Gå til innhold

Ønsker hjelp til kjøp av nytt kamera


Anbefalte innlegg

Jeg er en amatørfotograf med et kompaktkamera. Synes ofte at motivene jeg finner er greie men kvaliteten på bildene blir for dårlig teknisk sett. Ønsker derfor å prøve meg på et digitalt speilrefleks kamera. Har i den forbindelse noen spørsmål jeg håper at noen av dere som er så hjelpsomme her på forumet kan svare meg på:

 

1. Jeg har vurdert Nikon D70, Canon 300D samt nå sist Canon D20. Må innrømme at jeg har mest lyst på Canon D20 og har forsåvidt råd til det. Spørsmålet er om det blir altfor mye overkill for meg, eller om det er greit å kjøpe det, bruke det til å lære seg litt om fotografering med digital speilrefleks og så ha glede og nytte av det i mange år fremover.

 

2. Reiser til Singapore/Thailand om en måneds tid og blir borte et år. Vet noen om det er såpass mye å spare på kamera at det lønner seg å kjøpe det der? Eller blir garantiene så dårlige der nede at det lille man egentlig sparer ikke er verd det?

 

3. Vil prisene raskt bli lavere i løpet av noen få måneder etter at det kommer til Norge i forhold til i dag, eller er det så lite å spare på å vente noen måneder at det er like greit å kjøpe det når det kommer ut nå?

 

4. Objektiver. Skjønner at det fort er svindyrt. Og har egentlig ikke mye mer å bruke akkuratt nå enn 20.000 totalt sett på kamera, objektiver, minnebrikke, veske. Men har mulighet for å hive inn 5000-10000 i nye objektiver om noen måneder dersom de jeg kjøper med nå ikke er greie nok.

 

Jeg skal som sagt reise og må prøve å holde meg til litt lettere objektiver og helt ett objektiv men skjønner at man minst bør ha to. Kjedelig å drasse rundt på 10 kg kamerautstyr.

 

Har fått anbefalt av en fotograf som var innom her med sitt Canon D1 å satse på:

 

- Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM som jeg fant til 4690 hos itech.no