Gå til innhold

Får ikke lagt in windows på ny pc!


kengdal

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp en pc for en kamerat av meg men jeg får et problem når jeg skal legge inn windows :cry:

 

Jeg får formater og den kopierer alle filene over på harddisken som den trenger men når den skal starte og legge inn kommer det en feil melding.

Det står at det er en feil på filen fra cd-rom' en men det er ikke noe galt med cd-romen eller cd!!

 

 

Jeg har kjørt tester på Ram'en, Harddisk'en og CPU'en og alle sto med glans`!

Hovedkortet er Abit IC7-MAX3

 

 

Er det noen som kan hjelpe! :dontgetit:

 

 

 

MVH

Kengdal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv følgende om det ikke allerede er gjort:

Formater harddisken/partisjonen fra cd'en (ikke hurtig formatering)

Velg NTFS filsystem (skal vel ikke ha noe å si, men...)

Velg ny installasjon (ikke oppdatering/reperasjon)

 

Hadde noe av samme problem selv (med kopiering av filer fra cd'en), men da jeg gjorde ovenstående fungerte det.

 

~Yngve

Lenke til kommentar

har prøvd med orginal og u-orginal.

 

Feil meldingen kommer når det starter opp og ligge inn windows. Etter den har restartet først gangen når den har lastet ned alle filene den trenger til og begyne og installere.

Akkurat feil meldignen husker jeg ikke helt, men det sto at det var lese feil fra cd-rom'en

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå er det dessverre slik at WinXP??-installasjon stiller store krav til kompatibel HW.

Og ikke minst "settings" i Bios som tilsvarer "safe slooooooow settings"..

Når du i tillegg kanskje har "shaky" RAM i dual oppsett.. så kan du få slike intetsigende feilmeldinger..

Har opplevd dette ved ett par anledninger, og da var det IGP (integrert grafikk) som forårsaket problemene...Dette "deler" jo RAM'en og det tåler tydeligvis ikke det "buggete" installsjonsprog'et til M$.. :p

En annen ting.. prøv også å disable det meste i Bios som du ikke trenger for installasjonen.. så kan du enable det når du evt. får installert Win??..og legge inn nødv. drivere.. ikke minst Intel chipset-driverne...

Prøv...

Lenke til kommentar

Kan være at selve cdrommen ikke klarer å lese cden skikkelig, har hatt ett par tilfeller der jeg har fått feilmelding om at filer på cden ikke var lesbar, for å så startet installasjonen på nytt og plutselig klarer den å lese filen men ikke en annen fil.

 

Derfor har jeg som regel brukt min gamle HP 4X CD-brenner når jeg skal installere Windows/Linux. Har nå byttet ut den gamle Acer brenneren som har gitt meg feilmeldinger men en NEC DVD-brenner og har ikke fått noen feil så langt.'

 

Så mitt tips er å prøve ett annet CD-drev, selv om at CD-drevet fungerer utmerket til alt annet.

 

Kan forsåvidt også være dårlige eventuelt for lange IDE kabler som gjør at det ikke funker. Litt mer info om dårlige kabler kan du lese om her

Lenke til kommentar

Når det gjelder den CD-ROMen du har brukt.. er den ny eller eldre? -> "skitten".

 

Som mange her også foreslår.. start med ett basic oppsett. HK, skjermkort, en minnebrikke, CD-ROM og HD, samt det andre du trenger for å kontakte maskinen (skjerm, mus og tastatur).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...