Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst nett og stadige disconnects


Anbefalte innlegg

Jeg har trøbbel med det trådløse nettet mitt.

 

Før fungerte det fint, USB-nettverkskortet (3Com) mitt fungerte helt fint mot basestasjonen (3Com Officeconnect wirelegg 11g) som sto i et annet rom 15 meter fra.

Så plutselig kom problemene, uten at jeg skjønner at jeg gjorde noen forandringer.

Ved lav belastning (internet) fungerte nettet stort sett greit (disconnect innimellom).

Men så fort jeg satte nettet på en tøffere jobb, som kopiering av filer, avspilling av musikk/video eller remote desktop, så disconnecter nettet i løpet av få sekunder.

Jeg "ser" fortsatt basestasjonen når jeg søker på nettet, men får IKKE kontakt før jeg restarter PC'en.

 

Jeg var overbevist om at det var USB-nettkortet det var feil på, og testet med en bærbar hvor 3Com-kortet hadde fungert før. Denne ga akkurat de samme nye problemene på litt avstand, men på kloss hold til basestasjonen fungerte det perfekt.

 

I ettertid har jeg i tillegg skaffet en ny PC, med et trådløst PCI nettverkskort (D-Link AirPlus XtremeG+, 802.11g). Jeg var overasket når jeg fikk akkurat de samme problemene med dette kortet. Kortet disconnecter stadig vekk når den snakker med basestasjonen. Dermed regner jeg med at det er Basestasjonen som er kaputt, og prøver å koble PC'ene med de trådløse nettverkskortene direkte opp mot hverandre i et Ad Hoc-nettverk, og skrudde av basestasjonen. Men fortsatt ser jeg de samme disconnect-problemene.

 

Så nå skjønner jeg ikkeno.......

 

Jeg har prøvd med mange forskjellige kanaler, og jeg har prøvd å flytte på basestasjonen. Jeg prøvde til og med å slå av trådløse telefoner og basestasjoner, uten at dette ga noen forskjell.

 

Så jeg mistenker nå at det har dukket opp noe forstyrrelser i nabolaget. Kanskje en nabo har skaffet seg en elektronisk dubbedings som forstyrrer? Eller det er mange nett som skjuler seg hos naboene som ødelegger for meg?

:wallbash::hm::hrm::sick::wallbash:

 

- Er det noen som har noen gode forslag til meg? -Hva kan jeg teste nå? -Finnes det noen programmer som kan bruke nettverkskortet mitt til å "måle" problemer med signalene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Thompzen: Jo, jeg bør vel ta med utstyret et annet sted for å teste litt. Det er bare endel pes å få gjort det.

 

@Flavabone: Netstumbler, det var akkurat noe slikt jeg lette etter, tror jeg. Takk for linken. Jeg skaj teste den ut når jeg kommer hjem og får tid. Når det gjelder antenne på basestasjon så tror jeg ikke det er mulig å bytte den, og dessuten får jeg de samme problemene i Ad-Hoc-nettet uten basestasjonen, så da kan ikke ptoblemene være utelukket på den.

 

Takk for gode forslag allerede så tidlig på morgenen.

Hvis noen har flere innspill så kom igjen!

Lenke til kommentar

Jeg hadde eksakt samme problem med min 3Com router (3Com® OfficeConnect® Wireless 11g Cable/DSL Gateway, Product # 3CRWE554G72), og klarte å løse problemene i mitt tilfelle. Jeg bruker forøvrig Orinoco Gold WLAN kort.

 

Generelle råd :

1 - Sjekk at du har siste firmware fra 3Com (http://www.3com.com/products/en_US/downloadsindex.jsp).

2 - Jeg ser på nettet at SP2 for XP hjelper på mange problemer med WLAN, men har ikke installert/testet dette selv ennå.

3 - Bruk klientprogrammet til WLAN kortet ditt, eller Netstumbler, for å finne "ledige" radiokanaler. Velg en av disse som standard i din router.

 

Min løsning (helt stabilt siden i vinter...) :

1 - Sett opp router til å kringkaste SSID.

2 - Skru av kryptering. Jeg tror det er her 3Com sliter med kompatibiliteten.

3 - For å kompensere for pkt. 2 over, MÅ du sette på ethernet filtrering, slik at bare dine maskiner (ethernet adresser) kan koble seg til din router.

 

Hvis ikke dette hjelper heller, SÅ kan du ta med utstyret til butikken...

 

Lykke til...

Lenke til kommentar

@4711:

OK, flott innspill.

 

Jeg har XP sp1 på begge maskinene med trådløse kort. Skal prøve å oppgradere.

Jeg mener jeg har testet noe uten kryptering, men skal teste mer, for å se om det kan hjelpe meg.

 

Jeg har brukt klientprogrammet til å finne ledige kanaler, men jeg ser vel bare de som kringkaster SSID'en sin (?)

 

Når det gjelder firmware til basestasjon så bruker jeg akkurat nå siste versjon, men syntes jeg så LITT mindre problemer når jeg testet nest-siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...