Gå til innhold

X800XT VS X800PRO -Doom3-Battlefield 2-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å kjøpe meg nytt grafikkort.

Valget står mellom x800pro og x800xt. Er x800xt verd den tusenlappen i forhold til x800pro?

Altså hvor mye bedre er x800pro enn x800xt?

Jeg har også tenkt å kjøpe meg en AMD64 3400mhz og 1024mb ddr400 i et bra hovekort, tror dere at det vil klare Doom 3 på ultra high, og kansje Batllefield 2 når det kommer ut?

:hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

XT er nok verdt den tusen lappen i forhold til Pro..

XT har 16 pipelines(Pro har 12) og er klokket på 520\560(pro er klokket på (475\490... trur jeg)

kanskje det smarteste ville værdt å kjøpe X800Pro Vivo og overklokke dette til et XT kort...

Skrevet

Har du ikke gjort det før (noe som ikke jeg har gjort, dog lest mye om det) kan det vel være litt vanskelig. Så istedefor at jeg bruker tid på å skrive om det, så kan du vel gå hit å lese litt om det.

(Skal se Spiderman 2 \m/.)

Men vær obs. du kan i verstefall ødelegge kortet.

Veldig liten sannsynlighet, men hadde ikke vært kos med et dødt _splitter_ nytt

X800pro kort :cry: blir lei meg av å bare tenke på det

Skrevet

Det finnes masse tråder om x800PRO --> x800XT PE softmod. Det finnes nå en måte å gjøre det 100% software-basert og 100% reversibelt. I praksis kan du ikke ødelegge kortet ved å gjøre det, så det er rimelig safe.

En veldig viktig detalj er at du må ha en VIVO. Ellers må du hard-modde + at du ikke nødvendigvis får 4 ekstra pipelines. Med en VIVO kan du softmodde, og du er garantert 4 ekstra fungerende pipelines (ingen hittil har feilet av hundrevis at tilfeller jeg kjenner til)

Du kan få en pro VIVO for 3500 på MPX.

Ellers er billigste x800 XT PE på 4240 på pcutstyr.no

De fleste tester og undersøkelser peker mot at en x800 PRO VIVO som er moddet er helt 100% identisk med en ekte XT PE etter den er moddet. Det er også med tanke på overklokkelighet osv. Selvfølgelig er det vanskelig å være helt sikker på det, siden det er så mye varians fra kort til kort, men det virker ihvertfall slik.

-Stigma

Skrevet (endret)

Men vær obs. du kan i verstefall ødelegge kortet.

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at dette ikke er mulig (like lite som jeg kan garantere deg at du ikke vil bli truffet av lynet når du går ut i morgen), men utifra alt vi kjenner til, så er det absolutt ingen verdens grunn til at du skal kunne ødelegge kortet på en slik soft-mod.

Det værste som kan skje er at du tuller til BIOSen på kortet. Da vil det ikke fungere. Det betyr ikke at det er ødelagt, men at du vil trenge et PCI-kort til å få bilde på skjermen, slik at du kan flashe BIOS'en igjen. Det kan jo være en hindring for noen om du ikke har et PCI-skjermkort liggende tilgjengelig selvfølgelig.

Følger du instruksjonene som er blitt utarbeidet på forumet, så skal du være ganske treg for å ikke klare oppgaven IMO. Har du noengang flashet BIOS på hovedkortet før, så er det 90% det samme. Ikke noe heksekunst akkurat.

Husk likevel å bruke den modifiserte BIOSen som skriver over det beskyttede området. Da vil nemmelig operasjonen være reversibel (du kan låse tilbake til 12 pipelines). Det er dog ingen grunn til å gjøre det, bortsett fra om du vil levere produktet i retur (og vil være helt sikker på at alt er 100% som det var når du fikk det).

her er link til tråden som linker til den modifiserte BIOS'en. Husk at denne BIOSen kanskje ikke er blitt nevnt i andre eldre tråder om dette temaet.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=287434&hl=

-Stigma

Endret av Stigma
Skrevet

Jeg er ikke så flink med flashing å slik :blush: Så jeg tror nok jeg ender opp med x800xt. Men takk likevel har lært en del. :!:

Ps: Lurer enda på om det er mulig å kjøre Doom 3 i ultra high med det oppsettet jeg nevnte tidligere ;)

Skrevet (endret)
Jeg er ikke så flink med flashing å slik :blush:  Så jeg tror nok jeg ender opp med x800xt. Men takk likevel har lært en del. :!:

Ps: Lurer enda på om det er mulig å kjøre Doom 3 i ultra high med det oppsettet jeg nevnte tidligere ;)

Ja, i 1280x1024 da...

Endret av Prebo
Skrevet (endret)

Bare dumt å spille D3 i ultra-high. Å bruke ukomprimerte teksturer, bumpmaps mm. er jo bare en sløsing med ressurser. Du må bruke en side-ved-side frame-by-frame sammenligning for å se noe forskjell fra "high", og du mister masse flyt/FPS.

Da er det mye lurere å kjøre med high, og så bruke mer AA og AF. Det totale resultatet vil da bli mye bedre enn med ultra-high og mindre AA&AF. Ultra-high er briefe-modus og ingenting annet.

-Stigma

Endret av Stigma
Skrevet (endret)

De fleste tester og undersøkelser peker mot at en x800 PRO VIVO som er moddet er helt 100% identisk med en ekte XT PE etter den er moddet. Det er også med tanke på overklokkelighet osv. Selvfølgelig er det vanskelig å være helt sikker på det, siden det er så mye varians fra kort til kort, men det virker ihvertfall slik.

-Stigma

Jeg tror jeg har lest de fleste trådene på ulike forum om dette. Det er en ikke-ignorerbar sjanse for at et x800 PRO VIVO kort ikke klarer XT PE hastigheter stabilt.

Det er dog ikke noe stort problem. Jeg har flashet til x800 PRO hastigheter men med 16 pipes. Så bruker jeg ATItool til å klokke opp til passe hastighet.

En ting som antydes av noen- man må hardmodde opp spenningen for å gjøre kortene helt like XT-PE.

CD

Endret av CoolDuckie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...