Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til mitt første anlegg?


fubarweb

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal nå endelig få litt lyd i min Opel Astra 2.0 GLS i, men trenger endel hjelp på veien så håper å få det på dette forumet. Husk bare at det er første gang jeg bygger så ikke mobb meg for mye ;)

 

Vel jeg har bestilt følgende :

 

Frontsett JVC CS-HX645 (16,5cm diameter)

Bakhøyttalere JVC CS-HX6955 (15xx23cm)

Sub JVC CS-WG1200

Forsterker JVC KS-AX6500 (70w RMS(ved 4ohm) x 4 kanaler)

 

Planen er å bruke spillerens forsterker på frontsettet og den 4 kanals forsterkeren skal kjøre 1 kanal til hver hattehyllehøyttaler + 2 kanaler brokoplet til subben(Hva blir effekten av to 70w kanaler brokoblet?).

 

Synspunkter der?

 

Problem 1 : Det er ikke plass til nye høyttalere i dørene forran ;) Så ser for meg om at jeg må gjøre noe med døren, men hva?

 

Problem 2 : Subben vil vel pushe luft på membranen til høytalerene bak. Så for å unngå det problemet har jeg sett tidligere at det finnes "kopper" man skrur fast under hattehylla for å skjerme bakhøytalerene. Hvor får man tak i sånt? Vil dette hemme bakhøytalerne nevneverdig?

 

Problem 3 : Hvordan bør basskassen plasseres? Har hørt den ikke bør stå bakover. Skal forøvrig bygge ny hattehylle i helgen. Denne vil ligge fast på plass i motsetning til den orginale som løftes opp når man løfter opp bagasjeluken. (Er en kombi) I Denne skal jeg plassere de to bakhøytalerene samt to bassrefleks rør for å la lyden fra subben komme inn i kupèen.

 

Help me, someone?

Endret av fubarweb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Don't worry defus is here:p

 

Planen er å bruke spillerens forsterker på frontsettet og den 4 kanals forsterkeren skal kjøre 1 kanal til hver hattehyllehøyttaler + 2 kanaler brokoplet til subben(Hva blir effekten av to 70w kanaler brokoblet?).

 

Hvorfor skal alle ha forsterkeren koblet til di høytalerean bak? vel, uansett, effekten blir vel så ca 140 watts, kanskje opp mot 200 watt hvis du får det ned i 2 ohm. Sånn til første anlegg e det vel egentlig ikke noe å klage på, det eg hadde va vel værre enn det der. Men du bør kjøpe den en 2 kanals forsterker som er litt kraftigere som kan drive subben, slik at du får firekanaleren på di høytaleran i fram døra. Det kommer til å hjelpe masse.

 

Problem 1 : Det er ikke plass til nye høyttalere i dørene forran  Så ser for meg om at jeg må gjøre noe med døren, men hva?

 

Siden du skriver dette mener du sikkert at høytaleran dine e i dashen en plass. Så det første du skal gjøre e å ta av dekslet på døra å skjekke om det ikke er en plass i døra som e setta av til høytalera. I min Mitsubishi va det plasert 4" høytalere pressa inn i dashen, men det va setta av plass i døra til 6" høytaler. Klikk her. Hvis du ser på side tre der ser du kossen eg løste det problemet i min bil. Ble ikke så fint å no leter eg i usa etter orginalt deksel til å ha over dem. Hvis det ikke e plass i døra må du finne plass. Hvis du ikke bryr deg så alt for mye kan du legge litt tre bak høytalern å da stikk den ikke langt inn i døra å du får litt mere frihet når du skal montere. Så let etter en plass hvor opel såg for seg at du sko ha høytalere i døra, hvis du ikke finner det må du lage en plass kor du har dem.

 

Problem 2 : Subben vil vel pushe luft på membranen til høytalerene bak. Så for å unngå det problemet har jeg sett tidligere at det finnes "kopper" man skrur fast under hattehylla for å skjerme bakhøytalerene. Hvor får man tak i sånt? Vil dette hemme bakhøytalerne nevneverdig?

 

Det beste du kan du kan gjøre er å sette små kasser under høytaleran bak, du får litt bedre lyd av å gjøre det, spessielt i di litt lavere spekteret. Det letteste e vel å lage skjøl, usikkert per no om du får tak i sånne nån plassa, men det e vel bare å høre.

