Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan jeg få ny IP-adresse?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurer på om det går an å få ny IP-adresse på maskinen min.

 

Det er vanlig PC som er koblet til internet gjennom en switsj og ADSL modem.

 

Jeg har egentlig en dynamisk IP, men denne blir ikke skiftet om jeg starter restarter maskinen.

 

Den blir kanskje skiftet hver 3 eller 4 måned.

Det som jeg vil er skifte Ipen og å få en ny.

 

Er det en mulighet for det? Finnes det kanskje noen programmer som kan gjøre det.

 

Jeg har prøvd å slå av og resete ADSL-modemet men uten hel.

 

min I-leverandør er TELE2

Takk.

 

mvh

db

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva har mac-adressen med IP'en å gjøre?

Skift mac og du får ny ip.

 

Og bruker han NAT (riktignok sier trådstarter han har switch og ADSL modem) hjelper det svært lite om han spoofer MAC adressen på nettverskortet til PC'en 

Helt korrekt :D My bad.

Note to self "les hele innlegget først, før jeg svare på det" :yes:

Har direkte kobling selv, så jeg tenkte itj på den eventualiteten.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart på en gang.

 

1: Hva er å spoofe Mac adresse og hvordan gjør jeg det?

 

2: Når det gjelder NAT, det tror jeg ikke at jeg har. Hvordan finner jeg ut av det forresten?

 

Det går slik:

 

ADSL-modemet -> switsj -> to andre maskiner.

 

Takk

 

db

Lenke til kommentar
Men hvordan i all verden kan jeg spoffe den da?

Gå på "properties" på nettverkstilkoblingen så "configure" og "advanced" så der det står "network adress" skriver du inn en "value" den blir den nye mac adressen din. (sorry at ting er på engelsk, har bare engelsk programvare, vettafan hva alt heter på norsk xp.

Lenke til kommentar
Men hvordan i all verden kan jeg spoffe den da?

Gå på "properties" på nettverkstilkoblingen så "configure" og "advanced" så der det står "network adress" skriver du inn en "value" den blir den nye mac adressen din. (sorry at ting er på engelsk, har bare engelsk programvare, vettafan hva alt heter på norsk xp.

Hei sann.

 

Før jeg gjør det. Er det slik de fleste gjør det? For jeg vil ikke lage mer problemer for meg selv med å forandre på det.

 

Skjer det noe spesielt om jeg gjør det? En forandring som ikke burde komme?

 

 

Forstår ikke helt det med Arp kommandoen. Kjørte denne og fikk noe info opp. Hva skal jeg så gjøre?

 

mvh

db

Endret av dbdm
Lenke til kommentar

Hei,

 

Edit: Går utifra at det er ny IP fra Tele2 du vil ha og ikke en lokal IP på datamaskinerne dine?

 

Leste i en annen tråd (finner den ikke igen) at det er ganske tilfeldigt om man får ny IP-adresse av ISP'en, hvis man slår av modenmet.

Noen hadde slåt av modemet i 14 dager (mens dei var på ferie) og hadde samme IP da dei slo på modemmet. Andre bare slo det bare av/på og hadde da ny IP.

 

Du kan jo prøve (over noen dager) å slå av modemmet, når du ikke bruker data'en (f.eks når du sover) og se om det hjelper.

Hvis ikke, da må du nok kontakte Tele2 og høre me de. Du kan evt forklare de, at du føler at noen prøver å bryte sig inn i data'en (portscanning osv).

For Tele2 er det bare et par tastetrykk - så er det gjort!

 

Mvh

Kimmer

 

PS. Husk: at det å 'fake' sin share på DC-hubberne ofte gir en 'permban' av IP'en din :thumbup:

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Hei,

 

Edit: Går utifra at det er ny IP fra Tele2 du vil ha og ikke en lokal IP på datamaskinerne dine?

 

Leste i en annen tråd (finner den ikke igen) at det er ganske tilfeldigt om man får ny IP-adresse av ISP'en, hvis man slår av modenmet.

Noen hadde slåt av modemet i 14 dager (mens dei var på ferie) og hadde samme IP da dei slo på modemmet. Andre bare slo det bare av/på og hadde da ny IP.

 

Du kan jo prøve (over noen dager) å slå av modemmet, når du ikke bruker data'en (f.eks når du sover) og se om det hjelper.

Hvis ikke, da må du nok kontakte Tele2 og høre me de. Du kan evt forklare de, at du føler at noen prøver å bryte sig inn i data'en (portscanning osv).

For Tele2 er det bare et par tastetrykk - så er det gjort!

 

Mvh

Kimmer

 

PS. Husk: at det å 'fake' sin share på DC-hubberne ofte gir en 'permban' av IP'en din :thumbup:

Ja det er en ny Ip fra TELE2 jeg vil ha.

 

Har prøvd å slå av modemet i ca. 5min og resete det etterpå, det hjalp ikke.

 

 

Nei, DCen er ikke grunnen at jeg vil ha ny IP.

 

 

takk

db

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...