Gå til innhold

Psykokjøling for de ekstreme


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2001-10-15 21:06, Phyltre skrev:

Kjølevæske?? er dere helt mongo eller .... kjølevæske kjøler ikke ned en dritt ... kjøle væske er noe du hiver i radiatoren for at vannet i radiatoren ikke skal fryse når det er vinter og slikt....


 

Ja, detta er helt mongoLID.

 

Aner ikke hvordan noen i det hele tatt fikk seg til å tro at kjølevæske kjøler mer enn noe annet! Grunnen til at f.eks. rødsprit "kjøler" bedre enn vann er at rødspriten FORDAMPER. Denne fordampinga krever energi. Og som de fleste veit er varme også en form for energi. Varmen "suges" opp av fordampingsprosessen, og DERFOR kan rødsprit kjøle bedre enn vann i gitte tilfeller.

Tror ikke denne løsningen er særlig lur innendørs, og sikkert ikke billig... og ikke mulig i et lukket system!

 

Nå finnes det muligheter for å kjøle vann under romtemp. ved å benytte seg av nettopp fordamping.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rødspritløsning kan nok vise seg å være mulig dersom man setter opp en slags "varme-pipe" konfigurasjon.

 

Varme-piper eller "Heat pipes" er som kjent høye lukked rør inneholdende væske som varmes opp i bunnen som sitter festet mot overflaten de skal kjøle. Væsken fordamper, stiger oppover i pipene, nedkjøles, faller ned igjen som væske og prosessen starter på nytt...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-16 07:01, Journeyer skrev:

Rødspritløsning kan nok vise seg å være mulig dersom man setter opp en slags "varme-pipe" konfigurasjon.

Varme-piper eller "Heat pipes" er som kjent høye lukked rør inneholdende væske som varmes opp i bunnen som sitter festet mot overflaten de skal kjøle. Væsken fordamper, stiger oppover i pipene, nedkjøles, faller ned igjen som væske og prosessen starter på nytt...


 

Joda, sant nok. Men er rødsprit like egnet til å lede bort varme som vann? Hvor stor varmekapasitet har rødsprit kontra vann?

Et oppsett som du nevner over er helt klart mulig, men hvor effektivt det er veit jeg ikke. Det blir jo uansett overflaten ut mot luft som er avgjørende for hvor mye kjøleeffekt du får. Så lenge væsken ikke fordamper vil du ikke oppnå lavere temp enn romtemp.

... Men du vil jo ha et sinsykt system i allefall :wink:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Ser mange morsomme ideer her, og som det ble sagt vil ikke kjølevæske gi noe mer kjøling, den bare hindrer kjølevannet i å fryse ved minusgrader. Optimal blanding her er ca 50%, som da gjør at vannet tåler bortimot -35 grader. Skal man ha "psychokjøling for den extreme" er det kanskje en tanke å senke hele hovedkortet ned i mineral olje, og så kjøle oljen med et kjøle element. Da kan man nærme seg -30 grader eller mer. Til info er ikke mineral olje elektrisk ledende, og det er jo en fordel... :grin:

Ved å bruke olje kan man jo senke tempen på både cpu, skjermkort og hovedkort :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-16 14:51, broots skrev:

Ser mange morsomme ideer her, og som det ble sagt vil ikke kjølevæske gi noe mer kjøling, den bare hindrer kjølevannet i å fryse ved minusgrader. Optimal blanding her er ca 50%, som da gjør at vannet tåler bortimot -35 grader. Skal man ha "psychokjøling for den extreme" er det kanskje en tanke å senke hele hovedkortet ned i mineral olje, og så kjøle oljen med et kjøle element. Da kan man nærme seg -30 grader eller mer. Til info er ikke mineral olje elektrisk ledende, og det er jo en fordel...
:grin:
Ved å bruke olje kan man jo senke tempen på både cpu, skjermkort og hovedkort :smile:



 

Hehe, det hadde vært fett! :grin:

 

Evaporative cooler hadde også vært fett... men jeg for min del får holde meg til radiatorer og luft.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2001-10-16 22:23 ]

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke nevnt rød sprit med ett ord jeg .... er bare noen tullinger her som tror at kjølevæske faktisk kjøler .... fordi som ikke vet bedre så er kjølevæske mer eller mindre glykol i ett eller annet blandings forhold..... dette er ting som man har i radiatoren på fex bilen sin slik at ikke blokka på bilen din skal fryse en kald vinter dag med 20 minus eller no sånt ......

 

og olje ...... hva brukes olje til ?? smøring ? (hørte jeg motorolje?) har vel i mindre grad noen kjøle effekt vel ?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-19 18:33, baquero skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle absolutt skal påpeke at kjølevæske ikke kjøler?!? Betyr dette at kjølevæsken er en isolator?


Dagens IQ-test:

-Sett en flaske sprit (evt. rødsprit/glykol/whaterver) i fryseren. Ta den ut etter 2 timer og hell nedover ryggen. Blir det kaldt?


 

Poenget er at noen tror kjølevæske kjøler av seg sjøl, UTEN å ha vært i fryser'n! Get it? Det er der logikken brister :smile:

Lenke til kommentar

Godt poeng fra forrige innskriver!

 

1: Rødsprit kjøler når den går over til damp, derfor kjennes det kaldt ut når man får det på hånden.

