Gå til innhold

Reklamefilm for Musikk, Dans, Drama


Anbefalte innlegg

Halle. Går i tredje klasse på Medier og Kommunikasjon og nå har vi fått i oppgave å lage en reklamefilm for hver av de 6 studideretningene på skolen. Den skal ikke vare lenger enn 25-35 sek. Jeg og en til skal lage for Musikk, Dans, Drama. Her er synopsis for våres film:

 

Synopsis: Ei jente går nedover en tom gang. Den er helt folketom og skrittene gir gjenklang i de tomme veggene. Hun leter etter et klasserom. I søken etter det rette rommet prøver hun flere dører. I alle klasserommene sitter elevene helt uengasjert og stirrer tomt opp på kateteret og læreren. Til slutt kommer hun til en dør i enden av gangen. Hun åpner den forsiktig og lys strømmer ut. Hun smiler. I rommet bak døren er en gjeng med elever i gang med all slags morsomme aktiviteter som dans, sang og drama og masse mer.

 

Tanken er at vi skal filme i svart/hvitt helt fram til hun åpner den siste døren, først da skifter vi over til farger. dette for illustrere den kjedelige stemningen i de andre klasserommene og for å få frem hvos artig og fargesprakende Miskkk, Dans, Drama er.

 

Resten av manus er slik ut:

 

Scene 1

Tom gang – Jente kommer inn. Hun ser seg søkende rundt etter klasserommet hun skal til. Hun begynner å gå bortover gangen. Hun prøver en dør. Der sitter en klasse full av tydelige umotiverte elever. De sitter slappe i stolene og stirrer tomt opp på tavlen. Ikke antydning til smil. C/U av en av de verste. Vantro lukker hun døren.

 

Det var tydeligvis feil klasserom. Hun søker videre. Bak neste dør sitter alle elevene fint på plassene sine, rette i ryggen og alle med handa i været og blikket rettet bestemt mot læreren. Ikke antydning til smil. MS av en – Flytter kameraet en tanke til siden så vi ser en perfekt rekke med identiske elever. Vantro lukker hun atter døren og begynner å lure på om dette virkelig er den rette skolen.

 

Scene 2

Idet hun lukker døren blir hun obs en dør i enden av gangen. Den har liksom et underlig lys/skjær over seg. Med håpet om bedre lykke denne gangen, går hun mot døren, men er fortsatt tydelig skeptisk.

Hun står foran døren. Litt tilbakeholden åpner hun døren forsiktig. Det merkelige skjæret/lyset blir sterkere. Bildet blir blendet og blir hvitt.

 

Scene 3

Fader fra det hvite bildet til C/U av ansiktet til jenta.

Hun lager en grimase etter å ha blitt blendet. Hun åpner øynene og stirrer i en blanding av fascinasjon og overraskelse. Det skeptiske smilet forvandles til et smil, et lettet smil. Lettet over endelig å ha nådd målet.

 

Total av rommet

Det er fullt av fargerike elever som hopper og spretter rundt. De har det tydeligvis gøy. Noen sitter å spiller instrumenter, mens andre synger. Andre igjen danser og noen siterer Hamlet med en hodeskalle i hånden.

 

Scene 4

Plakat

Først står det øverst på bildet:

Hvorfor ha det trist og kjedelig..

Så fades følgende inn::

..når du kan ha det gøy og lærerikt på Musikk, Dans, Drama

 

Hva synes dere?

Jeg kunne ha trent litt hjelp til hvordan jeg skal få til særlig det lyset som kommer ut av døren.

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo. er jo en mulighet. Men jeg vil liksom ha fram at hele skolen er ganske trist og kjedelig. Vil ha fram den litt tunge stemningen når hun går nedover gangen. Hvis jeg driver å skifter mellom svart/hvitt og farger hele tiden så vil kanskje publikum bli litt forvirret og poenget kommer kanskje ikke så godt fram.

Lenke til kommentar

Hei, er egentlig bare en "lurker" her men: Hva med å bare senke fargemetningen litt i de triste grå scenene, slik at fargene bare blir litt blassere, men ikke helt sort/hvit? På den måten blir ikke effekten så skrikende åpenbar, og oppfattes kanskje mer av underbevisstheten, uten, litt klønete formulet, å bli avfeid av bevisstheten?

 

Christian 8-)

Lenke til kommentar

Den siste setningen der var sletts ikke verst du. Sku bare ønske jeg forsto hva det betydde. ;)

Men det var en god idé. lurer på om jeg ikke skal gjøre nettopp noe sånt no. Men hvordan gjør jeg det? Kanskje det er best å filme i vanlige farger til og begynne med og heller legge på disse filtrene senere.

Lenke til kommentar
[...] det var en god idé. [...]. Men hvordan gjør jeg det? Kanskje det er best å filme i vanlige farger til og begynne med og heller legge på disse filtrene senere.

Er sannelig ikke sikker på hvordan man best gjør det, men de fleste videoredigeringsprogram har vel en slik mulighet? Nøyaktig hvordan man gjør det kommer vel an på softwaren. Tror nok personlig det lurest å filme med korrekte farger og best mulig kvalitet og så "mishandle" råmaterialet etterpå.

 

Christian 8-)

Lenke til kommentar

Det greieste er å filme med best mulig resultat først.. og så ta å lage det om til svart/hvitt etterpå.. Dette fordi du da har flere valgmuligheter og kan finne ut hva som blir best...

(kjipt å filme i svart/hvitt hvis du etterpå finner ut at det kanskje hadde vært bedre med farger)

 

En ide til å få lyset til å flomme ut fra det siste klasserommet er å bruke en (eller flere) kraftig(e) arbeidslamper/lyskastere... Men det er viktig å være forsiktig, for det er veldig lett å overeksponere for mye...

Lenke til kommentar

Farger-til-Drama_Reklame.jpg

 

Du gjør slike justeringer i etterarbeidet. Da kan du gå for det "utvaskede" utrykket,

eller bare desaturere fargene litt slik som tidligere nevt. - Jeg la ut noe for å illustrere.

 

Bildet burde være relativt selvforklarende - du kan selvsagt også tyne mer ut av sterke

farger enn det jeg har gjort, - men jeg tror en overgang fra utvasket til sterke farger

vil gjøre jobben uansett, - du vil nok se større forskjell når reklamen er laget :)

 

- Idéen er flott den, - men jeg ser for meg en slapp "lokalreklame". Prøv å vær litt

perfeksjonister ved arbeidet, vi ser gode skolefilmer/reklamer aaalt for sjeldent! :/

Lenke til kommentar

Takk. De bildene hjalp veldig mye. Apropos det med å være perfeksjonist. På forrige prosjekt gikk jeg inn for dette. Men da irriterte jeg de andre på gruppa for de skulle absolutt gjøre alt så fort (og gæli). Dessuten er det litt vanskelig på dette prosjektet for vi må låne elever som skuespillere fra andre klasser og de har timer og sånn, så vi kjører på en svært stram timeplan. Ikke lett, men det SKAl gå bra.

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...