Gå til innhold

Hvordan installere P4 cpu korrekt?

ThomasWH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arctic,

Ja, det er snakk om festerammen!

Men det var aldri snakk om at låse-armene var i FEIL posisjon før de skulle låses. De var i riktig.

MEN det med at rammen er "løs" til man låser den.. Vel.. Den er løs til man "klikker" den på plass i alle fire hjørner. Da blir den fast. Ved å låse til slutt med låse-armene, er den låst..

Må man ikke fortsatt trykke den ned som på bildene, selv om man har låse-armer? Saken er at.. Jeg prøvde å følge instruksjonene som var gitt med cpu'en, men der stod det ikke noe om at man måtte klikke på plass noe før man låste. Og da jeg prøvde å låse, så jeg jo at låsearmene prøvde å låse noe som ikke var i nærheten av å kunne låses! Rammen lå altså 1/2 - 1 cm over festet på hovedkortet. Og da kan man IKKE låse noe som helst: Man MÅ klikke på plass rammen til festet på hovedkortet før man kan låse - Enig???

Fordi alle hovedkort (til socket 478) har vel like fester på hovedkortet?

Skrevet

Altså, hvis ikke den lille rammen som sitter fast på hovedkortet her: http://www.hardware.no/guider/pcbygg/cpu/p4-kjoler-1.jpg sitter helt fast, må jo det selvfølgelig fikses først. De 4 plast pluggene fjernes før rammen presses helt ned, og plastpluggene settes i igjen. Da skal og må rammen sitte bom fast. Jeg antar dette var i orden.

Og det jeg mente med at rammen som ligger over selve kjøleren her: http://www.hardware.no/guider/pcbygg/cpu/p4-kjoler-3.jpg var "løs" var at det ikke var noe spenn/belastning i den før låsearmene er låst, og selve kjøleen kan beveges noe, men den kan ikke løftes opp(!) Dette selvfølgelig fordi de fire hakene er klikket på plass først. Derimot er den rammen vi ser på bildet av en litt annen type uten låsearmer, og den må monteres som angitt i kryss. Ellers er det helt likt.

Skrevet (endret)

Dette ble litt forvirrende! Men, det var aldri snakk om at rammen som sitter fast på hovedkortet var løs. Den sitter bom fast på de fleste hovedkort når du får det fra leverandør.

La oss ta for oss min forrige montering sine punkter i kronologisk rekkefølge:

* EPoX EP-P4X533i hovedkort

(http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301927&cks=PRL)

* Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533 1MB cache Prescott cpu

(http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300059&cks=PRL)

1. Hovedkortet er skrudd fast i den ene siden av kabinettet, og det brukes skruefester kun der det er hull i hovedkortet så det ikke blir noen form for kortslutninger i hovedkortet. Cpu settes korrekt inn i sin slot, sakte, mykt, og rett, med riktig pins i riktige hull. (hehe) Cpu låses på plass ar armen på slot'en. Deretter senkes, sakte og nøyaktig, kjøleelement/vifte forsiktig rett ned på cpu. Det passes selvfølgelig på at alt settes ned riktig vei.

2. Man kan se at den lette og løse festerammen på det tyngre kjøleelement/vifte, som blir løftet litt opp når kjøleelement/vifte blir satt ned på cpu, ikke har noen særlig fysisk kontakt med festerammen på hovedkortet, og at det må fysisk kraft til for å klikke disse på plass. De to festerammene blir klikket på plass mot hverandre. (kan dette gjøres i hvilken som helst rekkefølge? klikkingen altså? først to på en side, og deretter de to på den andre siden? eller må det gjøres som et "kryss" ?)

3. Det som gjenstår er å spenne festearmene over kjøleelement/vifte. Disse blir spent, (og festearmene står fra før av i riktig posisjon, riktig vei.) og det oppstår en god del knirking (normalt?) og alt er ferdig. PS! Sett fra siden av hovedkortet, er hovedkortet ganske bøyd ned mot siden av kabinettet pga montering av kjøleelement/vifte og deres kobling av festerammer og festearmer. Men ingen komponenter på hovedkortet kommer nær selve siden av kabinettet.

Er ikke dette tre ganske korrekte punkter?

Resultat: PC vil ikke gi noe bilde på skjermen. Men dette har ikke noe å si, da videre feilsøk viste at hovedkort var DOA. Det er selve monteringen av cpu jeg vil diskutere i detalj.

Endret av ThomasWH
Skrevet

1.Gripklørne skal ha tak i alle fire hjørner.

Cpu1.jpg

2.Da det er på plass, er fremdeles den øvre delen og kjøleblokken

beveglige.

Cpu2.jpg

Til slutt er det bare å dra feste armene forsiktig over.

Cpu3.jpg

Skrevet

OK da skjønner jeg hva du mener med føtter :grin: ja selvfølgelig må de trykkes ned i den rammen som sitter på hk ellers er den jo ikke festet i det hele tatt, jeg slipper den bare nedi og trykker den rett ned så slår jeg over hendlene , aldri noe problem .

Skrevet

Hehe, takk for super-newbie forklaring med bilder! :p

Jeg har gjort dette før, men blir bare litt redd når jeg opplever motstand i hardware som er sterkere enn noe annet jeg har følt i hardware før. Sikkert bare EPOX sine billigste hovedkort som suger, og har litt rare rammer på hovedkortene.

Det var altså bare klikkene jeg reagerte på. Alt annet er fint.

Jo, kom på en ting til. Etter at jeg klikket kjøleelement/vifte festerammen ned på festerammen på hovedkortet, så det ut som om selve kjøleelementet lå litt skjevt, sett fra den ene siden....

DERFOR syntes jeg det var riktig av meg å ta opp dette med klikking av rammer osv... Fordi, hvis kjøleelementet (som er tungt og hardt) ligger skjevt, kan jo det gå ut over cpu?

Skrevet

Hvis kjøleren ikke ligger plant på CPU har du problemer. Men jeg fatter strengt tatt ikke hvordan det skulle skje. Måtte i såfall være hvis kjøleren var større en rammen på hovedkortet... :hmm:

Bruker du den pålimte padden under kjøleren, eller bruker du kjølepasta? Uansett, ta av kjøleren og se om du har avtrykk av hele CPU på kjøler.

Skrevet (endret)

Går ut i fra at det var kontakt med hele cpu vs. kjøler, fordi pad'en under var 50% revet istykker da jeg dro opp kjøleelementet første gangen for å se hvordan ting var. Og de 50% var jevnt spredd utover. Cpu sto altså ikke på lenge, og genererte ikke nok varme til å smelge hele pad'en totalt. Anyway.. Jeg syntes det er og blir "skummelt" å klikke på plass de 4 punktene FØR man bruker armene på toppen til å LÅSE alt.... :p

Endret av ThomasWH

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...