Gå til innhold

sliter litt med Lilo. Noen tips?


wil

Anbefalte innlegg

nå har jeg slitt lenge med dette problemet så nå spør jeg her.

 

jeg sliter da altså med Lilo her.

jeg kjører trippelboot, Windows 2000 PRO, Windows XP Pro og selvføglelig Slackware 10.0. som bootloader bruker jeg lilo, poenget mitt er at jeg vil ha det slik at både Windows 2000 og Windows XP skal komme i samme menyen som Slackware. dette viser seg å bli litt vanskelig. har endret litt i lilo.conf men vet ikke helt hva jeg skal endre på. det jeg prøvd ga ikke noe særlig resultat.

 

noen tips om hva jeg skal endre på for å få det til. eventuelt om det er andre filer jeg må endre på.

 

Hilsen Wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende at du ikke har fortalt lilo om endringene dine. Etter hver gang du har justert lilo.conf må du kjøre kommandoen "lilo". Førstes da blir bootloaderen endret. Det skal ikke være så vanskelig å få de Windows-partisjonene dine til å dukke opp, du er sikkert inne på det med det du allerede har gjort, bare at du ikke har fått fortalt systemet om endringene.

Lenke til kommentar
PS: det er samme om jeg skriver lilo eller /sbin/lilo. det blir det samme uannsett.

Ikke så rar, det er jo det samme programmet.

 

Prøv å login som root.

 

Skriv: echo $PATH

 

Da får du opp en liste over plasser f.eks. bash søker for å finne programmet:

 

# echo $PATH

/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/usr/sbin:/bin:/usr/bin

 

Så hvis du skriver lilo, vil den se om programmet 'lilo' ligger på en av disse plassene. Når den da finner programmet i /sbin/ så kjøres det.

Altså det er det samme om du skriver 'lilo' eller '/sbin/lilo'

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...