Jump to content
Sign in to follow this  
cc

Et par spm om selvlaget tank

Recommended Posts

Jeg søkte litt rundt, men fant ikke svar på akkurat dette. Tenkte å lage en egen vanntank, og lurer litt på følgende:

 

1. Er det noe vits i å lage en tappeventil? Hvordan er det i faktisk bruk, skifter man vannet i systemet ofte, og trengs det gjøres så nøye at man trenger ventil?

2. Er det en spesiell plassering av niplene som er å foretrekke? Jeg tenker at det kaldeste vannet befinner seg nederst, og at kanskje man kan plassere niplene slik at man minsker sprut/bobler, og også henter vannet ut der det har stilnet mest.

3. Annen topp enn en normal plastflaske? Jeg prøver å få det hele en smule mer stilig enn som så.

4. Hvis jeg ønsker pumpa inni tanken, må jeg ta høyde for mer da, f.eks høyere trykk el.l.?

5. Ja, forresten, for å lime sammen akrylen: Forskjellene på å bruke Aceton og Kloroform? Hvilken foretrekkes, eller er det andre midler som er enda bedre? Kan man bruke neglelakkfjerner? Hvis ikke, hvor får man tak i slikt?

 

Tegnet opp en slik i Sketchup:

post-103-1094698854_thumb.jpg

Edited by cc

Share this post


Link to post

1: Nei strengt tatt ikke. Skal du uansett ha noen nytte av denne tappeventilen, så bør den være slik at du kan tappe (alt) vannet _ut_ av kabinettet. Logisk nok forsåvidt, men hvis tanken og tappeventilen står fast i kabinett, så må du enten til med bøtter og spann, eller bruke en avtappingsslange. Stort sett vil det være en like god løsning og bare tappe vannet ut av påfyllingen. Enten ved å snu tanken, eller snu hele kabinettet. Med destillert vann og 20% frostveske, eller annen egnet tilsetning kan du godt bruke vannet i 2-3 år uten problem.

 

2: Du har tenkt helt korrekt med hensyn til hvor vannet er kaldest. Men akkurat dette har ingen betydning i praksis. Vannet sirkulerer såpass kraftig at forskjeller oppe og nede i en liten tank neppe vil være målbart - med mindre tanken er gigantisk.. Men uansett vil plassering av nippler nede være å foretrekke alle dager, da du minimerer faren for at det skal suges luft inn, eller at det blir for store "malstrømmer" og sprut/støy. Slikt ser man jo lett hvis man tar hageslangen i en bøtte med vann, og beveger den opp mot overflaten.

 

3: Det får du nesten vurdere selv. Men mange tanker har jo ikke annen påfylling enn at hele lokket monteres av og på med skruer. Da får man jo ingen deler som stikker ut. Noe tungvint er det dog.

 

4: Du kan godt montere pumpen inni tanken. Høyere trykk blir det ikke. Men pumpen vil ha godt av det - i den forstand at den får uhindret tilgang med vann på sugesiden. Noe som er viktig for typiske akvariepumper. Og dette kan i enkelte tilfeller redusere støynivået noe, og det utover den dempingen som vannet vil stå for.

Men et par ting kan nevnes. All varmen fra pumpen vil gå i vannet. Men som regel snakker vi om sparsomme 5-10 watt, så det vil neppe ha så mye og si på temperaturen. Videre er det veldig lurt og ha pumpen stående på noe gummi eller neoprene inni tanken. Ellers kan du bli veldig plaget med ulyder.

Men en annen løsning som er like god IMO er og montere pumpen halvveis i tanken. Sett innsuget på pumpen rett i tanken. Resten utenfor. Da sparer du både slange, og slangenippel, og som regel vil det se ganske pent ut også! I tillegg oppnår du den samme vanntilgangen som inni tanken, men du slipper og tenke på den lille ekstravarmen, og gjennomføring for strøm.