Den fordamper ved lavere temp enn vann, og energi trekkes da fra hånden.

GLEM energitransporten ved fordamping. Da måtte det bygges et langt mer avansert kjølesystem - noe liknende det i et kjøleskap.

 

2: Vi skal bare utnytte spritens lave frysepunkt.

 

3: Sprit/kjølevæske har noe dårligere varmeledningsevne/kjøleegenskaper enn vann.

Den transporteres imidlertid hurtig gjennom en rørsløyfe. Det oppnås da omtrent samme kjøleeffekt som vann som sirkulerer bittelitt saktere.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: brotmet på 2001-10-25 18:21 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: brotmet på 2001-10-25 18:23 ]

Lenke til kommentar

Siden det var jeg som starta rabalderet, vil jeg si etpar ting;

 

1.

Kjølevæske eller frysevæske er ikke kjølende i seg selv, seff. Det var ikke det jeg mente. Derimot hindrer den at vann fryser, og det kan være en fordel hvis man oppnår kuldegrader i kjøleesløyfa.

 

2.

Alt av tilsatsmidler er en uting, pga groing i rør mm. Null fargestoffer anbefales.

 

3.

For at kjølingen skal bli effektiv må man ta i betraktnig;

 

*Kjølemediets viskositet og termiske ledningsevne i det aktuelle temperaturintervallet.

 

*Kjølemediets evt. korroderende egenskaper på deler i kjølesløyfa. Korrosjon kan føre til groing og beleggdannelse, samt lekkasjefare.

 

*om kjølemediet i seg selv legger igjen belegg.

 

fordi;

Når termisk ledningsevne skal kalkuleres, er det verdien for termisk resistans, h, i hvert lag (belegg), og dets tykkelse som gjelder.

 

4.

Det er en fordel å ha størst mulig fart på kjølemediet utfra to enkle betraktninger;

 

*stor gjennomstrømning = stor "flate" som opptar energi.

 

*lite tilført energi/m3 væske=lite som må fjernes/m3 væske=lavere snittemperatur.

-Dette fordi radiatoren ikke trenger å fjerne så mye varme/volumenhet som ved lav hastighet. Her er det temperaturforskjellen, mellom luft og radiator og luftstrøm som er mest kritisk, da termisk ledningsevne for luft er mye dårligere enn for metall og vann.

 

For å øke kjøleeffekten, kan man kjøre vannet to ganger eller flere gjennom radiatoren vha et eller flere grenrør som går i sløyfe fra uttaket og ned til inntaket. Dette vil føre til at ca 50% av vannet "resirkuleres" gjennom radiatoren, samt at det kjøler ned inngående vann fra CPU mm...

 

Dette forutsetter selvfølgelig at uttaket på radatoren er plassert høyere enn inntaket, som presisert.

 

Happy OC'ing!

:smile:

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: jalla på 2001-10-27 11:39 ]

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Quote:


On 2001-08-29 10:26, Jalla skrev:

Bare en tanke som slo meg...

Dette kunne kanskje være noe for fanatikere og evt. Overklokking.no's planlagte vidunderbarn...

Bruk kjølevæske til kjølinga!

Alt du trenger er vanlig pumpe og et perverst kjøleelement. Da kan du få en væsketemp på ca -15 til -18 C.

Trur det skulle ta unna for det meste...

Isolering av rør kan være et problem, men det finner man sikkert på nærmeste rørleggersjappe...


[ Denne Melding var redigert av: Jalla på 2001-08-29 10:27 ]


Jalla, prosjektet du her tenker på er allerede igang :smile: for en stund siden...


Lenke til kommentar

Vel... dette har jeg sagt ved flere anledninger; skal det være ekstremt (så ekstremt som mulig for vanlige dødelige) så er kombinasjonen fullstendig nedsenkning i FLUORINERT (3M) og tørris det enkleste og beste... men skikkelig svindyrt! Så vidt jeg vet koster Fluorinert rundt $1000 for 4 liter. Men, er man litt fingernem kan man slite kompressoren ut av et gammelt kjøleskap og rigge seg til et freon kjøleanlegg (phase change). Det er rimelig tøft, og effektivt som fy! En artikkel jeg leste (har mista linken dessverre) sto det om en kar som etter en god del runder med burn-in prosesser hadde -57C og synkende på begge sine CPUer... phase change er bra og stilig for de som får det til selvsagt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Phyltre: Tulling. Vi snakker selvsagt om å bruke kjølevæske som "vann" i et vannkjøleanlegg, og dermed kunne senke temperaturen til under frysepunktet for vann. Les innleggene før du uttaler deg, din gnom.

 

 

Angående rengjøring av varmeregister-radiator:

Jeg spylte igjennom min med all verdens rensemidler, også den flusher-saken. Jeg oppnådde klart vann, men fant ut at jeg ville demontere den uansett. Inni rørene i en slik radiator, ligger der turbulens-spiraler. Jeg trakk dem ut, forsiktig, og der var det *mye* gørr. Endte opp med å demontere hele greien og spyle det rent. Nå er den gullende ren.

 

Hvis man har mye penger, anbefaler jeg å kjøpe en NY slik radiator fra et delelager. Prøv å få den UTEN den elektriske sikkerhetsventilen. Den koster alene mange ganger prisen på selve radiatoren.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...