Gå til innhold

Ny PC, men hvorfor ikke Dell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En Dell PC har kjipe BIOS'er operativsystemer og drivere, det er alltid noe som er svakt som f.eks lite RAM, liten harddisk, prosessorkjøler som såvidt klarer å kjøle. jeg har aldri sett noen normale folk med greie på data som har kjøpt seg ferdig PC for å bruke til underholdnings PC til spilling, film, internett og musikk.

Dell har BIOS'er som ikke kan overklokkes. Ellers gjør den jobben sin.

Operativsystemet er Windows, og er standarden for PCer uansett hvor mye bedre *ux'er er...

Du får så mye RAM du bestiller, (i min dell står det 1GB)så stor Harddisk som du vil ha(i min dell, 1x120GB SIDE og 2X160GB IDE) og en prosessorkjøler som holder mål, ingen PC forhandler som vil overleve vil selge ting di veit di får tilbake fordi det er underdimisjonert vel? blir liksom å skyte seg selv i foten, og der er vel en av grunnene til at Dell ikke kan overklokkes tipper æ.

 

OG det må finnes utrolig mange unormale folk i verden siden Dell selger så mye?

Lenke til kommentar
Skjønne faen mæ ikke på folk som sitter å reimje sæ over kor dårlig Dell PCer er siden dem ikke har sett Dell annet enn på bilder.

 

Dell blir ikke blandt verdens største PC leverandører ved å levere dritt.

Har DU sett en Dell pc i virkeligheten? Det har jeg og det er ikke mye å skryte av.

 

Og Dell har blitt veldig store på å kopiere andre pc byggere men samtidig bygget enkle pcer billigst mulig. Dell har ikke blitt store pga. de bygger så forbanna gode pcer men pga. de bygger pcer for "idioter"...

Gudskjelov bruker vi IBM på jobben. Selv de stasjonære til IBM sparker mer ifra enn Dell sine. Når det gjelder bærbare går det ikke an å sammenligne engang. Dell bærbar er noe ruklete plast skvip.....fysj...

Endret av xpert
Lenke til kommentar
Kjøper nå straks ny PC, der Dell er ett alternativ.

 

Skal ikke overklokke, så det er ikke ett tema.

 

Når jeg sammenligner priser så kommer Dell (8400) gunstig ut i forhold til andre innenfor den prisklassen jeg skal ha PC (13500,-).

 

Så hvorfor bør jeg ikke velge Dell.

Har prøvd å se på ulike tilbakemeldinger, men klarer ikke helt å få oversikten i alle trådene, eller å bli overbevist i argumentasjonen.

 

Summerer argumenter mot Dell

 

- HK ikke standard, javel neste gang kjøper jeg nytt uansett, merker jeg noen forskjell?

- Dårlig kvalitet på HK - Produsert av Intel (er det for dårlig?)

- Kan ikke klokkes, det skal jeg ikke gjøre

- Vanskelig å oppgradere - kan sette inn ekstra CDbrenner, hardisk av hvilket som helst merke, tv-kort osv. (Standard størrelse), kan faktisk kjøpe fra Komplett.

- Skjermkorti kke Nvidia - ATI standard,

- Minne for dårlig kvalitet (Kingston) - merker jeg noen forskjell når jeg ikke skal klokke.

- Kabinett passer ikke ATX HK, (Det er mulig)

- For dårlig PSU - (350W, mange forslag på nettet som ikke er avskrekkende mye bedre)

- Service for dårlig, mulig det.

- Dårligere tastatur og mus enn feks MX510 og SE versj av tastatur.

- Ikke AMD

 

Det eneste argumentet som jeg egentlig ser faller mot Dell er HK, og hvis man skal klokke, da stiller saken seg annerledes.

 

Men komplette pakker med skjerm er da forholdsvis bra priset.

 

Er det noe jeg har utelatt som er argumenter mot å kjøpe Dell, hvis ikke er Dell et godt alternativ.