 

-------------------------------------------------------------

 

Til slutt må jeg si at jeg i utgangspunktet ikke er så veldig begeistret for idéen om å lage en tank selv bare for å spare noen usle kroner i et system hvor man ellers kanskje har kjøpt alt. Det er klart at hvis man er flink med fingrene er det absolutt ingenting i veien å lage en tank selv. Så ikke misforstå. Men av det man leser så ender desverre mange slike prosjekter med katastofe i form av uventet lekkasje, eller i søpla i form av umiddelbar lekkasje... Det som kanskje ikke så mange tenker på, er at en hjemmelagd tank som regel vil være mye mer krevende og få tett, enn en vannblokk! Og ofte vil også tanken være vanskeligere å lage enn vannblokken! Og da kan man jo spørre seg hvorfor så mange skal lage tank, men kjøpe vannblokk?

Videre er det mange som tenker at utseende er viktig, og heller kjøper en "pen" vannblokk, men skal fortsatt lage tanken selv. Paradokset er jo at tanken i nesten alle tilfeller er mye større og mye mer synlig enn vannblokken. Så kan man ikke lage en pen vannblokk, så kan man neppe lage en pen tank heller.

 

Og nok en gang, ikke ta dette personlig på noen måte cc. Har du lyst å lage tank, så gjør det for all del. Skal hjelpe så godt jeg kan! Det jeg sa var ikke rettet mot noen spesielle, men som en helt generell "vent" fra min side :)

Hehe, men nå har jeg bablet nok. Skal sove nå :sleep:

Edited by Arctic

Share this post


Link to post

En annen ting med vanntanker...

for å kunne fylle tanken _helt_ opp er det meget lurt at "korka" eller fyllepunktet er det øverste punktet.. ikke sånn lattis bajs som de vanntankene ("dual bay resorvior") som de selger på netconnection... hvor proppa er _NEDSENKA_ i tanken... _SINNSYKT_ irriterende. er tilnærmet umulig å få fylt tanken helt opp ;)... noe som er kjekt for å unngå vannlyder ;)

Share this post


Link to post

Tusen takk for meget utfyllende svar, Arctic! :love:

 

Jeg holder jo på med et lite prosjekt, og selvom jeg har kjøpt ferdig blokk, så skal jeg vel få til tanken, med litt prøving og feiling. Er innstilt på det. Ønsker å lage tank for å kunne ha pumpa i vannet mtp. støy, og har et par idéer som gjør at tanken blir ganske synlig fra utsiden. Det krever en litt spesiell konstruksjon, og siden jeg har litt akryl stående, tenkte jeg å begi meg ut på det. Det er i alle fall ikke for å spare penger, en colaflaske er billigere enn alt stashet jeg har skaffet tilveie for å kunne lage egen!

 

Har sett på Karamba's logg, og forhåpentligvis lært nok til å unngå et par av de tingene som ødela for han der. Lett å tenke at man skal bruke mest akryl, men trenger vel strengt tatt kun den ene siden, slik at man får innsyn fra en side. Så at Olejohan har gjort dette i sin logg. Hva foretrekkes som lim hvis jeg vil binde si f.eks. Alu, kobber og akryl? Araldit, silikon, epoxy? Bør kanskje også skrus for å holde det tettest mulig?

 

Fikk kjøpt 50ml Kloroform idag, det krevde en tur på Politiet for å få en politiattest, og så ca 30 minutter venting hos apoteket. Det er seff mye advarsler om bruk av dette stoffet, som alle sto skrevet på etiketten på den store flasken de hadde, men jeg fikk min mengde helt over på en ny liten flaske, og da var det til med ny etikett også. Herlig effektivt system, lese av maskinskrevne etiketter og skrive dem inn på maskin på nytt for å få en kopi :roll:

 

Har også testet litt med forskjellige borrstørrelser osv i akryl idag. Noen som har triks for å borre med store borr uten at platene knekker, eller må man over på hullkopper? Var innom Proffpartner, de hadde en ganske fin skjæreolje til å fukte med, som hjelper på mye rart. Anbefales! (Vegetabilsk skjæreolje, fåes på sprayboks).

