Gå til innhold

Lengden på fengselsstraffer i Norge


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990

Men eh.. Spenol... Er joder kjent for a stjele fra butikken liksom? Er joder okonomisk vanskeligstilt her til lands? Er det stor sannsynlighet for at joder skal/trenger a stjele noe?

Nei.

Dermed fungerer nok en gang ikke et av eksempelene dine...

 

Butikkene prover jo ikke stenge folk ute fordi de er farget, men fordi de har opplevd at den gruppen ofte stjeler. Det har ingenting med hudfargen a gjore, men mer med hvordan en eller annen gruppe menneskers forhold er i et omrade, som utgjor hvor stor risikoen for at de stjeler noe er.

 

Men det er liksom ingen god losning pa dette. Man kan ikke stenge folk ute fordi de "ser ut" som de kommer til a stjele noe, men likevel er det et problem at disse vanskeligstilte gruppene foler mer press for a stjele enn andre, og at dette er ganske apenbart for butikken.

 

Jeg merket det samme, jeg, i USA. Som ungdom, opplevde jeg at de som var ansatt i butikken holdte veldig godt oye med meg hele tiden jeg var i butikken. Trolig fordi jeg var en gutt, tenaring, og med baggy bukser pa. Hvorfor gjorde de dette? Jo, fordi det er sikkert slike folk som hadde stjelt fra de for.

 

Men man kan ikke stenge folk ute.

Men hva er losningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norske butikker har noe som heter kontraheringsplikt. Det vil si at de ikke kan nekte noen å kjøpe varer fra dem.

Jeg er for eiendomsrett, og følgelig imot en slik plikt. Ingen har rett til å kjøpe mine varer; det er helt opp til meg om jeg ønsker å selge dem eller ikke, og i så fall hvem jeg ønsker å selge dem til.

 

Man har rett til å bestemme hvem som skal kunne oppholde seg på ens private eiendom, men her er det snakk om en næringseiendom der man selger varer/tjenester til allmenheten.

Eiendomsretten gjelder uansett, ellers er det ikke eiendomsrett.

 

Jeg lurer på hva dere FrP-tilhengere/republikaner-fans/galninger ville sagt dersom en norsk butikk hadde nektet jøder adgang. Da ville nok pipen fått en ganske annen låt.

Frp-ere, republikanere og galninger må nesten få snakke for seg selv, men jeg er som sagt for eiendomsrett, og det betyr at det er opp til eieren av en eiendom å bestemme hvem som skal få befinne seg på eiendommen. Jeg mener imidlertid at det er umoralsk å stenge jøder ute fra en butikk, restaurant, eller liknende, og jeg forbeholder meg retten til å boikotte vedkommende butikk eller restaurant.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hva dere FrP-tilhengere/republikaner-fans/galninger ville sagt dersom en norsk butikk hadde nektet jøder adgang. Da ville nok pipen fått en ganske annen låt.

Frp-ere, republikanere og galninger må nesten få snakke for seg selv, men jeg er som sagt for eiendomsrett, og det betyr at det er opp til eieren av en eiendom å bestemme hvem som skal få befinne seg på eiendommen. Jeg mener imidlertid at det er umoralsk å stenge jøder ute fra en butikk, restaurant, eller liknende, og jeg forbeholder meg retten til å boikotte vedkommende butikk eller restaurant.

Det vil nok gjøre susen ja. :roll: Er det løsningen din på dette fiktive problemet? (Let's face it: det kommer aldri til å skje)

Jeg gjetter på at resultatet av at man åpner for å stenge folk ute fra butikkene i ytterste konsekvens vil være at det vil være tilnærmet umulig for f.eks. en somalier å få seg leilighet, å finne lokale til næringsvirksomhet, kanskje til og med å kjøpe dagligdagse varer. Er det noe vi ønsker? Selvfølgelig ikke. Hva er den naturlige løsningen? Å forby at noen gjør det. Er det et anarki du vil ha? Vi trenger faktisk retningslinjer for hvordan vi kan oppføre oss. Å tro at et fritt marked vil føre til et godt samfunn er å tro på julenissen, enhjørninger og nissen på en gang.

 

Jeg skjønne bare ikke vitsen med å motsette seg regler som har åpenbare fordeler? Hvis man skal ta det ut i ytterste konsekvens det du sier er det at man ikke skal stoppe noen fra å gjøre det de vil fordi de har rett til å bestemme over seg selv. Newsflash: mennesker gjør onde, onde handlinger, er egoistiske og trenger rammer for hva som er akseptert. Slik kan vi leve sammen i et samfunn. Skal noen f.eks ha lov til å nekte pakistanere adgang til sin butikk vil det føre til misnøye som igjen fører til kriminalitet som igjen fører til at butikkinnehaveren kjøper seg hagle og så har du snøballen i gang. Åpenbare greier spør du meg.

Lenke til kommentar

Til dere som alltid skal rakke ned på personer som har en annen meningsytring enn dere selv...

