Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med mystisk nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis bor, sammen med ca 150 andre, i hybelleiligheter i en studenblokk hus ting.

Det er internett tilgjengelig, men ikke nettverk mulighet sånn oss imellom, trodde vi..

men så viste det seg at vi kunne dele filer på iTunes. først trodde vi det våre trådløse nettverkskort som spilte oss et puss,

men så viste det seg altså da at det var nettverket på huset (blokken).

hva må vi gjøre for å kunne dele vanlige filer, på vanlig måte, med hverandre?

har prøvd å sette opp 'home or small network office network', sånn xp møl. eneste som skjedde da var at èn av oss (litt tilfeldig hvem)

fant maskina til den andre, men ikke klarte å komme inn på maskina (ja, selv om brannmuren var av og vi har delt filer).

noen forslag? (beklager for rotete forklaring) :whistle:

 

tilleggspørsmål: går det ann å kopiere filer fra iTunes gjennom iTunes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Ut fra egne erfaringer, så er det dette jeg har gjort:

 

Alle som skal dele filer med hverandre må sette passord på logon'en sin, så må man legge inn alle brukere med passord i windows.

 

La oss si at Per, Paal og Espen skal dele filer, de har logon/passord:

Per/aaa

Paal/bbb

Espen/ccc

 

Da må Per legge til brukere med pass: Paal/bbb og Espen/ccc, og Paal må legge til brukere Per/aaa og Espen/ccc, osv...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hmm...det er vel bare å aktivere fildeling i XP, så slipper man å legge til brukere for hver PC som skal ha tilgang.

 

Jeg prøvde dette uten hell. Og fildeling var slått på.

Firewall i xp var ikke på, og hadde lagt inn IP til de andre maskinene i zonealarm.

 

Har 3 maskiner hjemme, alle har de to samme brukerene, satte passord på den ene brukeren på alle maskinene, da fungerte fildeling på den brukeren men ikke på den andre.

Var vel på win9x/me det bare var å slå på fildeling, så kunne alle komme inn.

 

Dette er mine erfaringer.

Hvis noen kan beskrive hvordan det ellers kan gjøres, så er jeg også interessert.

Lenke til kommentar
Alle som skal dele filer med hverandre må sette passord på logon'en sin, så må man legge inn alle brukere med passord i windows

 

mener du at jeg skal legge de inn i 'User Accounts' i win xp?

 

Ja, det var det jeg måtte gjøre.

Og så må alle være med i samme workgroup, men det har dere sikkert gjort.

 

Edit:

Har spurt noen andre, og det skal ikke være nødvendig å legge inn alle brukerene.

Skal være mulig å dele en mappe og så velge hvem som skal ha tilgang.

(manuelt oppsett istedenfor wizard er kansje tingen).

Har ikke prøvd dette selv (da jeg er på jobb), så kan ikke hjelpe mer, før jeg har fått tid til å teste mer.

Endret av Suunto
Lenke til kommentar

Hvis du bruker "søk etter datamaskin"-funksjonen og finner den ene kompisens nettverk, går du inn på ham og velger disken/mappen han deler.

Høyreklikk og velg "koble til nettverksstasjon"

Velg koble til med annet brukernavn i boksen som popper opp. Legg inn en bruker kompisen din har på sin maskin og du bør komme langt.

 

Gjenta med alle du vil koble deg på. Da får du fine "snarveier" under min datamaskin til alle diskene.

Lenke til kommentar

1. Aktiver fil- og skriver-deling.

2. Del det du skal.

3. Sjekk at everyone er lagt til under security-tab'en med rettighetene read og list folder contents og read & execute på hver mappe du deler.

4. Aktiver guest kontoen (høyreklikk my computer og velg manage -> local users and groups -> users -> dobbelklikk guest og ta vekk krysset i boksen account is disabled)

 

Hvis maskinene har kontakt med hverandre burde delingen nå funke uten noen form for passord.

Endret av maedox
Lenke til kommentar
1. Aktiver fil- og skriver-deling.

2. Del det du skal.

3. Sjekk at everyone er lagt til under security-tab'en med rettighetene read og list folder contents og read & execute på hver mappe du deler.

4. Aktiver guest kontoen (høyreklikk my computer og velg manage -> local users and groups -> users -> dobbelklikk guest og ta vekk krysset i boksen account is disabled)

 

Hvis maskinene har kontakt med hverandre burde delingen nå funke uten noen form for passord.

Men først må man skru AV "enable simple file sharing"... Valgene kommer ikke opp ellers.

Lenke til kommentar
1. Aktiver fil- og skriver-deling.

2. Del det du skal.

3. Sjekk at everyone er lagt til under security-tab'en med rettighetene read og list folder contents og read & execute på hver mappe du deler.

4. Aktiver guest kontoen (høyreklikk my computer og velg manage -> local users and groups -> users -> dobbelklikk guest og ta vekk krysset i boksen account is disabled)

 

Hvis maskinene har kontakt med hverandre burde delingen nå funke uten noen form for passord.

Men først må man skru AV "enable simple file sharing"... Valgene kommer ikke opp ellers.

Stemmer det ja. Tar det som en selvfølge jeg :!:

 

For ordens skyld:

Velg (i et hvilket som helst explorer vindu) Tools -> folder options -> view, helt på bunnen tar du vekk krysset i boksen "use simple file sharing (recommended)".

Lenke til kommentar

Har gjort de 4 punktene, men enda så fungerer det ikke..

 

Her er mulig relevant informasjon:

- begge har win XP pro (men litt forskjellige versjoner, sp1 og sp2)

- jeg finner han, men han finner ikke meg

- når jeg prøver å gå inn på maskina hans (fra workgroupen) så står det at jeg ikke har tilgang og at 'network path is not found'.

- vi kan finne og kan spille hverandres filer i iTunes (vi finner også andre personer som bor i blokken her)

- vi bor i en studentblokk (med 155 andre)

- kompisen min hadde sånn 'bridge' mellom to nettverkskort (noe jeg har hatt dårlige erfaringer med tidligere), men det har vi fjernet.

 

kan det være en idè å bruke ftp?

Lenke til kommentar

fant nettopp ut at vi kan sende, oss som bor her imellom, med MSN med LAN hastighet (max 6,5MB/s)..

 

fant også ut at vi har egne ip adresser for hver hybel, men internett ip'en er dynamisk. masken for lokal nettverket er 255.255.255.0

dette er noe jeg ikke kan forandre på, ettersom jeg bare bor her, og ikke har særlig jeg skulle ha sagt :hrm:

Endret av kfinne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...