Gå til innhold

Hvordan få 400MHz...


Freqtal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kjør skikkelig stramme timings, f.eks. 2-2-2-6 eller 2-2-2-5, det burde gi litt bedre ytelse. Kjør en benchmark med f.eks. superpi før og etter for å finne ut hva som funker best for deg

Jeg har lest noen benchmark og gode grunner for at man bør kjøre 2-2-2-10 i stedet for 2-2-2-6 eller 2-2-2-5. Jeg husker ikke grunnen nå, men husker det var en god grunn og at det ga bedre ytelse. (Noen andre som husker grunnen?)

 

JEG76: Nå overdriver du litt. Hastighet og doble minnekanaler har *litt* å si, ikke null.

Lenke til kommentar
Kordan stiller eg på timingsen då? (E helt noob når det gjelder BIOS og sånn) :blush:

Du vet hvordan du kommer inn i bios? right? Bla deg frem i menyene til "advances chipset features" eller noe i den duren. Der står det ram timings: Ofte satt til "default" eller "SPD". Sett den i "expert mode" så får du tilgang til hver enkelt timing i feltene under. save & exit osv.

Lenke til kommentar

Det står vel RAS (Row adress strobe), RAS-CAS,memory bank switch,CL(CAS LATENCY) osv.

prøv RAS=5, RAS-CAS=2, Memory bank swithc=2, og cl=2.

 

Merk at for "lave" timings kan gjere maskina ustabil, men det skader ikkje å prøve seg fram, RAS har du mest å hente, dei andre kommer ikkje under 2.

Prøve med 2 på alt untatt ras, og sett ras te 8, så prøver du med 1 lavere ras helt til maskina blir ustabil, så går du en opp igjen.

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Det kan hende det er nødvendig, det spørs litt, noen hovedkort gir for lite spenning i forhold til det som er innstilt, da bør man iallefall sette opp spenninga. Det er ganske ofte lurt å skru opp spenninga til iallefall 2,8 -2,9v. Kjører selv på 3,2v. Men man bør være forsiktig, men 2,9 pleier ikke å være noe problem, men husk også at kvaliteten på rama er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Hvilken cpu har du? Hvis du ikke har xp3200 kjører fsb sannsynligvis på 333, og da har det ikke noe for seg å øke frekvensen på ram. Det ville medføre at du får svært mye høyere latency mellom cpu og minne, og at muligens får ytelsestap i forhold til å kjøre synkront.

Eg har Barton 2500+. Ka e vitsen med 400MHz då, når eg bare kan kjøre på 333MHz?!

Vitsen med å ha et hovedkort som støtter 400MHz, er at AMD's Socket A toppmodell kjører 400MHz FSB(200MHz DDR)

Lenke til kommentar

Ok, hva tror du i forhold til mine komponenter da?

HK: Aopen HK79D-400VN - nForce2 ultra 400

CPU: Athlon 1800+

RAM: Kingston HyperX pc3200 2x512mb d.c.

 

Jeg prøvde en gang å stille ned timings, da ble reset cmos løsningen for å starte igjen. Så det gikk heller dårlig.

 

Hva er default spenning egentlig? Og hvor mye bør man stille opp?

Regner med det ikke så mye å tjene på å sette lavere timings... 1-2%?

 

Gikk ned ca 30 poeng i 3dmark2001 ved å sette ram fsb 1:1, fra 266 på fsb og 400 på ram (effektivt). Men systemet ble i det minste stabilt ved å kjøre fsb og ram synkront. Med asynkront kunne maskinen plutselig reboote, midt i f.eks. spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...