Gå til innhold

mp3 vs ogg osv


fettnavn

Anbefalte innlegg

:hmm: hvilket lydformat funker best?

lagde en liten musikksnutt som jeg konverterte til mp3, og oppdaget da at kvaliteten faktisk ble svært forringet, spesielt i de høye frekvensene. Dette var med en plugin jeg fant på winamp sin side. så prøvde jeg den som var innebygget i winamp på mp3.

Den var bedre.

Så prøvde jeg å lage OGG i litt høy kvalitet.

Det var ENDA bedre.

OGG funket bra synes jeg.

Noen som har noe peiling på hva slags bitrate og sånn som er bra?

Hvor lavt kan jeg sette bitrate uten at det blir noen særlig forskjell osv.?

Alle gode tips blir satt pris på!

 

mvh

 

den gode

 

 

 

ps! sjekk bildet jeg har lagt ved!

fokuser i ca 40 sek i midten av bildet, og så lukk øynene og vent på etterbildet som former seg!

Veldig gøy

 

But I'm not a .....-freak or anything!

post-98-1094286817_thumb.jpg

Endret av MomentMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om kvalitet er det viktige, bruker du en lossless-codec. FLAC, WMA Lossless og AAC Lossless er eksempler.

 

Med FLAC blir en skrive på ca 400mb.

Fullstendig enig :yes: (kan legge til monkeys audio (ape) som et alternativ til).

Går du mp3 veien, er Lame codec et bra valg. 192 er et minimum! Prøv feks vbr 256-320

Lenke til kommentar

Hvorfor vil folk absolutt bruke CBR når de enkoder? Og hvorfor vil de lage egne kommandolinjer? Preset innstillingene er bedre. Om man vil bruke mp3 formatet, så er LAME enkoderen den beste. Og bruk kommandoen --alt-preset standard (LAME versjon 3.90.3).

 

Når det gjelder lossless lyd, ser jeg på FLAC, Monkey's Audio og WavPack som de mest aktuelle formatene. Ingen grunn til å bruke WMA Lossless eller Apple Lossless.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Både Vorbis og FLAC er codecar. At FLAC er tapsfri tyder at den komprimerer (i høve til ukomprimert lyd) utan å forkaste noko informasjon frå lydfila. Vorbis er ikkje tapsfri, so den vil forkaste informasjon.

 

No er ikkje eg nokon ekspert, men å konvertere andre filer som allereie er komprimert (t.d. mp3-filer) til Vorbis vil eg tru er litt dumt, då det kanskje vert forkasta endå meir informasjon enn utgangspunktet (mp3-fila). Å konvertere til FLAC er litt meiningslaust, då det ikkje vert betre kvalitet, og samstundes større filer (trur eg iallfall). Vil du gjere det likevel, so veit eg ikkje kva som er den beste måten, men om du tilfeldigvis bruker MediaMonkey, so kan du gjere det her (Verktøy --> Konverter lydformat).

 

Om det er CD-ar du skal rippe, so er vel FLAC best gitt at bruk av diskplass ikkje er noko problem, ettersom det som sagt ikkje vert forkasta noko informasjon. Om du høyrer forskjell på FLAC og Vorbis med t.d. ein bitrate på 192kbps veit eg ikkje.

 

Igjen, eg er på ingen måte ein ekspert, so det er sikkert andre som kan gje betre/meir nøyaktig informasjon om emnet.

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet et tidligere innlegg om mp3-komprimering med data fra spektrumanalyse av mp3-filer i en tabell. Innlegget finner du her. :)

Jeg kan gjøre en tilsvarende teste med OGG Vorbis (libVorbis 1.1.2) i morgen om jeg får tid, og sammenligne med LAMEenc-resultatene.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Hvilken bitrate har flac? Eller, på en annen måte, hvor mange MB/min?

7763055[/snapback]

Free Lossless Audio Codec har ingen bitrates siden denne er lossless - komprimering uten tap/endring av lyden. Det som er mer interessant å snakke om i sammenheng med lossless komprimering er komprimeringsgraden, altså hvor små man får de komprimerte filene :)

 

Bitrate i lossy codecs tilsier hvor mye data man har tilgjengelig til enhver tid (eller et gitt tidpunkt for VBR) for å 'beskrive' den orginale lydbølgen etter enkoderens beste evne. Høyere bitrate = mer data tilgjengelig = mer korrekt gjengivelse av den orginale lydbølge = bedre lydkvalitet.

 

Edit: Merk at dette er en veldig generalisert framstilling. Forskjellige codecs fungerer litt forskjellig, og i noen tilfeller vil man ikke tjene spesielt mye på lydkvaliteten ved å øke en allerede ekstremt høy bitrate.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...