Gå til innhold

Beste 17-19" LCD til gaming


ahpadt

Anbefalte innlegg

Og du nevner i fleng.....

Alle skjermer i lista under er rimeligere. De uthevede vet jeg at er bedre:

 

 

Samsung SyncMaster 172N

Samsung SyncMaster 710N

e-yama 17" LCD 17NE1-S Sølv

Iiyama ProLite 17 LCD E430-B Svart

Nec MultiSync LCD1701

Philips 170S5FG

BenQ FP767

Viewsonic VP171

LG Flatron L1710B

Eizo FlexScan L550

Samsung SyncMaster 172T

Samsung SyncMaster 710T

Iiyama ProLite 17 LCD E431S-S Sølv

BenQ FP931 Silver/Black

Samsung SyncMaster 172X

Iiyama ProLite 17 LCD-TV E430-T Sølv

Nec MultiSync LCD1760NX

 

Ikke misforstå meg, det er flott at du kommer med innspill, men jeg syntes den kommentaren din var såpass spydig at den fortjente et svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung SyncMaster 172N : Responstid 25ms = tregere

Samsung SyncMaster 710N : OK

e-yama 17" LCD 17NE1-S Sølv : Kontrast 350:1 = dårligere kontrast

Iiyama ProLite 17 LCD E430-B Svart : Kontrast 450:1 Lysstyrke 250cd/m2 Dårligere kontrast og lysstyrke

BenQ FP767 : OK

Eizo FlexScan L550 : Kontrasrt 450:1 Dårligere kontrast

Samsung SyncMaster 172T : Responstid 25 ms Lysstyrke 250 cd/m2 tregere og dårligere lysstyrke

Samsung SyncMaster 710T : OK

Iiyama ProLite 17 LCD E431S-S Sølv : 250 cd/m2 / 450:1 dårligere kontrast og lysstyrke

BenQ FP931 Silver/Black : 250 cd/m2 / 450:1 dårligere kontrast og lysstyrke

Samsung SyncMaster 172X : OK

Iiyama ProLite 17 LCD-TV E430-T Sølv : 450:1 dårligere kontrast

Nec MultiSync LCD1760NX : 450:1/260 cd/m2 dårligere kontrast og lysstyrke

 

 

Ikke misforstå meg, det er flott at du kommer med innspill, men jeg syntes den kommentaren din var såpass spydig at den fortjente et svar ;)

 

Det var poenget ja, og takk for at du tok deg tid til å komme med noen forslag.

 

Ikke missforstå meg, det er flott du kommer med innspill, men jeg syntes listen din virket så lettvindt at den fortjenete å bli sjekket grundigere. ;)

 

Selv så synes jeg det er useriøst og arrogant å komme med slike innlegg som ptv-, som bare forkaster mitt forslag uten begrunnesle. Det synes jeg fortjener litt spydighet og en oppfordring til å følge opp.

 

Og som du ser, enden, av alle de du visste var bedre, så var det faktisk bare fire av tretten som kunne matche spesifikasjonene til skjermen jeg kom med. Resten var dårligere på ett eller flere punkter.

 

Men nå er det ikke bare disse spesifikasjonene som teller, skjermer har også andre kvaliteter man bør sjekke før man kjøper.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Jeg kan starte med å innrømme at 172N og T ikke har noe på den listen å gjøre. Var sinnsyk i gjerningsøyeblikket :)

 

Når du merker NEC 1760XN som ikke god nok så har du driti på draget alt :)

 

Ser at du gjerne påpeker at kontrasten er for dårlig. Hva med et lite foredrag i kunsten å måle kontrast? Jeg tror nemlig at du ikke vet hva du snakker om her - kontrast er ikke verdt en dritt, det er tallene man bruker for å komme fram til kontrastnivået som er viktige,

 

Desuten - du snakker ut fra spesifikasjoner på papiret - jeg snakker ut fra praktisk erfaring :D

Lenke til kommentar

Jeg kan starte med å innrømme at 172N og T ikke har noe på den listen å gjøre. Var sinnsyk i gjerningsøyeblikket

Det er vi alle til tider. :cool:

 

Når du merker NEC 1760XN som ikke god nok så har du driti på draget alt 

Jeg har ikke sagt at skjermen ikke er god nok. Jeg har sammenlignet et lite utvalg spesifikasjoner. Og jeg har ikke kommet med noen konklusjoner eller påstander om hvilke skjermer som er best. Det er et par andre karer som har kommet med harde påstander om at enkelte skjermer er bedre enn andre. :innocent:

 

 

Ser at du gjerne påpeker at kontrasten er for dårlig. Hva med et lite foredrag i kunsten å måle kontrast? Jeg tror nemlig at du ikke vet hva du snakker om her - kontrast er ikke verdt en dritt, det er tallene man bruker for å komme fram til kontrastnivået som er viktige,

Nei, jeg har ikke påstått at kontrasten er for dårlig. jeg har sammenlignet spesifikasjonene. Det er et par andre karer her som har sagt noe om at en viss skjerm er dårligere enn mange andre.