 

Gjerne overbevis meg om noe annet.

Dette sporet jo litt av ... - Men, ikke hør på alt tullet som skrives her. - Det finnes INGEN spesiell grunn til å velge Dell. -Men det finnes heller ikke så mange spesielle grunner til å IKKE velge Dell - Dell har samme kvalitet (evt mangel på) som alle de andre billigmerkene. - Dell er ofte dårlig på service, men noen ganger er de også ganske gode på service. - Kommer an på hvor flaks du har.

 

Finn en PC og en leverandør du er trygg på. - Du kan sikkert få tilsvarende oppsett billigere ett sted, men ikke alltid (noen ganger "gir de bort" varer :))

 

Å bygge PC selv er veldig morsomt de første 50 gangene du gjør det, men etter det blir det mest hassle :)

Lenke til kommentar
Har DU sett en Dell pc i virkeligheten? Det har jeg og det er ikke mye å skryte av.

 

Og Dell har blitt veldig store på å kopiere andre pc byggere men samtidig bygget enkle pcer billigst mulig. Dell har ikke blitt store pga. de bygger så forbanna gode pcer men pga. de bygger pcer for "idioter"...

Gudskjelov bruker vi IBM på jobben. Selv de stasjonære til IBM sparker mer ifra enn Dell sine. Når det gjelder bærbare går det ikke an å sammenligne engang. Dell bærbar er noe ruklete plast skvip.....fysj...

Ja eier en Dell, og forrige jobb der hadde vi Dell som leverandør av PC. Helt kurante standard PCer med lite feil.

 

Hva skal til i dine øyne for å skryte av en PC?

 

og alle kopierte IBM.

 

OG nei Di er ikke billigst og ei heller best, men summen av det di leverer gjør at di ble stor. Og di bygger ikke pcer for idioter men for vanlige brukere som ikke sitter med en PC i deler utover skrivebordet.

 

På jobben der jeg er nå hadde vi IBM, men di hadde for dårlige service (lite kundevennelig), så vi skiftet leverandør og merke. over til HP som og lider av dårlig service (med dårlig her mener jeg TREG).

 

IBM har ok Bærbare, einast æ ik like der er tastaturet.

HP (Compaq) har ok Bærbare, for ny te at æ har funnet noe å klage på, men det kommer nok.

Har ett par gamle Dell bærbar og der og di funke greit, men er jo treige (men Gammal PC er jo det)

Angående plast så er det ingen merke/modell av di vi har som stikker seg fram.

Men den perfekte bærbare (etter mine mål) er ennå ikke lagd

Lenke til kommentar

Dette sporet jo litt av ... - Men, ikke hør på alt tullet som skrives her. - Det finnes INGEN spesiell grunn til å velge Dell. -Men det finnes heller ikke så mange spesielle grunner til å IKKE velge Dell - Dell har samme kvalitet (evt mangel på) som alle de andre billigmerkene. - Dell er ofte dårlig på service, men noen ganger er de også ganske gode på service. - Kommer an på hvor flaks du har.

 

Finn en PC og en leverandør du er trygg på. - Du kan sikkert få tilsvarende oppsett billigere ett sted, men ikke alltid (noen ganger "gir de bort" varer :))

 

Å bygge PC selv er veldig morsomt de første 50 gangene du gjør det, men etter det blir det mest hassle :)

Endelig litt fornuft :)

Det finnes sikkert hundre grunner for å velge Dell og hundre grunner for å ikke velge Dell. Og det kan man helt sikkert si om alle andre PCer.

 

Når man skal ha seg PC så skal man ikke se på merket først, men definere sitt behov, så skal man velge PC utifra behovet.

