Gå til innhold

Kjøpe bærbar PC i USA?


Anbefalte innlegg

For morro skyld tok jeg meg en tur innom www.hpshopping.com

Der satte jeg sammen en HP Pavilion zx5000-serie med følgende oppsett:

 

- Microsoft® Windows® XP Home Edition

- Intel® Pentium® 4 3.40 GHz w/HT Technology

- 15.4" WVA WUXGA (1920x1200)

- 128MB ATI Mobility Radeon 9600

- 1.0GB DDR SDRAM (2x512MB)

- 80 GB 5400 RPM Hard Drive

- FREE Upgrade from 8X DVD to DVD/CD-RW Combo Drive

- 54g 802.11b/g WLAN w/ 125HSM/SpeedBooster

- Microsoft® Works/Money

- 12 Cell Lithium Ion Battery

 

Prisen ble $2,098.00 som med en dollarkurs på 7,06 blir bare 14812 kroner!

 

Tenk om jeg hadde kjent en amerikaner som tilfeldigvis skulle en tur til Norge...

 

 

PJ867E_large.jpg

 

PS: Hvorfor er datamaskiner så mye dyrere her hjemme?

Endret av WladimirPutin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg konfigurerte også en HP Pavilion zv5000z-serie med følgende spesifikasjoner:

 

- Microsoft® Windows® XP Home Edition with SP2

- AMD Athlon 64 3700+ (2.40 GHz)

- 15.4" WVA WUXGA (1920x1200)

- 64MB NVIDIA® GeForce 4 440 Go +1394 & 5-in-1

- 1.0GB DDR SDRAM (2x512MB)

- 80 GB 5400 RPM Hard Drive

- FREE Upgrade from 8X DVD to DVD/CD-RW Combo Drive

- 54g 802.11b/g WLAN w/ 125HSM/SpeedBooster

- Microsoft® Works/Money

- 12 Cell Lithium Ion Battery

- hpshopping in-box envelope

 

Den kom på bare $1873 = kr 13223 (kurs 7,06).

Lenke til kommentar

Noen faktorer

 

1. Lavere generelt kostnadsnivå (lavere lønninger til folket på gulvet)

2. Lavere avgifter

3. Sterkere konkurranse

4. Lavere transportkostnader

 

Edit: Kan også slenge til at siden ting kommer før ut i USA enn Norge så vil prisen på et visst produkt falle før i USA enn i Norge

Endret av Steezo
Lenke til kommentar
PS: Hvorfor er datamaskiner så mye dyrere her hjemme?

Håper du her mener Laptoper?

 

For datamaskiner er overhode ikke dyrt i Norge, heller tvertimot!!

 

Men laptoper som selges som enheter har garantier, service avtaler osv for hele enheten, og man tar en høyere risiko, pluss at laptop hardware er dyrere å lage.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Noen faktorer

 

1. Lavere generelt kostnadsnivå (lavere lønninger til folket på  gulvet)

2. Lavere avgifter

3. Sterkere konkurranse

4. Lavere transportkostnader

 

Edit: Kan også slenge til at siden ting kommer før ut i USA enn Norge så vil prisen på et visst produkt falle før i USA enn i Norge

 

Ja, og forskjellen er jo faktisk så stor at det kan lønne seg å kjøpe fra USA selv om man også legger til moms og fraktkostnader.

 

Den med AMD Athlon™ 64 3700+ kommer som sagt på 13223 kroner. Med norsk moms er vi oppe i 16397 kroner. Viss jeg tipper fraktkostnader på rundt 600 kroner som kommer vi altså opp i en totalpris på 17000 kroner. Jeg vil ikke si at det er avskrekkende.

Lenke til kommentar

Det har vært veldig populært å fly til New York for å kjøpe de nye G4 laptoppene, da de kostet rundt 30 000 kr i Norge. For den prisen hadde du råd til flybilett, hotell og penger til overs etter å ha kjøpt den samme laptopen i New York.

 

Så, du trenger ikke kjenne noen i USA, du kan fly over selv.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Husk også på at amerikanere opererer konsekvent med priser uten moms på alt (også cola, tyggis, sjokolade, klær osv.), så for å få tilvarende norsk pris må du legge til 24% moms. Ettersom jeg vet er ikke netthandel belagt med moms i statene forresten.

