Gå til innhold

ATI-støtte (eller valg av laptop m. Linux-støtte)


Anbefalte innlegg

Hei der,

Har planer om å gå til innkjøp av en laptop - og har da en del valg forran meg. Har tidligere hørt at ATI-kort har dårlige drivere til Linux, hvordan er dette nå? Noen av dere som har konkrete erfaringer her?

 

Det som er kjipt er at mange av maskinene jeg har lyst på enten har den skjermen jeg har lyst på, men feil skjermkort .. eller feil skjerm, men riktig skjermkort. Med "riktig" skjermkort mener jeg Nvidia, som jeg har god erfaring med under Linux. (Kjører UT2004, og Doom3 under Wine -- kjempegreier)

 

Edit:

Redigerte emnet litt.

Endret av søppel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett i at ATI driverne er dårlig i linux. De er trege, og ustabile, og mangler en del funksjoner. Jeg kan nevne at mitt mobility radeon 9700 har dårligere ytelse enn GeForce 2mx kortet mitt, og tv-ut virker heller ikke. Jeg spiller ikke så veldig mye i linux, men har hørt at det ofte er problemer med grafikken, som texturer som flasher og andre grafikk feil.

 

Har på den andre siden, aldri opplevd problemer med nvidia kort i linux, hverken i ytelse eller kvalitet og funksjonalitet.

 

Kan også si at de 2 spilla du nevnte du skulle spille i wine begge virker native i linux. Doom3 til linux er ikke helt ferdig enda, men filene vil bli gjort tilgjengelig for nedlasting så fort de er klare.

Lenke til kommentar

Var bare Doom3 jeg spillte under Wine da, såklart. :]

 

*sukke* .. da blir dette nesten umulig, kan gi litt info om hva jeg er ute etter:

 

* Linux

* NVidia

* 15" skjerm

* Skjerm med høy oppløsning, altså > 1024x768

* Lydløs/stille

* Lang batteritid

* WLan-støtte

 

Har vært inne på zepto.no og fannt en maskin med Nvidia-kort, men med for liten skjerm og dårlig oppløsning.

 

På whitebox.no ser det ut til at alle maskinene kjører ATI ..

 

Noen som har peil? Irriterende at ikke laptoper har mulighet til å bytte ut skjermkort, slik som desktop-maskiner har, mulig dette er i ferd med å endre seg(?)

 

Hei Bøb!

Lenke til kommentar
*sukke* .. da blir dette nesten umulig, kan gi litt info om hva jeg er ute etter:

 

* Linux

* NVidia

* 15" skjerm

* Skjerm med høy oppløsning, altså > 1024x768

* Lydløs/stille

* Lang batteritid

* WLan-støtte

Var akkurat det jeg var ute etter og, men jeg ga opp. :hrm:

Fant aldri noe som passa. Synd nvidia har så liten del av det bærbare markedet.

Lenke til kommentar

Det beste jeg kan tenke på er en artikkel på slashdot idag, siden det er mulig å få den levert med Suse preinstallert, står det ingenting om hva slags skjermkort det er. Får håpe det bedrer seg utover, ikke det at jeg har gått til noen større lengder for å undersøke dette, men utifra deres erfaringer, ser det litt labert ut per idag.

Lenke til kommentar

Jeg også husket at jeg såg på whitebox sine laptopper da jeg skulle ha meg, men til min (og andres) fortvilelse, så var det bare ATi dominans på gpu fronten. Synd. Jeg endte opp med å ikke kjøpe.

 

 

 

EDIT:

Har du sett på denne forresten? Kan vel kanskje være noe for deg..

Endret av huf
Lenke til kommentar

Maskinen nevnt i slashdotartikkelen har nesten alt, untatt et brukende GFX-kort:

http://h18000.www1.hp.com/products/quicksp...a/11860_na.HTML

"Integrated Intel® Extreme Graphics 2 with up to 64MB dynamically allocated shared system memory for graphics"

 

Zeptoen huf nevner stemmer også bra, men har liten skjerm og lav oppløsning:

http://zepto.no/Configurator.aspx?ID=458

"14" XGA 1024x768 dpi"

 

Setter pris på forslagene uansett; kanskje jeg skulle gå for Zeptoen og drite i om den har litt dårlig skjerm?

 

Edit:

Btw; noen som har kjennskap til åssen det er med AMD i bærbare? Tenker mest på støy og batteriforbruk.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Sørgelig, men sant. ATI dominerer i laptop-markedet. Det beste du kan gjøre hvis du virkelig planelegger å virkelig bruke GNU/Linux (altså ikke ha det som et skryte-OS på en bortgjemt liten partisjon) er det beste å styre unna alt som har ATI i navnet. Samtidig så kan du sende dem en mail hvor du skriver at de lager svært gode grafikkort, men at det kommer til kort når et tilsvarende Nvidia-kort yter hvertfall dobbelt så mye i GNU/Linux. Hvis du faktisk skulle ende opp med ATI-hardware burde du i det minste fylle ut en "driver feedback". Du er nødt til å sende inn èn for hvert problem (det har jeg glemt å gjøre, men jeg skal gjøre det snart) fordi det såvidt jeg hukser ikke er et valg som heter "everything" ved problembeskrivelse.

 

Det finnes også en underskriftskampanje mot ATI sine drittdrivere på petitiononline. De har allerede over 10 000 underskrifter, noe som er meget imponerende tatt i betraktning at den ikke har pågått så veldig lenge, at få bruker GNU/Linux, at enda færre linux-gamere bruker ATI-hardware (ta en kikk i rage3d-forumet så ser du at "folket" nærmest fosser over til Nvidia) samt at enda færre igjen har kunnskapen eller viljen til å vurdere kvaliteten på driverne.

Lenke til kommentar

Jeg fannt, jeg fannt:

http://216.239.59.104/search?q=cache:4Irgb...5846DF-UP&hl=en (gulmerket)

 

Denne har Athlon64 prosessor; GCC optimaliserer bedre for AMD-prosesorer - så det er jo bra. Det som spørs nå er jo dette med batteritid og støy, og om den har Wlan-støtte. (Wlan kan jeg jo altids ordne v.h.a. ett PCMCIA-kort...)

 

Fannt den på PSData.

 

Edit:

Skrev under på petition-saken. :]

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...