Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Chello og DHCP


Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

Jeg skulle hjelpe noen over telefon med å få internett til å fungere. De har Chello Classic abb. (er ikke helt sikker på hvor mange pc'er som er tillatt med det), og en stasjonær pc som er tilkoblet internett. Det jeg skulle hjelpe med var å få internett til å fungere på en laptop.

 

Og, jeg regnte med at det skulle være en enkel sak (bare dra ut kabel fra stasjonær og inn i laptop) men dengang ei, prøvde både ipconfig renew/release og skru modem av og på og ditten og datten. Status i XP og lamper viste at det var kobling mellom modem og laptop.

 

Så jeg skjønte jo ingenting, og driftsmeldingene fra Chello viser heller ikke noe suspekt.

 

Jeg kom fram til en litt sær teori, håper noen kan bekrefte/avkrefte den:

 

Chello deler ut dynamiske ip'er, men dette modemet som dem har, har et flagg, som blir satt når en pc får en ip. Og med mindre den pc'en selv eksplisitt gir fra seg den ip'en ved f.eks ipconfig /release (slik at flagget kan fjernes) så vil ikke modemet gi ut ny ip dersom man kobler modemet til en annnen pc...

 

Tips om hva som kan være galt generelt mottas også med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Internett fungerer altså hvis kabelen er plugget i den stasjonære, men ikke hvis samme kabel kobles til den bærbare?

 

Hvis så er tilfellet, har den bærbare blitt brukt i nettverk før?

Gå inn på kontrollpanel, system og enhetsbehandling. Sjekk at det ikke står utropstegn på noen av enhetene.

 

Sjekk at TCP/IP er satt opp skikkelig, og oppdater drivere.

 

Tror det er mulig å bruke flere PC'er på Chello Clasic, men da med bruk av ruter.

Lenke til kommentar
Jeg kom fram til en litt sær teori, håper noen kan bekrefte/avkrefte den:

 

Chello deler ut dynamiske ip'er, men dette modemet som dem har, har et flagg, som blir satt når en pc får en ip. Og med mindre den pc'en selv eksplisitt gir fra seg den ip'en ved f.eks ipconfig /release (slik at flagget kan fjernes) så vil ikke modemet gi ut ny ip dersom man kobler modemet til en annnen pc...

Har hørt at det var slik tidligere hvertfall.

Lenke til kommentar

Din teori stemmer. Det er en binding mellom MAC & IP adresse.

Hvis man bare husker på å frigi/release ip før man bytter over til en annen

maskin så er alt OK. Den aller beste løsning ville være å sette opp en router.

Med Chello plus abonnement så får du fire ip'er

 

art

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Teorien stemmer vel ikke helt?

 

Det er helt riktig at Chello bruker dynamisk ip og DHCP.

 

Tviler på at det finnes noe flagg noe sted, men alle ethernet-enheter (nettverkskort, modemer, rutere, osv.) har en unik HW-ID, nemlig MAC adressen. Modemet ser MAC adressen til kortet i pc'ene dine og vil kanskje se at de er forskjellige, men om det har noen betydning vet jeg ikke.

 

Modemet har derimot ingen ip-adresse, de eneste som har ip-adresser her er din pc og serveren hos Chello. For å få en ny ip må du få pc'en din til å kontakte DHCP-serveren hos Chello. Dette kan du gjøre enten med å bruke RENEW eller ved å starte pc'en pånytt. Hvis du restarter bør du ta RELEASE først for å være sikker på at Windows ber om ny ip.

Lenke til kommentar
Tviler på at det finnes noe flagg noe sted, men alle ethernet-enheter (nettverkskort, modemer, rutere, osv.) har en unik HW-ID, nemlig MAC adressen. Modemet ser MAC adressen til kortet i pc'ene dine og vil kanskje se at de er forskjellige, men om det har noen betydning vet jeg ikke.

Riktig det. Om mac-adressen ikke stemmer med den IP-adressen som er tildelt fra før vil den ikke andre nettverksenheter en IP-adresse. Om du releaser, så vil den gi slipp på denne og resette instillingene (altså være åpen for en annen mac-adresse for å gi ny IP-adresse).

 

Det er hvertfall det jeg har blitt fortalt av UPC's support.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...