Helt korrekt, men de legger ikke til moms i alle stater. Det er feks. forskjell fra NY til nabostaten New Jersey. I NY legger de på 8% moms, mens nabokomunen ikke gjør det. I florida betaler man ikke moms eller komuneskatt, kun 14% til staten. Og hvis du kjøper til utlandet, kan du få det Tax-fritt, og da betaler du ikke moms til Usa uansett. Men det er ellers riktig at de konsekvent oppgir prisene uten moms i NY, og forsåvidt i hele Usa, og legger det til i kassa, helt anneledes enne her hjemme der konsumprisen må stå på varene i hylla.

Lenke til kommentar

Faktisk er det slik med salgsskatten i USA at sålenge det selges til en addresse som IKKE er i samme stat som nettbutikken er i så slipper du å betale. Derimot hvis du er i samme stat så må du betale. Derfor er det faktisk viktig hvilken stat webshoppen du kjøper fra ligger i. Newegg.com f. eks. holder til i California som er gunstig for en som ender opp på østkysten. Mens IBM er etablert i ALLE statene slik at du der må betale skatt (som gjerne varierer fra 5-10%) uansett hvor du bestiller. Men bestiller du til Norge burde du kunne slippe amerikansk moms uansett, men du må betale norsk moms naturligvis.

Reiser du over på en 3000,- kr billett til New York kan du faktisk finne ut at det lønner seg, og du får en hektisk men godt mulig morsom liten ferie :)

 

Cobos (som har kjøpt alt mulig rart fra USA)

Lenke til kommentar

Hvis du drar over selv så skal du også egentlig betale moms. Grensa for det du kan slippe med er 6000kr. Det går jo an å sørge for å komme til flyplassen såpass sent at tollerne har dratt og dermed er det ikke mulig å betale noe toll. Jeg er ikke sikker på hva som skjer hvis du har med deg en dyr PC som du ikke har betalt toll for og du blir stoppet.

Lenke til kommentar

365 Speedster...

Det kommer naturligvis helt an på hva slags bærbar du kjøper.... en av grunnen til at å kjøpe IBM bærbar i USA er en såpass god ide er at du får med verdensgaranti som standard på enten 1 eller 3 år. Men uansett har de fleste større leverandører muligheter for å tilby noe lignende for et tillegg i prisen. Les litt rundt på siden til leverandøren, eller send en mail...

 

Cobos

Lenke til kommentar

De kan ikke bevise (gidder ikke bruke ressursser på det) at pc'n du har med deg er kjøpt på denne utenlandsturen. DU kunne ha hatt den med hjemmefra.

Kast embalasjen før du reiser hjem så er det ganske trygg.

 

Offisielt skal du betale 24% mva på privatimportert datautstyr. Få et mva registrert firma til å importere for deg så slipper du unna. Da blir riktig nok firma eier av maskina, men du kan jo "låne" den.

Lenke til kommentar
Intel® Pentium® 4 3.40 GHz w/HT Technology

:p sikkert ikke noe særlig støy fra den. Muligens over 15 minutt batteritid og ;)

Enig! Skal du kjøpe bærbar, benytt Centrino prosessor. Mye mindre strømforbruk.

Jeg er egentlig størst fan av AMD, men ikke til bærbar PC.

 

WladimirPutin - Nvidia GeForce 440 Go er ikke særlig bra skjermkort. Det satt på min Toshiba Satelitte PC for 2år siden da jeg kjøpte toppmodellen da.

Bør finne deg ATI 9700/9800 eller Nvidia FX quadro 700/1000.

Da har du bra skjermkort.

Lenke til kommentar
Reiser du over på en 3000,- kr billett til New York kan du faktisk finne ut at det lønner seg, og du får en hektisk men godt mulig morsom liten ferie :)

 

Cobos (som har kjøpt alt mulig rart fra USA)

Det burde være ganske enkelt. Jeg bestiller PCen i forkant av turen, og ber dem om å sende den til hotellet jeg skal bo på. Enkelt og greit. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...