 

Problem 3 : Hvordan bør basskassen plasseres? Har hørt den ikke bør stå bakover. Skal forøvrig bygge ny hattehylle i helgen. Denne vil ligge fast på plass i motsetning til den orginale som løftes opp når man løfter opp bagasjeluken. (Er en kombi) I Denne skal jeg plassere de to bakhøytalerene samt to bassrefleks rør for å la lyden fra subben komme inn i kupèen.

 

Har du coupe elller stasjonsvogn bør du plasere subben så langt bak som du klare å vendt bakover. Har du sedan, skal dem være plasert frammover å ordna sånn at det ikke drar luft fra sian av kassa å bakover, for da kommer all lyden fra subban til å ligge der bak kassa å herje å ikke mye kommer fram. ser du har kombi, så da skal den være vendt bakover. di der bassrefleksrøran e sikkert ikke nødvendig, men har aldri prøvd med refleksrør i hattehylla på nån biler.

 

håper dette hjelper, hvis ikke e det bare å spørre, eg e innom her med gjevne mellomrom

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

 

Det beste du kan du kan gjøre er å sette små kasser under høytaleran bak, du får litt bedre lyd av å gjøre det, spessielt i di litt lavere spekteret. Det letteste e vel å lage skjøl, usikkert per no om du får tak i sånne nån plassa, men det e vel bare å høre.

 

Uavhengig om jeg lager en kasse under eller om jeg får tak i ferdig "kopp" til å sette under; bør dette være lukket løsning eller bassrefleks?

 

Når det gjelder frontdøren så er problemet at de jeg skal ha i er 16,5cm diameter, mens orginalhøytalerene er 13cm. Disse sitter limt fast inne i en metallramme (altså ikke skrudd fast med normale fester). Ser for meg at jeg kan fjerne dekselet og den gamle høytalerene og erstatte dekselet med en finerplate eller to med hull til ny høytaller. Om jeg da får plass til 16,5 cm her. Evt må jeg gjøre om hele nederste del på døra... Håper ikke det for så peil har jeg ikke...

 

-fubarweb-

Lenke til kommentar

nei, ikke begynn med noe bassrefleks på di der 6x9 erne

 

Det enkleste hadde vell vært å sette inn nån 13 cm høytalere, men hvis ikke funker det der finer greian åsså, e bare å spaise dem så mye ut at dem passer akkurat inne i di orginalhållene, det sko sikkert bare dreie seg om 0,5 til 1 cm sko eg tru

Lenke til kommentar

Så blir det 21mm2 kabel da, men får noen andre til å legge den for meg :p

 

Uansett, ser dere noen problemer med å kjøre disste to forsterkerene :

 

http://www.jvc.no/product.php?id=KS-AX6300&catid=100030

og

http://www.jvc.no/product.php?id=KS-AX6700&catid=100030

 

på et vanlig batteri med 21mm2 kabel?

 

Hvor stor sikring burde jeg ha på dette?

 

-fubarweb-

Endret av fubarweb
Lenke til kommentar

tja, sikringstørrelse. Hvis forsterkerne har sikringer som du kan se på ytsiden tar du bare å legger i sammen hvor mange ampere di er på å bruker en sikring som er så stor.

 

På mitt første anlegg hadde eg 40 amp sikring (to kanalere på 20 amp hver)

 

andre hadd eg 60 amp (kenwood på 30 å firekanaler på 30)

 

tredje hadde eg 80 amp sikring (rf 2 kanaler 40 å rf firekanler på 30 amp) ødela 3-4 sikringer på min før eg fan ut at den va forliten:p trur ikke den likte kondensatoren:)

 

No har eg alu sikring på 120-150 amp

Lenke til kommentar
tja, sikringstørrelse. Hvis forsterkerne har sikringer som du kan se på ytsiden tar du bare å legger i sammen hvor mange ampere di er på å bruker en sikring som er så stor.

Må vel her også ta kabelen tatt i betrakning. Hva er maks ampere maan bør kjøre på en 21mm2 kabel?

 

-fubarweb-

Lenke til kommentar
kjørte med 80 ampere sikring å da hadde eg kondensator på den åsså ingen problemer eg

 

Utifra de tabellene jeg har sett på kommer jeg til å gå for 21mm kabel med 80Amp sikring tror jeg.

 

Forslaget fra tabellene jeg har sett sier 20 til 24mm2 kabel og 72,46Amp sikring så det burde vel passe ganske bra.

