Gå til innhold

mobyson versus talkmore - priskrigen


Anbefalte innlegg

Mobyson/Talkmore

Ringepris: 0,88/0,80

Samtaleoppstart: 0,59/0,69

SMS: 0,44/0,43

SMS-kvittering: 0,33/0,43

GPRS per KB: 0,008/0,15

Viderekobling svarer: 0,00/0,80

MMS: 1,98/1,95

Sum: 4,228/5,25

 

Standardtjenester mange kjøper (etablering, GPRS, MMS, telefonsvarer):

Mobyson: 174

Talkmore: 273

 

Talkmore forsøker å dra kunder ved å ha 8 øre billigere ringepris (men 10 øre

mer i oppstartpris, som mange kanskje ikke tenker på) mens de er merkbart

dyrere enn mobyson på samtaleoppstart, sms-kvittering, viderekobling

til telefonsvarer, etableringer og GPRS.

 

Jeg vil tro Mobyson for folk flest fortsatt vil være billigst i drift, men mange

vil ikke se dette ettersom de ikke undersøker prisene nøye nok. Enig/Uenig?

Endret av aabxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert ikke noe galt med regnestykket ditt....selv om det ikke går ann å summere slik du gjør. Den summen vil jo skrumpe totalt inn ved bruk.

Du får det til å se ut som Mobyson er ca 20 % billigere???

Det er tallmanipulering.

Det er i sånne tilfeller, jeg lurer på om mobilselskapene har "sine" folk her?

 

Enhver må jo regne etter egen bruk.

Men legg merke til at i det du passerer ca 1 min 20 sek i samtaletid, blir Talkmore billigere.

Bruker man Gprs (som meg) kun til å lese kortversjon av nyheter, og sjekke mail, blir det ikke så mange kb pr sjekk, vet jeg av erfaring, så det betyr ikke så mye.

 

Personlig falt valget for meg på Talkmore, fordi du kan bruke det i alle land i verden som Netcom har roamingavtale med. Også Gprs.

Mobyson tilbyr bare de mest bereiste land av Nordmenn og ikke Gprs i det hele tatt, utenfor Norge.

Dessuten er Talkmore bedre på pris i utlandet, (tror jeg). Dette påstår hvertfall en venn som nettop har reist endel, i det siste....

 

Men greit nok, det du skriver. En får regne etter sitt eget bruksmønster.

Endret av rag-fo
Lenke til kommentar

Tror ikke at forskjellen er så stor for de fleste (dessuten har Talkmore 0,015 kr pr kB ved GPRS, ikke 0,15). Det kommer an på hva du bruker telefonen til. For mitt vedkommende (som bruker en god del GPRS) er Mobyson klart billigst, men for de fleste vil det nok ikke være store forskjeller. Billig er det, åkke som :-)

 

Edit: Pr kB, ja. Pr. MB var vel kanskje å drømme litt mye. Men kanskje om 25 år... :-)

 

Motpirk: 0,015 kr pr kB, ikke kb ;-)

Endret av Flex
Lenke til kommentar
jeg har TalkMore, og det jeg har hørt med Mobyson og forsinkelser, så er TalkMore bedre, hvis jeg lurer på noe svarer de alltid på telefon, med en gang!

Dette var kun en prisdebatt, det er helt urelevant om mobyson eller talkmore er best totalt sett om man inkluderer andre aspekter (selv har jeg hatt 0 problemer med mobyson og bra kundesupport).

 

Det med 0,015 versus 0,15 var selvfølgelig en typo :)

 

Når det gjelder ringeprisen, fordelen på de 8 ørene er ikke så stor ettersom de tar 10 mer per oppstart, men enda viktigere: hvis du får noen beskjeder på telefonsvareren betaler du 80 øre per minutt for viderekoblingen hos talkmore så vidt jeg har skjønt (hørtes litt rart ut men det er vel slik da?).

 

GPRSen sier seg selv at mobyson har nesten dobbelt så billig.. jeg bruker gprs for omtrent en femtilapp per måned og med talkmore hadde dette blitt 95 spenn eller noe.

