Jump to content
Sign in to follow this  
Levin

Kompressor dump ventil

Recommended Posts

kompressoren kan få dump den og. Bygger jo trykk osv på ganske lik måte som turboen, bare at den er rem-drevet istede for drevet av eksostrykket.

 

Så det skulle bare være å "kjøre på".. Er du i tvil, finnes det nok av tuning verksteder å sjekke med ;)

Share this post


Link to post

Hvorfor skal du ha det? Bare for å få lyd? :roll: Det er bare å kjøpe en ventil med justerbart trykk for ettermontering, bør ikke være vanskelig å få tak i, vanlig overtrykk/undertrykk ventil.

Share this post


Link to post

var mest for å få lyden jah.. hmm.. får prøve å finne noen som har det.. skulle hatt ei side å se på, for har ikke mest peiling på sånne ting :p

Share this post


Link to post

Hvis det bare er for lyd så sett en overtrykksventil på eksosanlegget sånn at når du tråkker på gassen så øker trykket og det begynner å kvitre, enkelt.

Share this post


Link to post

Det skal jo ikke kvitre mens du gir gass. Dessuten er vel neppe en overtrykksventil i eksosen den beste løsningen? Du får annet trykk i eksosen osv, og den er vel neppe gratis den heller. Hvorfor lage "jalla"løsninger, når man kan lage gode løsninger, og få lyden på ekte måte? ;)

Share this post


Link to post

Det er jo bare en wastegate ventil en eller annen plass på ladetrykket "orginalt" lyden kommer jo best frem når man girer ned og slipper gassen (gjennom svinger) Selvfølgelig er det flere måter å gjøre det på bare for å få denne lyden.

Share this post


Link to post
Det er jo bare en wastegate ventil en eller annen plass på ladetrykket "orginalt" lyden kommer jo best frem når man girer ned og slipper gassen (gjennom svinger) Selvfølgelig er det flere måter å gjøre det på bare for å få denne lyden.

tegnsetting er en fin bil?

 

men over til saken. En kompressormotor har jo ikke wastegate, men derimot ett slags returspjeld som sender lufta tilbake til kompressoren når gassspjeldet lukkes.

For å få dump på kompressormotoren, må man da altså sette dumpen i stedefor dette returspjeldet, og da vil det dumpe med engang man slipper gassen. Dette er hvis man skal ha lyden på en "ekte" måte. Dessuten vil lyden komme best når man drar bilen opp på høyt turtall, for så å slippe gassen.

 

Nå, litt OT:

Siden det ikke virket som du er helt klar over hva wastegate er, wastegate er den "ventilen" som styrer eksosen i en turbomotor, som styrer hvor mye av eksosen som skal slippes rett ut, og hvor mye som brukes til å dra turboen. Siden en kompressor er remdrevet, vil en kompressor aldri ha wastegate. Ventilen som lager den berømmelige "pop-off" lyden, er dumpventil, eller blow off.

 

Magnus

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...