Lenke til kommentar

For de som ikke har intresse av å feilsøke selv er selvbygging hazzle. Men du har alternativer til dell. stort sett alle netshops bygger pcen og tester den for deg, og du kan få med 3pårs service på stedet garanti, akkurat som du får hos dell.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått inn på dinside.no der har du tester av ferdigpcer med konfigurasjonsmuligheter fra alle leverandører.

 

All den drittslenginga som er her gjør at forumet mister integritet. Hold nivået på diskusjonen høyere enn dette.

 

Men må si meg enig med at pcer fra de største leverandørende er no sjit.

spesial bios, os med reklame, egne drivere til lydkort og skjermkort osv. er no dritt.

Etter min mening er Dell og compaq de værste.

 

Men stabilitetsmessig er hvertfall dell bra, har ikke hatt noe kødd med min dimension 4100 1ghz. hatt den siden 2000, men skulle bare mangle, den kosta meg 28000kr :ohmy: Men mista support da jeg la inn xp istedenfor ME, dette er et stoort minus, du får ikke legge inn annet operativsystem uten at support blir borte. Du får heller ikke sette inn nye komponenter selv, bryter du forseglingen er garantien borte

 

når det gjelder treghet er alle maskiner som ikke blir vedlikhold trege etter en stund, uten unntak.

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

Kjenner fire stykker som har Dell... den ene er sjefen som har en på kontoret sitt på jobben. Den fungerer greit nok, men synes den virker treg i forhold til hvor ny den er, og hva den kostet. To av de andre har hatt problemer med hovedkortet etter kort tid. Den ene ble nektet garanti. Den siste har hatt problemer med at mus og tastatur kutter ut hele tiden. Blir også nektet garanti.

 

3 års på stedet service hjelper lite om man nektes garantireparasjoner.

Lenke til kommentar

Til kjetilkl

 

Bra innlegg, men jeg lurer på hvem du legger i kategorien billigmerker?

 

Det eneste jeg ser for meg er dårligere på Dell enn andre PCer i samme prisklasse er HK (8400 og det oppsettet jeg har satt sammen), eventuelt RAM

 

Når det gjelder HD 74 GB raptor, uansett hvem jeg ser på nettet så kan ikke den være dårligere hos Dell, enn hos Komplett eller MPX eller ...

ATI skjermkort X800XT det er ikke noen spesialversjon hos Dell kun x800SE, men ATI lager da vel brukbare skjermkort, eller?

 

Kabinettet er av plast, smart løsning for å åpnes spør man meg, bråker det mere enn noen andre, sikkert, men er de andre kabinettene så mye bedre da, har sett på en god del, men plast er stort sett plast, noen festemekanismer er forskjellig, kanskje noen har dempematter til HD osv.

 

Service, mulig Dell har dårlig service, men det virker som om behovet for service er større til andre siden det er veldig stort fokus på problemer, eller er det selvbyggerne som ødelegger pga statisk elektrisitet og har behov for å få nye deler ofte, ikke vet jeg, men jeg lurer.

 

Men har de ulike HK stor betydning for ytelsen generelt når man ikke skal driver å klokker?

Lenke til kommentar
Men må si meg enig med at pcer fra de største leverandørende er no sjit.

spesial bios, os med reklame, egne drivere til lydkort og skjermkort osv. er no dritt.

Etter min mening er Dell og compaq de værste.

Spesial dvs Egen Bios ja.

Os med reklame?? Einast æ finn er i system i control panel, der det er en knapp med linker til service.

Holdt på å glemme noen bakgrunnsbilder, det samme finne man forøvrig som du sier hos HP (compaq) og IBM

 

Kjører ikke med Dells egne drivere til lydkortet, skjermkort eller nettkort, går greit med ATI sin siste driver for skjermkort osv..

 

Men PCene er jo bygd for den vanlige databrukern, ikke for "dataeksperter" som liker å mekke. Man må vel regne med at flestparten av alle databrukere ikke er eksperter som har PC som hobby, men er kun databrukere.

