Gå til innhold

Liten elektronikknøtt. Batteri + diode=?


Anbefalte innlegg

Hva hender hvis du kobler en diode i serie med f.eks et

batteri på 12V. (Dioden har 0.6V spenning)

Får du en spenning på 11.4V eller 12.6V.

(Målt mellom - på batteri og dioden)

 

Vet at man brukte å koble en diode mellom dynamo

og batteri på biler med dårlig laddespenning før i tiden.

 

Noen elektronikkeksperter her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får et spenningsfall på 0,6v over dioden, altså får du 11,4v fra batteriet.

Nettopp...

 

Serie, om et ledd (i dette tilfellet dioden) blir brutt(ødelagt) vil kretsen bli brutt og ingenting vil fungere

 

Paralell, linja er koblet utenom selve diodene og om en diode blir ødelagt vil de andre diodene fortsatt lyse, men kraftigere

eks. 2dioder

 

Edit: Forsøkte å tegne en krets ved hjelp av tegn, men de ble så malplasserte at jeg kutta den...

Endret av icer
Lenke til kommentar
Du får et spenningsfall på 0,6v over dioden, altså får du 11,4v fra batteriet.

Nettopp...

 

Serie, om et ledd (i dette tilfellet dioden) blir brutt(ødelagt) vil kretsen bli brutt og ingenting vil fungere

 

Paralell, linja er koblet utenom selve diodene og om en diode blir ødelagt vil de andre diodene fortsatt lyse, men kraftigere

eks. 2dioder

 

Edit: Forsøkte å tegne en krets ved hjelp av tegn, men de ble så malplasserte at jeg kutta den...

snakk om dioder her altså... ikke lysdioder....

Lenke til kommentar

Det finnes så vidt jeg vet, ingen innretninger som kan øke batterispenningen fra 12 til 12,6v, bortsett fra en dynamo da! :p

 

Men hva i alle verden er det som er så viktig med å øke spenningen med "futtiga" 0,6volt da?

De aller fleste elektriske komponenter tåler godt et avvik på mer enn 0,6volt!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmmm... for å sitere læreren min: "Klarer du å øke spenningen i en krets mer enn det spenningskilden gir har du gjort noe helt utrolig" altså, det finnes ingen komponenter som lager strøm, da må du ha en dynamo som "skrue" sa...

Men hvorfor ha en diode på et batteri? Du får jo bare positive halvperioder allikevel... Hvilken diode er det snakk om foresten?

Lenke til kommentar
Jeg mener også at dioder faktisk øker spenningen.

 

test med en likeretter der kjører du likespenning inn der vekselspenningen skal være, og så måler du på utgangene.

 

Godt mulig at jeg tar feil.

Hehe... Nei du øker ikke spenningen med en diode men det du ser når då måler, er korrekte måle resultater.... Hvordan dette kan stemme? Vel den spenningsavlesningen du leser på multimeteret ditt i AC er ikke absulutt topp spenning men en "effektiv-verdi". Denne ligger på Toppspenning / (kvadratroten av 2) tilnermet Toppspenning / 1,41.

 

Så når du likeretter denne spenningen får du en høyere likespenning enn vekselspenning. Så hvis en diode hadde vært en ideel kompnent så hadde du fårr 14,1VDC ved å likerette en 10VAC spenning. Men siden det er SPENNINGSFALL over dioden(e) (Vanligvis har du to dioder i en likeretterbru, men noen ganger hvis behovet for "ren" spenning og effekt ikke er til stede kan du klare deg med en diode. Så vil du få en ut spenning som blir fra 0,4 til 1,2 og kansje enda litt høyere under det du ville fått hvis dioden(e) ahadde vært ideele.

 

Derfor

 

Likespenning ut= Vekselspenning * 1,41 - spenningsfall over dioden(e)

 

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...