 

Jeg har stemt på Frp i de siste valgene! Er jeg rasist? JA, vil nok en god del av dere si... Hvorfor, på grunn av at jeg stemmer et visst parti og har andre meninger enn dere?

 

Tja, vil jeg si... ta en liten titt på min avatar! Der ser dere verdens nydeligste og tøffeste baby :cool: til opplysning kan jeg fortelle at hans gener er 50% norsk og 50% kinesisk! Hans mor,min kone, er fra Kina, og hun er 100% vaskekte kommunist! Og den skjønneste jenta i mine øyne :love:

 

Hvordan kan det da ha seg at at jeg er rasist..? Vel, enkelt og greit fordi jeg IKKE er det! Grunnen til at jeg , og majoriteten av alle som stemmer Frp gjør det, er ikke på grunn av rasistiske holdinger, men at vi støtter en del av sysnpunktene i deres program. Blant annet i kriminalpolitikken, som er hovedtema i denne tråden.

 

Kriminalpolitikken i Norge er på et skikkelig lavmål for tiden. Når jeg leser om "fengselsregime" i Norge må jeg rett og slett trekke litt på smilebåndet hvor naive enkelte er. Straffene for voldtekt , grove ran og mord i Norge er rett og slett lattelige!

 

Prøv å lange narkotika i Kina... Da blir du henrettet på en idrettsstadion, og regning for patronen blir sendt til dine slektninger. Prøv det samme i Iran, Saudi Arabia, Quatar, og straffen er lignende, dødsstraff. I Thailand er du heldig hvis du havner i en celle som er 1x2 meter, og som du ikke må dele med andre.

Prøv å voldta en kvinne i Pakistan eller Afghanistan eller Algerie... Det skal godt gjøres om slektningene dine har et lik å putte i en grav etterpå!

Prøv å stjele så mye som et eple i Saudi Arabia, og du kommer garantert til å mangle en hånd etterpå!

 

Noen snakker om hvor ille det er å komme til Norge som asylsøker... Prøv Tyskland, Finnland eller Frankrike da... Der er integreringsreglene MYE strengere! Blant annet er det et krav om å gå på språkkurs for å lære Tysk,Finsk eller Fransk. Nekter du er det stor sjangse for å bli sendt hjem til hjemlandet.

 

Hvis dere kunne se inn i vårt hjem en ettermiddag, så vil det enkelte dager se ut som en Benneton reklame :p Vi har felles venner fra de fleste verdensdeler som kommer på besøk, fra rundt i Europa, Afrika og Midtøsten, Amerika og Asia. Ingen fra USA så langt.. :hmm: ? .. hehe

Felles for alle disse er at det er gode og skikkelige mennesker. Uansett hudfarge og tros retning. Basisholdningene er de samme.

 

Men alle jeg snakker med av disse vennene fnyser av Norsk krimminalpolitikk. De føler at denne er med på å undergrave det fine samfunnet man finner i Norge. Alle sammen forteller om helt andre konsekvenser for sine handlinger i sine hjemland kontra Norge.

 

Så for de som synes Norge og nordmenn er nasjonalistiske/facistiske/nasistiske og trangsynte, de bør titte opp fra navlen sin å ta et blikk ut i verden! Norge kommer ikke en gang opp i middelklassen i nasjonaliske holdninger i verdenssammenheng!

 

Jeg sier ikke at man skal innføre dødsstraff, eller at man skal straffe førstegangsforbrytere med livstid i fengsel. Når det gjelder unge førstegangsforbrytere må man tilstrebe å finne andre løsninger en fengselsstraff slik at de ikke kommer inn i systemet. Heller lange samfunnsstraffer, gjerne med et slags lønnssystem slik at de føler seg vedsatt i samfunnet, og dermed vil ønske seg ut av den kriminelle rullebane.

 

Men enkelte av de kriminelle, de som gjentatte ganger gjør forbrytelser som pedofile, voldtektsmenn, grove narkotiaforbrytelser, grove rans og vinningsforbrytelser, burde vært sperret inn på livstid. Og da mener jeg LIVSTID! Ikke det at jeg tror fengselssystemet kan rehabilitere disse, men man får iallefall fjernet disse fysisk borte fra samfunnet! Og da vil antallet slike forbrytelser gå ned, enkel matematikk,rett og slett fordi rekruteringen er mindre enn man kunne tro. De værste gutta står alene for prosentandeler av forbrytelsene!

 

Jeg mener at man har rett til å gå alene en mørk kveld uten en reell fare for å bli slått ned å ranet/voldtatt! Og vårt samfunn burde tilstrebe å oppnå dette. Men desverre er det en stor gjeng sosionomer som har latt det gå inflasjon i uttrykket "rehabilitering" som er med på å styre samfunnet :hmm:

 

Dette er mine meninger,det er mulig jeg tar feil på noen punkter, men jeg er ingen stapeis som ikke ønsker debatt, tvert i mot. Det er bare indoktrinerte tullinger og ekstremister som ikke tåler kritikk og som motsetter seg debatt....