Lenke til kommentar

legger inn denne delen av posten min en gang til, editerte den så mange ganger, regner med at du ikke leser den flere ganger :

 

Har en dell dimension 4100

Men mista support da jeg la inn xp istedenfor ME, dette er et stoort minus, du får ikke legge inn annet operativsystem uten at support blir borte. Du får heller ikke sette inn nye komponenter selv, bryter du forseglingen er garantien borte

 

Leggger inn litt støtte til athlon64 her også, windowsXP 64bit slippes vel om et halvt år eller noe, dom vil bbety ytelsesøkning for de med 64bits prosessorer.

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

Men stabilitetsmessig er hvertfall dell bra, har ikke hatt noe kødd med min dimension 4100 1ghz. hatt den siden 2000, men skulle bare mangle, den kosta meg 28000kr :ohmy: Men mista support da jeg la inn xp istedenfor ME, dette er et stoort minus, du får ikke legge inn annet operativsystem uten at support blir borte. Du får heller ikke sette inn nye komponenter selv, bryter du forseglingen er garantien borte

 

når det gjelder treghet er alle maskiner som ikke blir vedlikhold trege etter en stund, uten unntak.

Var ikke sånn forsegling på min Dell (dimension 8100) og så vidt jeg vet så kan ikke di nekte garanti på PCer selvom det er satt inn feks en til hdisk.

Men såklart kommer di (og alle andre med ferdigPCer) nok til å prøve å legge skylda på den nye hdisken, monteringen osv for å unngå garantiansvar.

Di kan ei heller nekte garanti/support hvis du har skiftet OS, men di kan nekte support på XP hvis PCn var solgt med 2000, Og det skjønner jeg i grunn.

 

og ja, jo lengre win kjøres jo tregere går systemet, og jo mere program, drivereskifting osv man gjør jo værre blir det.

Man burde etter min mening formatere disken minst 1 gang i året, men gjør æ det....

Lenke til kommentar

min kom med forsegling, og det står også i kjøpskontrakten at du ikke skal sette inn komponenter selv. når det gjelder bytte av os (som bytte fra home til pro feks) vil de ikke gjelpe deg hvis du har driverproblemer ol. pga de er ett såpass stort firma og support koster mye penger er de strenge på hvilke situasjoner de hjelper deg i.

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar
Til kjetilkl

 

Bra innlegg, men jeg lurer på hvem du legger i kategorien billigmerker?

 

Det eneste jeg ser for meg er dårligere på Dell enn andre PCer i samme prisklasse er HK (8400 og det oppsettet jeg har satt sammen), eventuelt RAM

 

Når det gjelder HD 74 GB raptor, uansett hvem jeg ser på nettet så kan ikke den være dårligere hos Dell, enn hos Komplett eller MPX eller ...

ATI skjermkort X800XT det er ikke noen spesialversjon hos Dell kun x800SE, men ATI lager da vel brukbare skjermkort, eller?

 

Kabinettet er av plast, smart løsning for å åpnes spør man meg, bråker det mere enn noen andre, sikkert, men er de andre kabinettene så mye bedre da, har sett på en god del, men plast er stort sett plast, noen festemekanismer er forskjellig, kanskje noen har dempematter til HD osv.

 

Service, mulig Dell har dårlig service, men det virker som om behovet for service er større til andre siden det er veldig stort fokus på problemer, eller er det selvbyggerne som ødelegger pga statisk elektrisitet og har behov for å få nye deler ofte, ikke vet jeg, men jeg lurer.

 

Men har de ulike HK stor betydning for ytelsen generelt når man ikke skal driver å klokker?

Billigmerker; Dell, Zepto, Whitebox, til dels Acer og alle andre som ikke har egen produktutvikling. (sier ikke dermed at disse er dårlige)

 

Komponentene er selvsagt like bra hos Dell som hos andre så lenge det er tilsvarende produkter, men de er litt "plastic" og kan ha litt spesielle løsninger som ikke er standard - men det gjør da ikke noe med m indre du skal drive å oppgradere den hele tiden.

