Gå til innhold

Ny pc, P4 3 GHz


Anbefalte innlegg

Vel, først hadde jeg tenkt å bare kjøpe ny prosessor, men så fant jeg ut at hovedkortet mitt ikke støtter noe særlig over det jeg har. Jeg skal ikke kjøpe hel pc, jeg skal bare ha nytt hovedkort, prosessor, kabinett og RAM.

 

Jeg hadde tenkt på 3,0 GHz Prescott-prossesoren hos Komplett, og jeg tenkte å slå til med 1 GB DDR 3200 RAM. Det første som slo meg som et ålreit tilbud i havet av alternativer var denne Corsair-brikken. Går jeg i en eller annen felle her?

 

Av hovedkort så dette Asus-kortet ut som en god kandidat, men nok en gang er jeg ganske blank på de forskjellige egenskapene. Jeg setter pris på tilbakemeldinger her.

 

Angående overklokking er ikke det den fremste egenskapen jeg er ute etter, men det er jo en grei bonus om det mulighet for litt pressing av prestasjonsnivået... Her har visst hovedkortet en del å si, uten at jeg har peiling på hva jeg skal se etter.

 

Som kjøler til prosessoren hadde jeg tenkt MIST frostbite. Jeg tenker også på dette Chieftec-kabinettet.

Jeg har fra før av

Q-tec 450W strømforsyning.

 

 

Jeg lurer først og fremst på om dette er kombatibelt med hverandre, deretter om jeg overser noen gode tilbud eller liknende. Jeg har bygget pc før, men er som dere skjønner er jeg ikke helt ajour med utviklingen.

 

Hovedformålet med pc'en er behandling av lyd, noe som kan kreve sitt av både prosessor og minne. Jeg har forhåpninger til HT-teknologien her.

 

Tusen takk til den som tar seg tid til å hjelpe! :)

Endret av Ape m/pels
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet er meget fint, men burde kanskje vurdere å gå opp i pris til P4C800-Deluxe e.l. Når det kommer til kjøler, ville jeg heller valgt en Zalman CNPS7000A-Cu, da denne kjøler bektraktelig bedre enn Frostbitekjøleren. Corsairbrikkene du har valgt er midt i blinken, kan anbefale disse! Bruker lignende selv, men PC4000 utgaven! Meget gode! :)

Håper dette gav deg noen tips for å optimalisere systemet ditt litt mer! :)

Ellers er Prescottkjernen på Socket 478 meget varm, derfor anbefaler jeg den kjøleren! :)

Lenke til kommentar
Å nei? Trenger jeg sterkere, mener du? Jeg er ganske fornøyd med at den er så stille, men hvis den ikke holder mål er det jo ikke noe å satse på.

 

Takk for tips angående kjøler og hovedkort!

Tror ikke at den strømforsyningen fra q-tec er så veldig stille nei.

De jeg har vært borti har laget mye lyd ja :roll:

Hvis du har råd, så kan denne muligens gjøre jobben : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301416&cks=PRL

eller denne : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123271&cks=PRL (nettopp testet på overklokking)

Hvis de har inne Northwood prosessorer ville jeg gått for det kontra Prescott :)

Lenke til kommentar

Au da, hvor feil kan man ta. Strømforsyningen min er ikke Q-tec, men NorthQ... Det var i hvertfall noe med Q :blush:

 

Beklager forvirringen.. det er denne det er snakk om.

 

Det virker ikke som Northwood finnes i 3 GHz-klassen. Er det forresten noen steder de selger prosessor uten vifte? Alle de har på Komplett later til å være boxed.

Hva er forresten de vesentligste forskjellene til Socket 775-prosessorer/hovedkort? Det ser ut for meg som de har omtrent de samme egenskapene og koster omtrent det samme, men de har noe bredere utvalg av 775, f.eks. 3.2 GHz til 2050 kr hos Komplett.

