Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ladespenning for lav..


kjex

Anbefalte innlegg

Bil Golf GTI 86 (Rustenrød ;)

 

Hei, har hatt en del problemer med dynamo/batteri på denne bilen. Etter å prøvd kjøpe div brukte dynamoer, hvor ingen klarte å levere nok (over 14 V) strøm gikk jeg til innkjøp av en splitter ny dynamo.

 

Denne gav ladespenning på over 14 V og man kunne skjøre smilende rundt hele sommeren med takluka nede..

 

Så begynte ’batteri-strøm-lade’-varsellampa å lyse..

 

Denne lyser ganske konstant – med mindre man drar bilen opp i turtall over 4000 tusen. Dette er som kjent ganske plagsom turtall å kjøre på over lengre distanser så man prøvde se hva som skjedde om man lot dette bare kjøre å gå..

 

Det gikk sånn omtrent noen dagers tid før man sto midt på E6 uten strøm på batteriet.

 

Ladespenningen er nå 12V når bilen går.

 

Vi prøvde også måle spenningen fra dynamo når denne ikke var koblet til strøm på bilen.. Denne gav da kun 7V (men.. dette kan kanskje ha noe sammenheng med at regulatoren da ikke virker som den skal når den ikke har noe batteri å prate med?)

 

Andre ganger skrur varsellampa seg av.. (periodisk feil?)

 

Batteriet gir 13 V når det ikke bilen går.. (og det er lated.. så klart)

 

Noen ide om hva som kan være galt? Dynamo er som sakt helt ny, mens batteriet er av eldre årgang.. Andre faktorer?

 

Hva bør prøves først; reklamasjon på dynamo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er batteriet eldre enn 2-3 år er det muligens på tide å bytte det. Noen ganger kan enkeltceller i batteriet gå dukken, og da tar det ikke så godt imot lading pluss at det ikke leverer kapasiteten det skal. Jeg tror ikke det er noe galt med dynamoen, men for sikkerhets skyld kan du ta den med deg tilbake der du kjøpte den evt. et annet sted hvor de kan teste den.

Lenke til kommentar

blycellebatterier, stort sett alltid benyttet på biler, har en tendens til å gå i oppløsing innvendig.

det som skjer er at bly-støv legger seg i bunnen av batteriet og kortslutter cellen. dette begynner ofte med "periodiske" feil med lading, men utvikler seg raskt til permanent feil og kastbart batteri.

 

bytt batteri! kjøp et nytt batteri (ikke et brukt på høgger'n e.l.)

 

det er også lurt "å gå over" kontaktpunkter i motorrommet.

demonter, gjør rent og evt bytt kontakter som ser slitne ut.

 

jordfeil er også en slager. det samme gjelder her. fra batteri til karrosseri til gearkassen. spesiellt på gearkassen dannes det irr/korrosjon som skaper dårlig kontakt.

 

god bilhygiene også under panseret er bra for bilen! ikke bare for syns skyld skal man ta motorvask en gang i blandt.

HER hjelper det ikke med wunderbaum!

 

golf 1+2 spesiellt er ikke særlig beskyttet mot sølesprut så her blir det ofte mye gris i motorrommet.

 

er nå min erfaring da...

:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...