 

Det vil "alltid" være større feilprosent på en selvbyggePC enn en Dell, HP, IBM etc, men bygger du PC selv er det implisitt at du bør kunne klare å finne ut hva som evt går galt og bytte denne komponenten selv :)

 

Ang HK - > ytelse, - Tja, - noen PC'er kan selvsagt være veldig trege i forhold til det de skal være, og Intel sine (hvis det er disse Dell bruker) har alltid kjørt "safe" - men mange andre bruker Intel også, så jeg tror ikke du skal være redd for det.

 

Oppsummering; Skal du ikke overklokke eller oppgradere hvert halvår kan du like godt kjøpe Dell som noen andre. (PS. Jeg kjenner mange som har problemer med Dell, men det er sikkert mange som har problemer med IBM, HP etc også. - Fordelen ved å kjøpe et annet merke kan f.eks være at du ikke er avhengig av Dell. -Det finnes mange forhandlere som kan hjelpe deg hvis den du kjøpte av ikke vil/kan - eller i tilfelle byggePC - du vil vanligvis ha et overkommelig apparat å forholde deg til (eks nettbutikk med "lokal" tilknytning))

 

Men, som jeg sa over - Det finnes sikkert mange grunner til å ikke kjøpe Dell - en grunn kan være at de kun er billige når de har "supertilbud". - Finner du en billigere Bygge-PC på netshop eller andre webshoper (som du føler deg komfortabel med) så ville jeg kanskje heller kjøpt denne, men hvis ikke så finnes det ikke så mange grunner til å ikke velge Dell heller.

 

Det jeg sa står fortsatt; Finn en leverandør som du er komfortabel med (evt flere) - Se hvem som kan levere det du vil ha billigst - og kjøp fra denne.

Lenke til kommentar
min kom med forsegling, og det står også i kjøpskontrakten at du ikke skal sette inn komponenter selv. når det gjelder bytte av os (som bytte fra home til pro feks) vil de ikke gjelpe deg hvis du har driverproblemer ol. pga de er ett såpass stort firma og support koster mye penger er de strenge på hvilke situasjoner de hjelper deg i.

Vel tror (Vet ikke) at slike forseglinger ikke har noe å si.

en PC er lagd for å kunne bygges ut/endres.

Hva sier Dell hvis du kjøper mere RAM og ny Hdisk hos dem og skal ha inn i PCen med forsegling??

 

Hva er vitsen med å ha PCI slotter, RAM slotter, plass til ekstra hdisker hvis man ikke kan bruke det?

Mener å huske tilbake endel år at det var endel rundt det der, og firmaet som hadde forsegling måtte gi seg, men så gammal man har blitt så e hukommelsen skral.

 

Og ja jeg forstår godt at del ikke vil drive support hvis man skifter OS på en PC, hvis OSet er kjøpt hos andre.

Blir jo som å kjøpe Office og legge inn på en PC og så ringe PC leverandøren for å få hjelp med Officen.

Lenke til kommentar
min kom med forsegling, og det står også i kjøpskontrakten at du ikke skal sette inn komponenter selv. når det gjelder bytte av os (som bytte fra home til pro feks) vil de ikke gjelpe deg hvis du har driverproblemer ol. pga de er ett såpass stort firma og support koster mye penger er de strenge på hvilke situasjoner de hjelper deg i.

Så lenge det er forbrukerkjøp kan de ikke gjemme seg bak dette. - Du har i prinsippet lov til å gjøre hva du vil med PC'en - Men gjør du noe, og dette foråsaker noe som de må rette opp så må du selvsagt betale for det...

Lenke til kommentar
Det jeg sa står fortsatt; Finn en leverandør som du er komfortabel med (evt flere) - Se hvem som kan levere det du vil ha billigst - og kjøp fra denne.

