...