 

"Puh.. man blir jammen sliten av å kaste brannfakler :D "

Lenke til kommentar
Jeg gjetter på at resultatet av at man åpner for å stenge folk ute fra butikkene i ytterste konsekvens vil være at det vil være tilnærmet umulig for f.eks. en somalier å få seg leilighet, å finne lokale til næringsvirksomhet, kanskje til og med å kjøpe dagligdagse varer.

Ingen har rett til å få leie en leilighet eller å kjøpe dagligvarer. Handel er en frivillig avtale mellom mennesker; selgeren ønsker å selge, mens kjøperen ønsker å kjøpe. Dersom kjøperen vil kjøpe, mens selgeren ikke ønsker å selge, da blir det ingen handel.

 

Hva er den naturlige løsningen? Å forby at noen gjør det.

Staten har ingen rett til å krenke individets rettigheter. Enhver har rett til å forvalte sin eiendom slik han ønsker, uten innblanding fra staten.

 

Det er forøvrig ingen god idé å forby ting man ikke liker. Dette fører til en utvikling der det snart ikke er noe som er lovlig lenger. På lang sikt er det ingen som tjener på at eiendomsretten forvitrer.

 

Vi trenger faktisk retningslinjer for hvordan vi kan oppføre oss.

Selvsagt. Jeg mener imidlertid at kun rettighetskrenkende handlinger skal være ulovlig. Om noen ønsker å nekte jøder, hvite, homofile, folk med stor nese, etc. å komme inn på deres eiendom, er det deres rett å gjøre det. Det finnes ingen rett til å komme inn på en annen manns eiendom.

 

Jeg skjønne bare ikke vitsen med å motsette seg regler som har åpenbare fordeler?

Det er mange lover og regler som har fordeler. Det gir imidlertid ingen mening å se på fordelene for seg selv, uten å ta ulempene med i betraktningene. Aberet ved å forby diskriminering er at dette legitimerer flere krenkelser av eiendomsretten i fremtiden. På lang sikt vil et slikt forbud kunne føre til et totalitært samfunn der staten detajlregulerer hver eneste lille detalj i folks liv.

 

Skal noen f.eks ha lov til å nekte pakistanere adgang til sin butikk vil det føre til misnøye som igjen fører til kriminalitet som igjen fører til at butikkinnehaveren kjøper seg hagle og så har du snøballen i gang. Åpenbare greier spør du meg.

Dersom folk ikke takler at folk har rett til å bestemme over sin eiendom, da hører de hjemme bak og slå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nok et fantastisk eksempel:

 

"Den 47 år gamle mannen er dømt for en rekke tilfeller av tyveri og nasking, og denne gangen mente Oslo tingrett at 56 timers samfunnstjeneste er passende behandling."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle878774.ece

 

56 timers samfunnstjeneste for å knabbe verdier for tusenvis av kroner. 56 års fengsel hadde vært mer passende.

Lenke til kommentar
Nok et fantastisk eksempel:

 

"Den 47 år gamle mannen er dømt for en rekke tilfeller av tyveri og nasking, og denne gangen mente Oslo tingrett at 56 timers samfunnstjeneste er passende behandling."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle878774.ece

 

56 timers samfunnstjeneste for å knabbe verdier for tusenvis av kroner. 56 års fengsel hadde vært mer passende.

56 timer samfunnstjeneste har en omtrentlig verdi på 6000 kroner, men i og med at det er samfunnstjeneste (vil si at man enten slipper med meget korte timer bortkastet arbeid ->"luk litt i blomsterbedet her så er det greit") så vil verdien av adminsistrasjon av disse timene overstige realverdien. Og snakke om "straff" blir bare latterlig og dumt. Men sett at vedkommende ble satt i arbeid 56 timer i det private næringsliv og tjente kr 6000 -> dette er sannsynligvis ikke en brøkdel, kanskje vi snakker en hundredel av det han har kostet samfunnet i rettssakomkostninger, tapt inntekt osv. Synes det er rart at sosialistene tørr å frigi "straffen" den enkelte får offentlig, dette er bare med på å undergrave respekten for rettssystemet. Og vi får gang på gang bekreftet at nærmest alle forbrytelser lønner seg. F.eks vil det i praksis være billigere å voldta en som går "provoserende" kledd enn å kjøpe seksuelle tjenester hvis man har noe på rullebladet fra før, da strafferabatten blir så omfattende.

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

Det er nok av gode eksempler å ta av:

 

"En 34 år gammel mann er dømt for medvirking til "bankboks-brekket" mot Gjensidige Nor Sparebank på Bryn i Oslo. Mannen kjøpte boret som David Toska og en annen siktet skal ha brukt da de boret seg inn i banken. 20 millioner kroner forsvant."

 

"Retten dømte 34-åringen til samfunnsstraff fordi det er lenge siden brekket skjedde, og fordi han ikke var med på selve gjennomføringen."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article878823.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...