Vell jo flere kokker jo mere søl...

 

I dette tilfellet vil kokkene skylde på hverandre i tilfelle feil..

Lenke til kommentar
min kom med forsegling, og det står også i kjøpskontrakten at du ikke skal sette inn komponenter selv. når det gjelder bytte av os (som bytte fra home til pro feks) vil de ikke gjelpe deg hvis du har driverproblemer ol. pga de er ett såpass stort firma og support koster mye penger er de strenge på hvilke situasjoner de hjelper deg i.

Vel tror (Vet ikke) at slike forseglinger ikke har noe å si.

en PC er lagd for å kunne bygges ut/endres.

Hva sier Dell hvis du kjøper mere RAM og ny Hdisk hos dem og skal ha inn i PCen med forsegling??

 

Hva er vitsen med å ha PCI slotter, RAM slotter, plass til ekstra hdisker hvis man ikke kan bruke det?

Mener å huske tilbake endel år at det var endel rundt det der, og firmaet som hadde forsegling måtte gi seg, men så gammal man har blitt så e hukommelsen skral.

 

Og ja jeg forstår godt at del ikke vil drive support hvis man skifter OS på en PC, hvis OSet er kjøpt hos andre.

Blir jo som å kjøpe Office og legge inn på en PC og så ringe PC leverandøren for å få hjelp med Officen.

forstå meg rett, trenger ikke være snakker ikke om softwareproblemer. Husker ikke helt hva det var for problemer jeg hadde, men tror det hadde noe med nettverkskortet å gjøre, men da jeg sa jeg hadde winxp ville de ikke prate mer med meg.

når det gjelder hardwareoppgraderinger er det 99% sjangse for at de ikke vil reparere maskinen hvis du har satt inn deler som ikke fulgte med pcen orginalt.

Lenke til kommentar
dell= :thumbdown:

broren min kjøpte dell pc, så en dag bestemte han seg for å kjøpe nytt kabinett....så da måtte han også ha nytt HK for dell sitt gikk ikke ann å koble til det nye kabinettet...

Når jeg skulle  flytt over komponetntene så måtte jeg bokstavlig talt klippe Dell kabinettet i 2 dler med tang for å få løs cd rom og hard disk.

Derfor er dell søppel, mesteparten av dell pc'ene kommer med integrert skjermkort uten mulighet for å sette i AGP skjermkort i ettertid.

vet ikke hva du skal bruke pc'en til, men har du vurdert Prix pc'en

Hmm. Det Dellkabinettet jeg har er av de enkleste jeg har vært borti med tanke på oppgraderinger bortsettfra HK. Det er en spesiell Dell fasong på HKet. Spesielt de eksterne og interne brønnene ER de enkleste jeg har vært borti noen gang. Kabinettet er da 6 år gammelt og det er jo mulig de har gjort om på disse løsningen siden.

 

Til trådstarter:

 

Dell lager ferdigmaskiner som er rettet på brukere som ikke skal jalle for mye med hardware og klokking. Det er nok hovedgrunnen til at så mange her på forumet ikke liker Dell, men for deg tror jeg det vil være helt greit valg. Harwaren i Dellmaskiner kommer fra mangen av de samme fabrikkene som hardwaren til hardcoregamerne her på forumet bare med et annet merke påstempla. Så Dellmaskiner er ikke noe dårligere enn andre nei.

Endret av Lættis
Lenke til kommentar
Så lenge det er forbrukerkjøp kan de ikke gjemme seg bak dette. - Du har i prinsippet lov til å gjøre hva du vil med PC'en - Men gjør du noe, og dette foråsaker noe som de må rette opp så må du selvsagt betale for det...

akkurat!

og såsnart forseglinga er brudt så har di noe å legge skylda på...

"du har nok foråsaket feilen da du satt i mere ram..." eller.no

 

Livet er ikke lett nei :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...