Gå til innhold

Hva synes du om Nightwish?


Lonely Wolf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg elsker Nightwish, og det er det flere grunner til...

Jeg er sånn at jeg liker veldig mange enkeltlåter, og det har ingenting å si hvilken type musikk det er. Liker jeg en låt så liker jeg en låt.

Sånn har det blitt veldig vanskelig for meg å svare noe når noen spør "hvilke artister liker du, o.l." fordi jeg kan like noen sanger av en artist eller gruppe, men ikke nødvendigvis alt.

Men Nightwish derimot, er en av de få som har fått meg til å like hver eneste låt. Der jeg kan høre alt materialet deres og tenke "dette liker jeg virkelig". Og kanskje er det derfor jeg liker Nightwish så godt. I tillegg til at låtene deres er veldig bra, og appelerer veldig til meg. Jeg prøver så godt jeg kan å forstå at noen misliker dem, og greit nok.

Jeg ser noen av dere kaller det pop-metal og lignende. hm..det er greit, så liker jeg vel kanskje pop-metal da. :) Men det gjør meg ingenting. For der det noe jeg aldri har brydd meg om, så er det hva slags type musikk musikken jeg liker er.

Lenke til kommentar

Jeg veit at det er mange som ikke liker Nightwish, men hva så?

 

Nightwish var favorittbandet mitt inntil i dag. I dag fikk jeg fortalt av en finne jeg vet om at Nightwish har prøvd å delta i eurosong. :sick: Hadde de faktisk vært med der og brukt det som en sentral del av f.eks. reklame, hadde jeg aldri engang tenkt på å kjøpe dem... eller... :blush: Jeg veit jo godt at det ikke er noe annet enn musikken som teller, men hvis de hadde vært med i eurosong ville jeg kanskje ha hørt musikken flere andre steder og gått fort lei av dem fordi alle andre hadde hørt på dem en stund. Nei, jeg liker fortsatt Nightwish, men fra nå av er Sirenia mitt favorittband. :w00t: Jeg liker Nightwish spesielt godt på grunn av Tarjas stemme, men den har tapt seg på de to siste albumene. Den største forskjellen kan du høre på albumet Once. Bandet besto opprinnelig av Emppu (bass og gitar), Jukka (trommer), Tuomas (keyboard) og Tarja (vokaler). De fire lagde det første albumet, Angels Fall First, hvilket jeg mener at er det verste de har produsert. Deretter kom Sami inn i bandet og tok over Emppus ekstrajobb (bass). De fem lagde deretter albumene Oceanborn (best) og Wishmaster (nest best). De ga deretter ut "albumet" Over The Hills And Far Away, som besto av 2/10 nytt, 1/10 cover, 1/10 remix og 6/10 tidligere låter fra en konsert. Det var vel i denne perioden at Sami gikk ut av bandet, for et direkte godt planlagt og produsert album var det ikke. Kort tid etter at dette albumet ble sluppet ut kom det enda et album, From Wishes To Eternity - Live, som var omtrent hele konserten det var bruddstykker av på albumet Over The Hills And Far Away. Uansett, etter at disse to albumene ble sluppet, så Nightwish seg om etter en ny bassist, og den nye bassisten ble Marco fra bandet Sinergy. Det går rykter om at Marco kunne ha fått seg jobb i Iron Maiden, men at Iron Maiden heller ville ha en britisk bassist. Uansett er Marco etter min mening det beste medlemmet av Nightwish, og han har bragt nytt liv i bandet. Han har også brutt litt ned på Tarjas vokalmonopol i bandet, og det er bra og få en mørk mannsstemme i tillegg til en lys kvinnestemme. Men til tross for dette leverte de etter min mening et ganske dårlig album, Century Child, som første album med Marco. De klarte imidlertid å heise seg godt opp igjen ved å produsere Once, og det er helt klart at Marco har hatt mye å si på det albumet. På det albumet tar de blant annet i bruk et helt orkester på en låt, og de bruker også ellers flere symfoniske instrumenter. Det jeg synes er så veldig synd med det albumet er at Tarja har en mye dårligere stemme der enn på tidligere album. Marco var mye bedre enn Sami, så den byttehandelen var helt grei, men de kunne kanskje ha tatt med seg Tarja på kjøpet? Eller kanskje Tuomas? Tuomas gjør ikke så mye i bandet. Det vil si, han komponerer låtene og skriver tekstene i tillegg til at han spiller litt keyboard, men tekstene hans ligner litt på Dimmu Borgirs senere tekster; en hel hævv av uvanlige flerstavelsesord etter hverandre helt uten mening. Noen påstår at disse tekstene er dype, men da må de i hvert fall rekke lengre ned enn til jordas indre. Konklusjon: Nightwish hadde vært mye bedre om Tuomas og Tarja hadde blitt byttet ut, men da hadde det jo ikke lenger vært noe Nightwish... :shrug:

 

Favorittlåter fra Nightwish (inkludert coverlåter):

Stargazers

Devil & The Deep Dark Ocean

Sacrament Of Wilderness

Moondance

The Pharaoh Sails To Orion

She Is My Sin

The Kinslayer

Wishmaster

FantasMic

Crimson Tide / Deep Blue Sea

Over The Hills And Far Away

Dark Chest Of Wonders

Wish I Had An Angel

Dead Gardens

Ghost Love Score

 

Jeg liker IKKE Nemo... :thumbdown:

 

Men som sagt, favorittbandet er Sirenia, men de orker jeg ikke å skrive om... :p

Lenke til kommentar

"Angels fall first" er det beste albumet til Nightwish!! (for øyeblikket)

 

Liker alle albuma, men hvis jeg skulle ha rangsjert de, ville det blitt:

 

 

Angels fall first

Wishmaster

Oceanborn

Over the hills and far away

Century Child

Once

 

En ekte fan må selvfølgelig ha minst èn Live-cd eller DVD:

 

Har både "From wishes to eternity" og "End of innocence", begge DVD'er

 

Mine favorittersanger er:

 

Beauty and the beast

10'th man down

Wishmaster

Ghost love score

Crownless

Crimson tide/Deep blue sea

Tutankhamen

Dead boy's poem

Slaying the dreamer

She is my sin

Endret av midnight_walker
Lenke til kommentar
Angels Fall First, hvilket jeg mener at er det verste de har produsert.

 

Enig med KaYcH at "Angels fall first" er det beste albumet til Nightwish!!

:p

Hehe.

Personlig så er favorittalbumet mitt "Wishmaster" tror jeg. Liker jo alle albumene deres, men Wishmaster, og så Oceanborn er nok de jeg liker best. :)

Lenke til kommentar

Men herre gud da, fordi om et band har vært på VG-lista etc. så betyr det ikke mer enn at de har solgt mange plater!

Men hva dere vil, men jeg blir så lei av å høre om at "det er mainstream fordi det har vært på VG-lista, og det er teit fordi så mange liker det". Jeg kan være enig i at det går an å kalle et band mainstream om det har hatt sanger inn på VG-lista, men det er for meg like uinteressant, ettersom den eneste definitive forskjellen på "mainstream" og "tr00" er at mainstream-folka har solgt mer!

Lenke til kommentar
Men herre gud da, fordi om et band har vært på VG-lista etc. så betyr det ikke mer enn at de har solgt mange plater!

Men hva dere vil, men jeg blir så lei av å høre om at "det er mainstream fordi det har vært på VG-lista, og det er teit fordi så mange liker det". Jeg kan være enig i at det går an å kalle et band mainstream om det har hatt sanger inn på VG-lista, men det er for meg like uinteressant, ettersom den eneste definitive forskjellen på "mainstream" og "tr00" er at mainstream-folka har solgt mer!

Enig med deg.

Folk sier at Nightwish er dårligere nå fordi de har blitt mainstream, VG-lista, altfor kommersielle osv.

Ehm...det driter da vel jeg i? Jeg liker musikken uansett, mainstream eller ikke

Er liksom ikke sånn at, å nei et utrolig bra band jeg liker har havnet på VG-lista fordi de har solgt mange plater :ohmy: Nei da liker jeg dem IKKE lenger.

:hmm:

Lenke til kommentar
Men herre gud da, fordi om et band har vært på VG-lista etc. så betyr det ikke mer enn at de har solgt mange plater!

Men hva dere vil, men jeg blir så lei av å høre om at "det er mainstream fordi det har vært på VG-lista, og det er teit fordi så mange liker det". Jeg kan være enig i at det går an å kalle et band mainstream om det har hatt sanger inn på VG-lista, men det er for meg like uinteressant, ettersom den eneste definitive forskjellen på "mainstream" og "tr00" er at mainstream-folka har solgt mer!

Jeg er helt enig med deg, men et band kan også bli FOR kommersielt. Nightwish er ikke for kommersielt, men jeg ble litt skuffet over at de hadde prøvd å delta i eurosong... :( Hadde jeg spilt i et band hadde jeg ikke blitt sur for å komme på VG-lista, men jeg hadde heller ikke søkt om å komme med i den norske mgp-finalen. Dimmu Borgir og Metallica er band som beviser at kommers ikke er noe negativt...

Men som sagt: for mye kommers er negativt, hvilket punk og nu metal er beviser på *knegg*. Som du så fint skriver: Nightwish er kanskje mainstream og lite tr00, men de lager fortsatt god musikk (dette sier deg jo selv siden de har ligget på VG-lista, en salgsliste fra de største platebutikkene i landet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...