Gå til innhold

Ønsker hjelp til kjøp av nytt kamera


Anbefalte innlegg

Jeg er en amatørfotograf med et kompaktkamera. Synes ofte at motivene jeg finner er greie men kvaliteten på bildene blir for dårlig teknisk sett. Ønsker derfor å prøve meg på et digitalt speilrefleks kamera. Har i den forbindelse noen spørsmål jeg håper at noen av dere som er så hjelpsomme her på forumet kan svare meg på:

 

1. Jeg har vurdert Nikon D70, Canon 300D samt nå sist Canon D20. Må innrømme at jeg har mest lyst på Canon D20 og har forsåvidt råd til det. Spørsmålet er om det blir altfor mye overkill for meg, eller om det er greit å kjøpe det, bruke det til å lære seg litt om fotografering med digital speilrefleks og så ha glede og nytte av det i mange år fremover.

 

2. Reiser til Singapore/Thailand om en måneds tid og blir borte et år. Vet noen om det er såpass mye å spare på kamera at det lønner seg å kjøpe det der? Eller blir garantiene så dårlige der nede at det lille man egentlig sparer ikke er verd det?

 

3. Vil prisene raskt bli lavere i løpet av noen få måneder etter at det kommer til Norge i forhold til i dag, eller er det så lite å spare på å vente noen måneder at det er like greit å kjøpe det når det kommer ut nå?

 

4. Objektiver. Skjønner at det fort er svindyrt. Og har egentlig ikke mye mer å bruke akkuratt nå enn 20.000 totalt sett på kamera, objektiver, minnebrikke, veske. Men har mulighet for å hive inn 5000-10000 i nye objektiver om noen måneder dersom de jeg kjøper med nå ikke er greie nok.

 

Jeg skal som sagt reise og må prøve å holde meg til litt lettere objektiver og helt ett objektiv men skjønner at man minst bør ha to. Kjedelig å drasse rundt på 10 kg kamerautstyr.

 

Har fått anbefalt av en fotograf som var innom her med sitt Canon D1 å satse på:

 

- Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM som jeg fant til 4690 hos itech.no

- Canon 18-55 objektivet som man får for 950 kroner ekstra i en pake og så bytte det ut med Sigma 12-24 4.5-5.6 DG HSM senere når det som følger med i pakken ikke er godt nok (har ikke så høye krav nå, får det sikkert etterhvert som jeg blir vandt med digital speilrefleks).

 

Denne fotograften mente at mange nok vil kritisere de linsene han valgte ut men at også mange vil like dem. Hva mener dere, er de greie eller er det andre man kan velge som er bedre i samme prisklasse?

 

Takk på forhånd for eventuelle svar ... og for en utrolig bra forum!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i samme situasjon selv. Har et IXUS 400, men synes det blir litt dårlig kvalitet på bildene, spesielt når det er dårlig med lys. Savner også mer manuelle funksjoner. Tror D20 blir overkill, så jeg tror at det blir 300D. Håper egentli at Canon kommer med en oppfølger til denne snart, men det kan vel ta sin tid.

 

Ser mange her på forumet sier at kit linsa til 300D er dårlig. Er det ingen butikker som har laget et eget kit med detta kamera, og linse med OK kvalitet.

Endret av berntmh
Lenke til kommentar
Er i samme situasjon selv. Har et IXUS 400, men synes det blir litt dårlig kvalitet på bildene, spesielt når det er dårlig med lys. Savner også mer manuelle funksjoner. Tror D20 blir overkill, så jeg tror at det blir 300D. Håper egentli at Canon kommer med en oppfølger til denne snart, men det kan vel ta sin tid.

 

Ser mange her på forumet sier at kit linsa til 300D er dårlig. Er det ingen butikker som har laget et eget kit med detta kamera, og linse med OK kvalitet.

Lag din egen "bundle" ved å kjøpe kameraet i Norge, og et skikkelig objektiv, minnekort, bæreveske o.l. fra bhphotovideo.com til ca halv pris av i Norge.

Lenke til kommentar
Tror D20 blir overkill, så jeg tror at det blir 300D. Håper egentli at Canon kommer med en oppfølger til denne snart, men det kan vel ta sin tid.

Hadde egentlig samme tankene som deg i forhold til D20 og 300D. Men fant ut at jeg strengt tatt har råd til D20 og da er det bare å unnlate å bruke for mange nye funksjoner av gangen inntil jeg behersker dem ... når jeg føler meg litt mer erfaren har jeg da et kamera å vokse med noen år til. Mens jeg kanskje ville gå litt "lei" av 300D, eller føle det er litt mangler litt teknisk sett, og derfor kjøpe nytt kamera raskere.

 

Kom gjerne med synspunkter dersom jeg er på viddene her, ser ikke bort fra at jeg faktisk er det. Og har andre svar på de andre spørsmålene mine så setter jeg enormt stor pris på dem :-).

Lenke til kommentar

Ut ifra det jeg vet, må jo 300D være et ganske dårlig kjøp akkuratt nå, når du kan få en ny 10D rundt 10 000. Er vel en del som er uenige, men nei nei.

 

Selv tror jeg at D70 er det beste valget, men dette trenger ikke å bli en av de utallige Nikon D70 vs. Canon 300D/10D/20D diskusjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...