Gå til innhold

Legge til en radiator nr.2


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er fortsatt ganske ny innen vannkjøling å spør i den forbinnelse om det er noe mere å vinne med en ekstra radiator. Har nå en "Evo 240" radiator og tempen ligger på 27/28c idle ved 3,5ghz og 33/34c load.

Tenkte da og legge til en "Evo 120" hvis jeg kan vinne noen ekstra grader på det.

Og er det forskjell på om den blir montert etter eller før den andre radiatoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har høyere temp enn det så la det være, det er skitbra. Jeg har 2 x 120 og etter montering av den andre så sank tempen minimalt. Rekkefølgen på radiatorene burde ikke ha noe å si men jeg ville nok hatt den minste først og husk så kort slange som mulig mellom radiatorene hvis ikke er poenget borte. Been there, done that

Lenke til kommentar
og husk så kort slange som mulig mellom radiatorene hvis ikke er poenget borte.

Hvorfor det?

Fordi så lenge vannet holder seg i radiatoren blir det avkjølt men i det du leder det ut så blir det jo oppvarmet (noe ihvertfall)

det er nok ganske minimalt, han bør ikke tenke på det synes jeg....

 

men hey trådstarter: de temperaturene der kan ikke være ekte.... hva er vanntemp? det kan du sjekke enkelt, romtemp også...

 

og hvis de er ekte, så tviler jeg på at du får de noe bedre uten peltier :)

Lenke til kommentar

De temperaturene jeg har oppgitt her, er ikke fra noe bios eller MBM.

Har montert tempfølere til Cpu som den velkjente "Skrue" instruerte meg til å gjøre for å få de mest riktige dataene. Har ikke montert noen følere til vannet ennå, men det kommer. Har fortsatt 3 stk ledige plasser til temp på min "Aquaero".

Lenke til kommentar

Trenger ikke kraftigere pumpe for paralelle radiatorer - heller omvendt!

 

I paralell får en mindre motstand fordi vannet har en "bredere" vei å gå igjennom - og ganske riktig vil flowen bli halvert mens vannet er på vei igjennom radiatorene - MEN flowen vil dobbles/tilbake til normal i det de to møtes igjen i -leddet på vei ut igjen.

 

Både i serie og i paralell vil vannet tilbringe dobbelt så lang tid inne i radiatorene og kjøle effektene vil øke. Paralell har da fordelen med mindre motstand - bakdelen kan bli mer slanger, koblinger osv.

Lenke til kommentar

Ja, i for seg riktig tenkt. Men da skal det være to identiske radiatorer, slik at flow igjennom disse blir tilnærmet lik.

Men gevinsten i forhold til kostnad / installasjon vil uansett være beskjeden. De temperaturene du oppgir er faktisk meget bra, og jeg tviler på at du vil oppleve dramatiske forbedringer med en ekstra raddis.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke grunnen til at det trenger å være to identiske enheter?

 

Skulle ikke ha noe å si at vannet blir kjølt litt forskjellig i de to (om forskjellige radiatorer) - vannet blandes jo igjen på den andre siden i Y-leddet og en får en slaks snitt kjøling av vannet.

 

Om det er noe forskjellig flow/motstand i de to enhtene så vil heller ikke det føre til problemer - det er jo ikke slik at alt vannet vil kun flyte gjennom den med lavest motstand!

 

Klart hvis det er stor forskjell - for eks. en liten 80mm raddis og en svær heatercore så vil kanskje rare ting skje.

 

Når det er sagt - jeg tror det er praktisk vanskelig å bygge to (store) raditaorer i paralell inn i en pc kasse. Husk at hver ekstra cm med slange og hver kopling øker motstanden i systemet så en kan ende med at vinninga går opp i spinninga som det heter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...