Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch mot router


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå fått NGT bredbånd og Netopia 3351 routeren fulgte med. En router har jo flere utganger trodde jeg, men det hadde ikke denne. (Skal det ikke da kalles modem??? :-S)

 

Jeg har basert meg på å opprette IPtelefoni og lurer derfor på om det holder å spillte signalet fra routeren med en switch eller om jeg må ha en ny router i tillegg til Netpia 3351 routeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har nå fått NGT bredbånd og Netopia 3351 routeren fulgte med. En router har jo flere utganger trodde jeg, men det hadde ikke denne. (Skal det ikke da kalles modem??? :-S)

 

Jeg har basert meg på å opprette IPtelefoni og lurer derfor på om det holder å spillte signalet fra routeren med en switch eller om jeg må ha en ny router i tillegg til Netpia 3351 routeren.

Fordi den ikke har flere porter er det ikke grunn til å kalle den et "modem". Selvfølgelig, det er ett modem der men boksen har også router i seg, dog med utgang til bare en maskin

Lenke til kommentar

I noen tilfeller anbefaler leverandøren av IP-telefoni at du plasserer utstyret deres før routeren. Dette fordi IP-telefoniutstyret i noen tilfeller inneholder funksjonalitet som garanterer nok båndbredde til taletrafikken så lenge en samtale er i gang. Du unngår da også i en del tilfeller å forwarde/åpne porter for å få IP-telefonutstyret til å fungere. Du vil da ikke trenge noen switch, om du ikke har flere maskiner. Sjekk derfor med den aktuelle IP-telefonileverandøren om hvordan ditt utstyr fungerer sammen med deres utstyr før du kjøper switch.

Lenke til kommentar

Du kobler IP-telefonadapteret til ADSL-splitteren gjennom WAN-porten. Så kobler du ADSL-modemet til LAN-porten på IP-telefonadapteret. Du kan vel kalle det seriekobling. Mitt forslag er som sagt at du hører med leverandøren av IP-telefoni som du velger, før du investerer i utstyr du kanskje ikke trenger. Men det er dine penger, og en switch er jo ikke den største investeringen.

 

Du kan jo også studere monteringsanvisningene som ligger på websidene til noen av leverandørene. Har ikke IP-telefoni selv nå, men siden jeg er interessert i å holde meg oppdatert, så jeg har lest igjennom noen av de. Får så mange rare spørsmål om teknologi, at jeg liker å holde meg ajour om aktuell teknologi.

Lenke til kommentar

Jeg ser bl.a. IP24 har den løsningen, men de har ELENDIG support! Ringte dem 2 ganger i dag. Etter å ha tastet valget mitt ble jeg satt over til en engelsk telefonsvarer som ba meg vente og etter 5 minutter venting fikk jeg videre beskjed om at den jeg prøvde å ringe ikke var tilgjengelig (!!!). Sendte dem mail i dag morges og har enda ikke fått svar.

 

Sidene deres er i tillegg er kun lagt opp med reklame og bestillingsskjema og har hverken FAQ, installasjonsveiledninger eller forum. Ikke fant jeg noen måte å logge på for medlemmer heller, så medlemssider har de neppe.

 

Av erfaring vet jeg at IP-telefonselskaper trenger litt tid på å bli kvitt barnesykdommene så support er VIKTIG!

 

Ergo: Telio er alternativet pdd og switch må bestilles for å få tilgang dit.

 

Takk for svar!

 

Ole Bjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...