Gå til innhold

Psykokjøling for de ekstreme


Anbefalte innlegg

Bare en tanke som slo meg...

Dette kunne kanskje være noe for fanatikere og evt. Overklokking.no's planlagte vidunderbarn...

Bruk kjølevæske til kjølinga!

Alt du trenger er vanlig pumpe og et perverst kjøleelement. Da kan du få en væsketemp på ca -15 til -18 C.

Trur det skulle ta unna for det meste...

Isolering av rør kan være et problem, men det finner man sikkert på nærmeste rørleggersjappe...

 

[ Denne Melding var redigert av: Jalla på 2001-08-29 10:27 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-08-29 11:44, Flex skrev:

Så lenge varmeledningen til kjølevæske ikke er så mye dårligere enn vann (noen som vet?), så burde vel dette være et bra prosjekt...



 

Om jeg ikke huske feil vil 30% kjølevæske holde til rundt -25 grader. Kjøle effektel blir litt dårligere når du blander i kjølevæske, men vis du ikke blander i mer en det som er bruk for skulle det virke fin.

 

Uten å ha sett nærmere på det tipper 15 da holder til noe rundt -12,5. Dette er når vannet er stille stående når vannet beveger seg (pumpes rundt) kan temperaturen være litt lavere uten væsken fryser.

 

Jeg har tenkt på å lage til en slik løsning som også kan kjøres på tøris.

Lenke til kommentar

Høres fett ut...

Innebærer en del problemer da; hvordan unngå kondensering og ising på uønskede steder? Det er greit man kan støte på de samme problemene med peltier/vannkjøling, men tørris strekker jo det hele enda litt lenger... Uansett høres det interessant ut, legg in melding dersom prosjektet kommer igang hva?

Lenke til kommentar

Joda, den tanken har jeg hatt i over et år, helt siden jeg fant en 30x30x5cm Opel-radiator med 4x120mm vifter som skal henge utenfor vinduet mitt :smile: Blir moro når temperaturene synker ned mot 30 blå, som tidligere i vinter.Isolering ordner jeg bl.a. med noen skumgummipølser jeg har kjøpt hos nærmeste rørlegger, og ja, det blir en del av Overklokking.no's vidunderbarn! Venter bare på 760MP for overklokkere og skikkelig Palomino...

 

Har ikke helt bestemt meg for kjølevæskesammensetning enda, men det blir noe som kjøler godt og tåler kulde - får snakke med folk som har greie på det. Uansett tror jeg vannpumpa skal klare å pumpe nok vann: Eheim 1060 på 2280 liter i timen :grin:

Lenke til kommentar

Opelradiator ja, det hørtes bra ut. Jeg har nå funne meg ett eller annet aircondition-tilbehør på 50*18*7 cm, noe ukurant form, og jeg tror bilradiatorer generelt er av bedre kvalitet enn de fra aircon-anlegg. Jeg var innom en radiator-butikk, de førte mest oljekjølere o.l. 100% kobber, vanvittig fine radiatorer, stor gjennomstrømningskapasitet, men de aktuelle størrelsene kosta fra 1000 kr og oppover...

 

Jeg har lurt mye på pumpe. Det må være gøy med pumpe som river godt. Men det var jo dette med støy, da.

 

1. Hvor mye bråker 1060-pumpa? Tror du lyden blir vanskelig å isolere vekk, ved fx. å bygge pumpa inn i et lydisolert reservoar?

 

2. Vet du hvordan slike pumper kan dimmes ned? Kan man bruke vanlig lysdimmer?

 

mvh

Arehb

Lenke til kommentar

Jeg fikk radiatoren min for 200 kroner på høgger'n, det er det beste rådet jeg kan gi til radikale overklokkere. For litt finere og større radiatorer blir det sikkert noe mer, men ikke altfor mye.

 

1. Jeg veit ærlig talt ikke hvor mye den bråker, jeg har ikke fått prøvd den enda. Uansett skal jeg ha den innebygd i et vannreservoar, så den kommer ikke til å bråke altfor mye.

 

2. Det skal gå an å bruke vanlig dimmer. Har ikke prøvd det selv enda, men jeg mener å huske at jeg har sett det et eller annet sted.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ikke kjøle/smørevæske til industrielt bruk vi snakker om her, men vanlig frostvæske til bruk i bl.a. bilmotorer. Det består som kjent kun av vann og en alkoholbasert (ikke petroleumsbasert) frostvæske, noe som ikke vil påvirke kjøleeffekten nevneverdig. Den viktigste egenskapen er uansett å forhindre at vannet fryser så slanger og vannblokker sprekker når temperaturen synker langt under frysepunktet.

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å lage noen blokker bestående av kobber/aluminium... Så jeg lurer på hva man skal bruke i vannet for å hindre korrosjon og elektrodevandring?? Funker vanlig frostvæske til dette, og er det vits i å bruke destillert vann?

 

Til slut: Hva bruker man for å rense gamle bilradiatorer? Har et varmeregister til en Opel jeg tenkte jeg skulle bruke, men når jeg kjører vann gjennom den erd et ikke helt rent når det kommer ut... :razz:

Lenke til kommentar

Hehe, sant nok :grin:

Men, man kan jo som kjent ikke få i både pose og sekk. Dessuten trenger man jo ikke å spraye annet enn kortene, alle sloter lar man være urørte (selvsagt) kanskje fylle dem med vaselin eller noe slikt :smile: Og det er likevel ikke noe problem å oppgradere, men selvsagt, skal du inn og lodde på HK må du gjennom et lag med silikon først, men som sagt.... (pose og sekk) :wink:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva heter de boksene med Silicon. Har fått noe Esso Silicon fett. Men spurte om de var sikre på om det ledet strøm, men det var de ikke sikre på. Noen som vet.

 

Dessuten konditor farge. Blir lede effekten svekket da. jeg har helt oppi en flaske ble ganske kul farge. uansett burde vel ta det ut igjen hvis man taper på det.

Lenke til kommentar

Kjølevæske?? er dere helt mongo eller .... kjølevæske kjøler ikke ned en dritt ... kjøle væske er noe du hiver i radiatoren for at vannet i radiatoren ikke skal fryse når det er vinter og slikt ..... Å blåst går det an å bli ? kjølevæske kjøler ingenting ..... såvidt jeg vet .... dette er jo elementert..... skal man kjøle ned noe må man ha noe som skaper kulde eller er sterkt nedkjølt f.ex tørris eller flytende nitrogen eller liknende

Lenke til kommentar

Er det ingen som har tenkt på inmaten til et gammelt kjøleskap som "ekstern" kjølin. Vi har skaffet deler og venter på tanken som blir i 8mm pleksiglass (trenger litt isolasjon. Anlegget blir bygd som et "vanlig" vannkjølings anlegg med et lite register som radiator med en 220volts vifte, denne går på temp føler og er turtallsregulert. Her snakker vi om et nesten 100% lydløst anlegg med bare den ene vifta. Men når det gjelder vanntanken så har dennne en innebygd kobbersløyfe som går ut til to hurtigkoblinger i bakkant. Her er det bare å koble til "kjøleskapet" som står under bodet. Vi knuste et gammelt kjøleskap med bare en kjøleplate (sto i frysedelen på kjøleskapet), monterte denne inn i en 15mm isopor kasse og la inn ei pumpe. Når denne er koblet inn kobler vi ut radiatoren med 2 ventiler, og temperaturen faller sakte men sikkert mot -20 grader.

Veldig grei løsning, god kjøling hjemme men OK kjøling borte. Dersom noen lurer så bråker kjølekompressoren veldig lite (gammel R12 anlegg. :smile:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...