 

Ellers har jeg personlig sms-kvittering på som standard og da er mobyson 9 øre

billigere per sms-melding for min del.

 

Men ja det kan godt stemme at talkmore er billigere å ringe med fra utlandet, og det er jo et godt poeng for en del folk.

 

Jeg la frem dette fordi talkmore er spekulative: de påstår de er Norges billigste... det kan de ikke dokumentere helhetlig sett ettersom som jeg har vist i dette innlegget vil mobyson være bittelitt billigere for mange og så er det jo også andre konsepter som kan være billigere for andre brukergrupper (smsmania og sånt eller netcoms plenty greier). Merk at mobyson ingen steder påstår de har Norges billigste priser, noe altså talkmore gjør og sånt misliker jeg sterkt og er vel heller ikke lovlig tror jeg. Så nei jeg jobber ikke for mobyson men når de først påstår de har norges billigste mobilpriser så får de jaggu også ha det! Egentlig er det vel nærmest umulig for noen å være norges desidert billigste ettersom alle har ulikt bruksmønster og det er vanskelig å være billigst på absolutt alt.

 

EDIT: Er noen Norges billigste er det faktisk Mobyson. Mine beregninger viste at typisk etablering vil være 99 kroner billigere hos mobyson. Telepriser.no opererer med 51 billigere hos mobyson men jeg vet ikke hvordan de har regnet ut og for alt jeg vet er deres priser på etableringer utdaterte. Men tar vi 99+51/2 får vi 75. Hvis vi sier mobyson har 75 mindre i etablering så vil den store reklamegimmiken til talkmore si at du må ringe 938 minutter før ringeprisen faktisk begynner å bli billigere enn mobyson (og nå har jeg ikke tatt med de 10 ekstra ørene oppstartene vil koste så det blir over 1000 min) :O Bare en liten digresjon. Jeg antar en uavgjort er det mest diplomatiske og kanskje også det mest riktige :)

Endret av aabxx
Lenke til kommentar

Neida...eller rettere sagt jada....

Har ikke noe å si / kritisere deg for "aabxx"......man kan regne i det vide og brede....

 

For meg har Talkmore kommet i gang 2 dager etter bestilling, som sagt (tidligere i denne tråden) og Talkmore fungerer også på mine sider. Noe jeg synes er ypperlig. Du kan jo se helt detaljert hva de forskjellige samtaler/sms har kostet, gått til / tidspunkt osv....

Jeg hadde kontakt med Mobyson for flere uker siden ang "mine sider", og de lovte de skulle være på lufta veldig snart???

 

Er det rart kundene lurer på seriøsiteten? Ingen seriøse firmaer hadde godtatt dette (manglende leveranse fra underleverandør) slik Mobyson påstår.

 

Andre får det jo enkelt til......

 

Problemet med Mobyson er at de hele tiden skylder på underleverandører!!!

Først simkort og hele tiden "mine sider"....

 

Om de har gått for tidlig på "lufta", så er det i så fall flere måneder for tidlig....

 

Eller.......har de likviditetsvansker? (dette er bare en tanke som har slått meg de seneste ukene)

 

Da jeg selv jobber i/med et firma som hele tiden er avhengig av god likviditetsflyt og riktige budsjetter melder jo dette spørsmålet seg?

Har underleverandører begynt å bli "vanskelige"???

 

Ikke vet jeg. Men har tenkt på det. At dette med mine sider er rart::...

Lenke til kommentar
Se på dette så får man et riktig prisbilde ut fra den enkeltes bruk, da ser man at det er mange her som ikke har et helhetlig prisbilde når man uttaler seg bastant om hva man bør velge:

Hvilke tjenester får du egentlig med abonnementene, og hva koster disse i bruk? Vi har undersøkt litt grundigere, og konsentrert oss om Mobyson, Talkmore, Sense påNett, Chess Kontant og et abonnement og kontantkort fra Telenor Mobil og NetCom.