Share this post


Link to post

Så det går altså an å kjøpe kloroform på apoteket (hvis man er grei nok). Jeg har lurt på det der. Nå fikk jeg jo en liten slump med en jeg kjenner som jobber på et laboratorium, men det er jo greit å vite når jeg blir tom. Den dunster jo svært fort bort, faktisk så fort at det kan være vanskelig å bruke den av og til.

 

Hva betalte du, og hva var kravene de stilte?

 

Nå har du jo kjøpt triklormetan, så da er jo spørsmålet ditt ang aceton ikke så aktuell lenger, men... Aceton kan brukes, men den er mye svakere enn kloroformen. Den smelter midre av plasten, så jeg vil anta at det gir en dårligere sveis. Jeg har ikke trykktesta noe som er sveisa sammen med aceton, så det blir jo bare ren gjetting. Av informasjonen på det allvitende internett fikk jeg vite at det var kloroform som ble brukt i industriell sveis av acryl, så da er jo det et naturlig førstevalg.

 

Kloroformen kan jo også brukes til å tette sprekker eller brester i acryl. Hvis man har en sprekk/brest et sted, kan man bare dryppe en liten dråpe på overflaten. Den vil da trekke seg inn i sprekken og lime sammen og fikse skaden. Det virker som kloroform er mye mere tynntflytende enn f.eks vann, så det trekker seg lett inn i sprekkene.

 

 

Lykke til!

Share this post


Link to post

Flott at jeg ikke skremte "vannet" av deg! :p

 

Silikon er flott som tettemiddel, men som en vis mann her sier (Skrue) så må du nesten komplettere med skruer. Når det gjelder epoxy så vet jeg den kan reagere negativt med enkelte typer acryl/plexi. Dette er greit og skjekke først. Ta en bit plexi, matt den ned med litt sandpapir og smør limet på. La det tørke og se om du ser noen forandringer i plasten. Men personlig er jeg uansett litt skeptisk til epoxy som "hovedlim" i en vanntank.(hvis du dropper skruene da) Det er veldig hardt, og det kan nok slippe plasten i ekstreme tilfeller. Som tetting rundt nipler og slikt synes jeg det passer litt bedre.

Når det gjelder boring av store hull, vet jeg at mange bruker en justerbar hullsag som denne:

307768_B_2004-06-30_113102.jpg

Og apropos saging og boring i plexi med ymse verktøy. Har selv brukt bare rent vann som kjøling og smøring med veldig godt resultat. Saget nettopp ut en skive i tykk plexi med en stikksag i vill fart :scared: Oppå platen hadde jeg vann fra hageslangen å renne med svakt trykk.

 

En annen ting du bør vurdere er gjennomføring for ledningen til pumpen. Slike er veldig bra:

l285.jpg

Share this post


Link to post

Skal du bruke kloroform er det jo viktig å huske på at det ikke er en generell lim, men en veske som bla. smelter sammen plast (acryl). Du vil ikke få den til å feste noe som helst på kobber, epoxy eller aluminium! Kun til acryl+acryl (og sikkert andre plasttyper også, men det må i så fall testes først).

Share this post


Link to post

Hei igjen, takker for mer matnyttig info!

- Jo mer jeg jobber med prosjektet mitt, jo mer respekt har jeg for de forskjellige arbeidene jeg har sett rundt her på forumet... huffe :p

 

karamba: 50ml kostet 75kr, og det bør jo holde til en del. De visste ikke helt på apoteket om de bare kunne gi meg eller ei, men sjekket det opp, og så fikk jeg vite at jeg trang en politiattest. Det gikk fint å skaffe, og var gratis.

 

Nytt spørsmål nå:

Jeg har vært flink og gjort som man skal, men det ble ikke så bra, og iaf ikke noen suss. Ender opp med matt flate uansett hva jeg gjør...