 

Når det gjelder vifte er jeg som sagt opptatt av at den ikke skal bråke for mye, men Prescotten blir etter sigende skikkelig varm. Har noen erfaring med den Zalman CNPS7000A-Cu? Jeg kan vel kanskje ikke vente å finne noe skikkelig stille som samtidig kjøler bra nok.

 

Angående minne: i hvor stor grad ville jeg tjent på å kjøpe enda raskere (med tanke på prisforskjell), og er hovedkortene som støtter disse betraktelig dyrere (det ovenfor går bare til PC 3200)?

 

For øvrig fant jeg dette Compucase-kabinettet som ser ut til å passe bedre da det er tilpasset 120mm-vifter, som er hva jeg bruker i kabinettet fra før.

Endret av Ape m/pels
Lenke til kommentar
Au da, hvor feil kan man ta. Strømforsyningen min er ikke Q-tec, men NorthQ... Det var i hvertfall noe med Q :blush:

 

Beklager forvirringen.. det er denne det er snakk om.

 

Det virker ikke som Northwood finnes i 3 GHz-klassen. Er det forresten noen steder de selger prosessor uten vifte? Alle de har på Komplett later til å være boxed.

Hva er forresten de vesentligste forskjellene til Socket 775-prosessorer/hovedkort? Det ser ut for meg som de har omtrent de samme egenskapene og koster omtrent det samme, men de har noe bredere utvalg av 775, f.eks. 3.2 GHz til 2050 kr hos Komplett.

 

Når det gjelder vifte er jeg som sagt opptatt av at den ikke skal bråke for mye, men Prescotten blir etter sigende skikkelig varm. Har noen erfaring med den Zalman CNPS7000A-Cu? Jeg kan vel kanskje ikke vente å finne noe skikkelig stille som samtidig kjøler bra nok.

 

Angående minne: i hvor stor grad ville jeg tjent på å kjøpe enda raskere (med tanke på prisforskjell), og er hovedkortene som støtter disse betraktelig dyrere (det ovenfor går bare til PC 3200)?

 

For øvrig fant jeg dette Compucase-kabinettet som ser ut til å passe bedre da det er tilpasset 120mm-vifter, som er hva jeg bruker i kabinettet fra før.

NorthQ er noe helt annet - det er en bra PSU.

 

Northwood CPU i 3.0 klassen:

http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=2991

 

http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=16215

 

http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=3473

 

PSU uten vifte selges i noen tilfeller av Multicom = www.multicom.no

 

LGA 775 og Socket 478 har noen lunde samme spesifikasjoner, men Prescott har større cache, blir varmere, og yter forsåvidt ikke noe bedre enn Northwood.

 

Hovedkortmessig må man nesten gå inn på de ulike kortene og sammenligne, for de ulike produsentene tilbyr ulik funksjonalitet fra kort til kort.

 

Jeg har ikke erfaring med CNPS7000A-Cu, men jeg har CNPS7000Al-Cu på min 3.0 GHz Northwood, og den er jeg meget fornøyd med. Stille, og kjøler bra.

Evnt. kan du jo kjøpe en kjøler, for så å montere den viften du selv ønsker. Microplex og 3dfxcool har bra utvalg.

Denne er f.eks. meget bra: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SP94

 

PC3200 holder i massevis. Kjøp kun høyere (PC3500 osv.) hvis du har tenkt å skikkelig kaste deg på overklokkings- vogna..........:-)

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Takk skal du ha, Rayline TWB! Den siden der viste 3.4 GHz Northwood til 2000kr! Og jeg som trodde det bare var Komplett som gjaldt.

 

Da trur jeg at jeg går for

 

3.4 GHz prosessor fra ITbutikken

Asus P4P800-E DELUXE Hovedkort og 2x512 MB Corsair DDR-RAM PC3200 fra Komplett,

Og Kabinett + Zalman-viften fra Microplex.

 

 

Ble en del forskjellige leverandører, men men.

 

 

Takk for all hjelpen!

Endret av Ape m/pels
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...