Tabellene under kan først virke litt vanskelig å lese, men ta deg litt tid så finner du fort ut hva de ulike rubrikkene forteller deg om hvert abonnement.

Den øverste tabellen (punkt A1 til I) inneholder abonnementspriser og vanlige ringepriser, SMS-, MMS- og GPRS-priser. Nederste tabell (punkt J1 til S) inneholder diverse tilleggstjenester og annen informasjon.

Operatør A1 A2 B C D E1 E2 E3 E4 F G H I
Chess Kontant 199 0 50 100 59 99 2,99 2,99 11,30 49 1,99 1,4 29
Mobyson 99 0 0 149 59 88 0,88 2,51 12,49 44 1,98 0,8 33
Sense påNett 99 0 0 0 59 99 1,89 2,49 12,89 49 1,99 7,5 35
Talkmore 199 0 50 100 69 80 0,99 2,49 12,89 43 1,95 1,5 43
NetCom Kontant 199 0 0 0 59 299 4,99 4,99 13,00 69 2,50 10 35
Telenor RingKontant 0 0 0 59 279 1,99 2,99 15,60 79 2,50 10 35

NetCom EasyTalk 199 49 0 0 59 159 2,49 2,49 13,00 69 2,50 10 35
Telenor Privat 49 0 0 59 199 1,99 2,99 15,60 69 2,50 10 35


Operatør J1 J2 N1 N2 O1 O2 Q
Chess Kontant 49 0 0 0 4,50 4,50 0
Mobyson 48 0 14 14 0 2,98 0
Sense påNett 50 0 0 0 0 50
Talkmore 49 0 25 0 2,50 2,50 49
NetCom Kontant 0 0 0 0 0 0
Telenor RingKontant 0 0 0 0 2,50 0

NetCom EasyTalk 100 20 0 0 0
Telenor Privat 0 0 0 0 0


A1 : Innmeldingsavgift
A2 : Månedsavgift
B : Ringetid som er inkludert i innmeldingsavgiften (A2)
C : Tillegg for nummerportering/ta med nummeret ditt til denne operatøren
D : Startpris for hver samtale oppgitt i øre
E1 : Ringepris per minutt uansett nett og operatør, oppgitt i øre
E2 : Ringe 3-sifrede nummer (ikke 110, 112 og 113)
E3 : Ringe 5-sifrede nummer
E4 : Ringe opplysningsnummer (1880, 1881, 1890, etc.)
F : SMS-pris oppgitt i øre
G : MMS-pris
H : GPRS-pris, oppgitt i øre per kilobyte for de forste 500 kb per måned
I : SMS-kvitteringspris, oppgitt i øre
J1 : Mobilsvar innmeldingsavgift
J2 : Mobilsvar månedsavgift
N1 : GPRS innmeldingsavgift
N2 : MMS innmeldingsavgift
O1 : Avgift for å fylle på ringekonto via giro/nettgiro/telebank
O2 : Avgift for å fylle på ringekonto via kredittkort
Q : Engangsavgift for bruk i utland

Lykke til i Deres valg! Endret av ebbe77
Lenke til kommentar
Du tror ikke det er enklere for folk å bare bruke telepriser.no enn å prøve å lese uleselige tabeller?

 

Talkmore har meg bekjent den billigste prisen pr. minutt og pr. sms i prepay-segmentet, og det er det som teller mest for folk flest, fordi det er dette folk i stor grad bruker mobilen sin til.

men så skal de ha 10 øre mer for oppstart noe som gjør korte samtaler dyrere.

 

Er avansert dette her :p

Lenke til kommentar

Ikke så veldig. Ringer du hele tiden samtaler som varer i akkurat et minutt, så er Mobyson billigere. Men har du normalt samtaler som varer over 1 minutt og 8 sekunder eller hva det var, så blir Talkmore billigere.

 

2 min samtale inkl. oppstart Mobyson: kr. 2,35

2 min samtale inkl. oppstart Talkmore: kr. 2,29

 

Ingen vits i å gjøre det vanskeligere enn det er :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...