Gå til innhold

Fjerne fettflekker fra LCD-skjerm


Hollabaloo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe "skjerm pekere" er det værste jeg vet... Hva F er vitsen med å TA på skjermen :nei:

 

Du får kjøpt noe som ligner bomulls ark dynket i no løsemiddel på boks hos nesten alle som selger skjermer, bare sjekk at det står at de kan brukes på LCD skjermer for noen har så sterkt rensemiddel at plasten på vanlige skjermer faktisk kan sprekke.

Lenke til kommentar

Å ta på skjermen er en dum uvane mange har... Det er vanskelig å endre slike uvaner.

 

Ellers: For å fjerne fett så må du har et fettløselig middel. Det må være av en type som ikke legger igjen smuss og som heller ikke er så kjemisk aggresivt at det skader skjermen. Da er Zalo midt i blinken, men huske å blande med lunket vann så det ikke blir liggende kladder med Zalo igjen på skjermen.. (NB. Det er lurt å unngå spritbaserte løsemidler siden det skader plastbelegget) Zalo er ikke spritbasert.

 

Man må også huske på å ikke bruke en for grov klut siden det kan gi riper i den myke plasten som beskytter LCD-skjermen. Her er mikrofiber-kluter svaret. Trykk heller ikke for hardt når du tørker av for det kan utløse halvdøde pixler.

 

Altså: Zalo + lunka vann + mikrofiber + forsiktighet = bra løsning

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I en annen tråd for lenge siden, som jeg ikke husker hvor jeg leste, var det en som sa at microfiberkluter kan ripe opp skjermen på et mikroskopisk nivå pga de mikroskopiske "taggene" som klutene har til å effektivt fange opp støv. Kan hende han ikke hadde peiling, men det er nå noe sånt jeg kan huske han skrev.

 

Men hvorfor er det ingen produsenter som putter en tynn glassplate eller lignende, som tåler litt mer, foran lcdskjermen?

Lenke til kommentar
I en annen tråd for lenge siden, som jeg ikke husker hvor jeg leste, var det en som sa at microfiberkluter kan ripe opp skjermen på et mikroskopisk nivå pga de mikroskopiske "taggene" som klutene har til å effektivt fange opp støv. Kan hende han ikke hadde peiling, men det er nå noe sånt jeg kan huske han skrev.

 

Men hvorfor er det ingen produsenter som putter en tynn glassplate eller lignende, som tåler litt mer, foran lcdskjermen?

Så lenge de bare fører til mikroskopiske riper så ser jeg ikke helt hva som skal være ulempen for brukeren.. En annen ting er at jeg ikke tror de lager mikroskopiske riper heller... men jeg lar meg gjerne korrigere om du kan gi meg link til den posten med den uttalelsen slik at jeg kan vurdere om jeg skal tro på argumentene hans eller ikke.

 

"Tynne glassplater" må være relativt tykke for å være rimelig knusesikker. Da snakker jeg om minst 2mm med plastbelegg på yttersiden. Dette vil øke både tykkelse og vekt på skjermen og du vil fortsatt ha et plastbelegg ytterst. Dessuten så holder det bra med den glassplata som er et av lagene inni skjermen for å oppnå passe stivhet på skjermflata. Da prater jeg om den glassplata som sprer baklyset og selve pixlene er bygget opp på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Altså, jeg snakker om folk som absolutt må trykke på skjermen når de skal peke på noe. Det er fullstendig unødvendig.

Whine-whine, John :p

 

Er fryktelig flink til å stikke pekefingeren borti andre sine skjermer, selv om jeg missliker at andre gjør det på min.

Endret av Equiox
Lenke til kommentar
Jeg bruker Laptop Cleanser og er meget godt fornøyd med den.

 

Les denne testen hos Barbara.no.

550kr + frakt + (oppkravsgebyr eller visagebyr) synes jeg er det samme som å kaste penger ut vinduet når man kan gjøre en like bra jobb med noen dråper zalo (som man likevel har fra før) og en mikrofiberklur (som man enten har fra før eller kjøper for noen få kroner per stk i butikken).

 

Resultatet er altså det samme, men prisen er himmel og hav forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte rensemiddelet sammen med en del kompiser. Dermed ble det ikke spesielt dyrt per person.

 

Om resultatet blir det samme om man bruker Laptop Cleanser eller Zalo, tør jeg ikke uttale meg om. Jeg har nemlig aldri brukt Zalo for å rense mine LCD skjermer. Vet bare at Laptop Cleanser gir et meget bra resultat.

 

Når det gjelder mikrofiberklut, har jeg også blitt fortalt at dette vil ripe opp skjermen. Mulig at ripene blir så små at de ikke synes uten lupe, men det får ikke meg til å prøve kluten.

Lenke til kommentar

Dette med microfiber stemmer. Det river godt og speil, glass o.l. blir skinnende rene uten både såpe og Zalo..

Problemet er at de kan ripe opp plast og da særlig myk.. slik at det blir matt.

Det finnes mange forskjellige alternativer med forskjellige fibertyper beregnet på forskjellig underlag, og de som ikke riper er av litt tykkere fiber men med samme egenskaper (strengt tatt ikke microfiber lenger men kalles ofte det likevel).

 

:innocent:

Lenke til kommentar
I en annen tråd for lenge siden, som jeg ikke husker hvor jeg leste, var det en som sa at microfiberkluter kan ripe opp skjermen på et mikroskopisk nivå pga de mikroskopiske "taggene" som klutene har til å effektivt fange opp støv. Kan hende han ikke hadde peiling, men det er nå noe sånt jeg kan huske han skrev.

 

Men hvorfor er det ingen produsenter som putter en tynn glassplate eller lignende, som tåler litt mer, foran lcdskjermen?

moren min har faktisk en LG (?) Neovo (mener jeg den heter) 15", og den har en slags glassplate på forsiden. Ganske stilig skjerm faktisk. Har ikke sett helt lik på nettet noe sted, uten at jeg kan si at jeg har søkt veldig mye etter det.

 

 

bertie

 

 

edit: antakelig ikke lett veldig godt tidligere:

http://www.neovouk.com/products/S-15E.htm

 

heter AG Neovo

Endret av bertie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...