 

Når det gjelder kontrast: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8623&side=5

Når det gjelder måling av kontrast m.m så følger VT700 ISO 13406-2 (Se HW-guiden), slik at i den grad det lyves på spesifikasjonene så lyver VT700 innenfor definerte og strikte rammer.

 

 

Desuten - du snakker ut fra spesifikasjoner på papiret - jeg snakker ut fra praktisk erfaring 

Hvilken praktisk erfaring med VT700 har du, og hva vil du si er dårlig med denne i forhold til de andre som du mener er bedre? (Jeg kan fortsatt bruke 30 dagers retur-retten på min, dersom jeg finner ut at jeg har gjort et dårlig kjøp.)

 

La meg også minne deg på følgende utsagn fra undertegnede: "Men nå er det ikke bare disse spesifikasjonene som teller, skjermer har også andre kvaliteter man bør sjekke før man kjøper." Jeg påstår med andre ord ikke at disse spesifikasjonene er alfa og omega. Men jeg synes de er et godt utgangspunkt. HW-guiden legger også en viss vekt på disse.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Når du merker NEC 1760XN som ikke god nok så har du driti på draget alt 

Jeg har ikke sagt at skjermen ikke er god nok. Jeg har sammenlignet et lite utvalg spesifikasjoner. Og jeg har ikke kommet med noen konklusjoner eller påstander om hvilke skjermer som er best. Det er et par andre karer som har kommet med harde påstander om at enkelte skjermer er bedre enn andre. :innocent:

Vel, den er bedre ;)

 

Ser at du gjerne påpeker at kontrasten er for dårlig. Hva med et lite foredrag i kunsten å måle kontrast? Jeg tror nemlig at du ikke vet hva du snakker om her - kontrast er ikke verdt en dritt, det er tallene man bruker for å komme fram til kontrastnivået som er viktige,

Nei, jeg har ikke påstått at kontrasten er for dårlig. jeg har sammenlignet spesifikasjonene. Det er et par andre karer her som har sagt noe om at en viss skjerm er dårligere enn mange andre.

Problemet er at kontrastnivå ikke er direkte sammenlignbart. Ett eksempel er to skjermer med ulik lysstyrke som har samme kontrast. Det faktiske sortnivået er her uavhengig av kontrastnivået. Jeg har enda ikke helt skjønt hva kontrastnivået skal være godt for annet enn å lett veilede (eller villede)...

 

Desuten - du snakker ut fra spesifikasjoner på papiret - jeg snakker ut fra praktisk erfaring 

Hvilken praktisk erfaring med VT700 har du, og hva vil du si er dårlig med denne i forhold til de andre som du mener er bedre? (Jeg kan fortsatt bruke 30 dagers retur-retten på min, dersom jeg finner ut at jeg har gjort et dårlig kjøp.)

Har sett den, men ikke dybdetestet den. Likte ikke helt fargebildet, og den har litt etterslep. Mulig fargene kan tweakes litt, dette prøvde jeg ikke.

 

La meg også minne deg på følgende utsagn fra undertegnede: "Men nå er det ikke bare disse spesifikasjonene som teller, skjermer har også andre kvaliteter man bør sjekke før man kjøper." Jeg påstår med andre ord ikke at disse spesifikasjonene er alfa og omega. Men jeg synes de er et godt utgangspunkt. HW-guiden legger også en viss vekt på disse.
Selvfølgelig er spesifikasjonene et godt utgangspunkt, men de kommer ikke i nærheten av det å ha testet skjermene selv. Denne tråden handler om den beste skjermen, og jeg presenterte en liste over skjermer jeg mener er jevngode eller bedre til samme maxpris :)
Lenke til kommentar

Det er greit med en liste, da har man et utangspunkt å gå etter om man vil sammenligne selv. Men det er også greit å begrunne sine påstander. Jeg sikter mest til han andre karen.

 

Personlig har jeg ikke mye erfaring med forskjellige skjermer, og jeg synes det er tungvindt å gå til butikkene og se på mange skjermer for hånd. Da er det greit å ta utgangspunkt i spesifikasjonene, for så å velge hvilke skjermer som er verdt å se på. Eventuelt kan man stole på tester. Men vt 700 er veldig ny, og jeg har ikke funnet noen tester ennå.

 

Temperaturen på skjermen endrer seg en del med kontrastjustering. Så om man justerer kontrast først, og brigthness etterpå kan man få en ganske god justering. Kalibrering for bildebehandling har jeg ikke forsøkt, men tråden handlet om en spill-skjerm.

 

Skjermens etterslep synes jeg er ubetydelig, men jeg har ikke noe godt sammenligningsgrunnlag. Og 17 ms responstid er rimelig bra.

 

Også er skjermen så pen som plastikk kan få blitt, og i svært og sølvgrått står den perfekt til boks, tastur/mus og høyttalere hos meg. :cool:

 

Du og andre kan forkaste den, men den har ikke dårlige spesifikasjoner. Og jeg mener den er verdt å vurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...