 

Fikk mail fra leverandør i dag, går antagelig enda en uke før jeg får det jeg har bestilt :'(

Lenke til kommentar
eg satt å venta i to måneder for å få di der subban mine. Tålmodighet e en dyd eller noe sånt

 

Den som venter forgjeves, venter på noe godt ;)

 

Jeg har blitt lovet levering til uka, men da har jo jeg ferie og er ikke hjemme. Mulig jeg må ta en tur hjemom fra ferie for å hente ;)

 

Helga går uansett til å bygge gulvet i bagasjerommet og å fjerne gamle kabler.

 

Tirsdag kommer strøm og signalkabler på plass.

 

Fant akkurat ut jeg har rabatt på thorsov ;) Det kan komme inn handy på kabler, fordelingsblokker og annet stæsj ;)

 

Vet du noe bra side om beregning av basskasse? Hva er forskjell i lydbilde på lukket og reflekskasse?

 

-fubarweb-

Lenke til kommentar

eg har foreksempel en portakasse som gir litt ekstra trykk, vet to femten tommere som skal konkurere til neste sommer, da må man ha portakasse :!:

 

vel uansett, portakasse lage ikke så mye dårligere lydkvalitet som en lukka hvis den e lagd orntlig. Ta for eksempel min kasse, der har eg laga at di 5 cm som e under subban e porten (kalles for slot når man ikke bruke rør) dette ble gjort fordi røran mine sko være 1 meter lang (tar litt i men du skjønne tegninga)

 

Lukka kasse gir bedre lyd enn porta, men kan gi dårlig lyd fordi porten lage lyd, det gjør ikke slot. Å trykke fra subban blir ikke like høyt, men overalt bedre lyd

 

Kor stor kasse skal du lage? ¨å skal den være porta eller lukka?

Lenke til kommentar
Kor stor kasse skal du lage? ¨å skal den være porta eller lukka?

 

Vet ikke helt målene på den ennå. Må finne ut hvor stort volum elementet bør ha, men det finner jeg nok ikke ut før jeg får elementet. Så må jeg lage en kasse som passer til det volumet utifta begrensingene jeg har i bagasjerommet. Har vel 42cm høyde som max også kan den ikke være større enn at jeg kan skru fast en forsterker i gulvet på hver side. Tror det kan komme til å se tøfft ut :p

 

Uansett lager jeg nok porta kasse. Hva med ferdigkjøpt bortsett fra det er dårlig value for money? Bør den fylles med dempemateriale?

 

Vet du noe bra program for å berenge kasser?

 

Har foresten endret bestillingen min til noe annet enn det som står i min første post.

Det jeg venter levert til uka er følgende :

 

Bakhøyttalere : JVC CS-HX6955 (Skal bygge kasse under hattehylla til disse for å skjerme for subben) : http://www.jvc.no/product.php?id=CS-HX6955&catid=100029

 

Forsterker til bakhøyttalere : JVC KS-AX6300 (brokobles til 2 kanaler) : http://www.jvc.no/product.php?id=KS-AX6300&catid=100030

 

Bass : JVC CS-WG1200 (i porta kasse vendt bakover) : http://www.jvc.no/product.php?id=CS-WG1200&catid=100029

 

Forsterker til bassen : JVC KS-AX6700 (brokobles til 1 kanal) : http://www.jvc.no/product.php?id=KS-AX6700&catid=100030

 

Frontsett kommer når jeg finner et som passer i de drittdørene mine :p

 

-fubarweb-

Endret av fubarweb
Lenke til kommentar
eg kan ta å høre med en kompis av meg som e en wizzard på å lage sånne kasse ka han bruke

 

Nope det har du rett i, regner med det står mere vettugt i informasjonen som følge med elemetet, derfor jeg venter med å bygge kasse.

 

Keep me posted :)

 

Foresten.... Jeg vingler forferdelig mellom å bruke den 16mm2 kabelen jeg allerede har og å kjøpe en ny 21mm2 kabel... Ifølge den amerikanske siden på den andre tråden min skal vist 16mm2 være mere enn nok for 500w total forsterker effekt, mens i følge bilradiospesialisten er det for lite.

 

På en amerikanske står det at 16mm2 kabel takler 100Amps, mens jeg bare skal ha 80Amps i følge rask hoderegning ;) Da burde jo 16mm2 holde i massevis?

 

-fubarweb-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...