Har pusset med 400, 600, 1200 med vann, og har prøvd med AutoGlym (Metal Polish, Super Resin Polish, og Fast Glass - myntet på akryl) - men ingen gir blankt resultat til slutt! :cry: Finere våtslip enn 1200 fant jeg heller ikke. Hvordan klarte du så bra finish på pussingen din da, karamba? Jeg bruker en polérfille fra Turtle, og har prøvd med lite trykk og mye trykk, pussing/polering i sirkel og rettfrem, ja, det meste. Gidder noen gå i detalj? :blush:

Greia er at jeg har fått endel akryl gratis, men mye av det er med små og tildels store riper. Vil ikke kaste platene av den grunn...

 

Arctic: Takk for tips! Måtte kjøpe egne hullsager til de størrelsene jeg ville ha, har ikke funnet noen justerbare som er små nok. (Fant seff en nå etter jeg har kjøpt de andre). Den kabelgjennomføringen er anskaffet, sammen med masse annet snop fra Elfa. Har også kjøpt krystallklar silikon til å tette rundt nipler og slikt med. Synes jeg handler i uendelighet for å få alt på plass, jeg.

 

Skjærevæska jeg har, var helt genial. Det ser faktisk ikke ut som om det har snødd inne på verkstedet etter skjæringen når man bruker den. Den samler opp alt bøsset til små hvite snusklump-liknende baller, og kuttet i akrylen ble veldig fint, til tross for at jeg heller ikke kunne dy meg, og kjørte på "vill fart" :!:

 

Går ut og pusser videre på platene, jeg da....

Share this post


Link to post

Huff... det er ikke alltid lett å være distré...

Autoglym Fast Glass, som jeg har avsluttet med hele tiden, siden det stod for glass, akryl og plast på den, er jo en rens, ikke en polish.... sukk

Når jeg så brukte den først, og så polish etterpå, hjalp det seg (merkelig nok).

Share this post


Link to post

Frostveske skal brukes for å drepe alger og anna møkk i vannet,kunn rent vann fra springen er urent. Og har meget gode groforhold for bakterier. Så bruk 15-20% frostveske!

Share this post


Link to post

Hei igjen - trenger et par tips igjen:

Tanken så fin ut, helt til jeg sveiset på siste platen, der ble det seff enkelte sprekker :\

 

Det jeg lurer på, er om jeg enkelt kan tette disse med noe, eller bør jeg fjerne platen (noe som kan bli knot) og pusse mer jevnt ?

Det er bare hull i hjørnene, ikke bortover sidene.

 

Jeg har kjøpt transparent silikon, men fattern sier det vil få gråskjær over tid, er det kanskje bedre å bruke en form for plastlim som holder seg helt klar?

Share this post


Link to post

Beklager at jeg ikke har sett spørsmålene dine før nå!

 

Jeg har brukt Autosol for å polere. Det burde gjøre susen når du har pusset den godt på forhånd. Autosol får du på bensinstasjoner, Claes og sikkert også på svært mange andre butikker.

 

Sprekkene dine kan du tette med et par dråper kloroform vil jeg tro. Jeg har prøvd det selv flere ganger. Det sveiser sammen sidene i sprekken, og gjør den tett. Problem fixed!

Share this post


Link to post

Takker så mye for respons, jeg skal prøve litt imorgen, når jeg forhåpentligvis er en smule klarere i hodet enn jeg er nå %)

Hvordan ville jeg i tilfelle bruke polyester?

 

Har brukt Autoglym metal polish, som er samme som Autosol, men for enda bedre resultat har jeg også gått over med Turtle Glass Polish til slutt. Det blir vel noe alá det du kalte Display-polish, Karamba. Da ble det nesten ripefritt, ripene synes fortsatt i sterkt lys, men jeg bør vel kanskje skaffe 2000 papir før jeg kan si noe på det.

Share this post


Link to post

Dersom sprekken ikke er for stor, vil nok kloroform være det beste. Men om det er større sprekker det er snakk om, kan nok aralditt eller polyester brukes. Polyester er ganske tyntflytende, men det herder ganske rask. Dette er et stoff som brukes til å binde sammen glassfiber, men kan også brukes som lim. Om det er et godt alternativ sammen med plexi, er jeg ikke sikker på. Jeg ville nok anbefale kloroform til tetting. Dette gir den beste forbindelsen mellom platene.

 

 

 

XenZor

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...