Gå til innhold

Kan noen forklare allmennfag for meg?


Daniel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Allmennfag er nettopp det, allmennfag. Det første året er nesten helt likt for alle elevene, det vil si at du har norsk, matematikk, naturfag, engelsk, gym, og alt som du er vant til.

 

Det andre året kan du velge bort matematikk og noen andre fag, du kan kanskje ta fransk eller spansk i tillegg til engelsk og tysk. Du kan ta kjemi, fysikk, biologi, samfunnskunnskap, rettslære, og alt mulig rart, alt etter hva skolen din tilbyr. Du må fremdeles ha norsk, gym og slikt.

 

Det tredje året kan du bygge på de fagene du tok i andre, for eksempel matematikk, fysikk eller kjemi. Du tar fremdeles norsk og slikt.

 

Når du er ferdig står du fritt til å gjøre hva du vil. Poenget er at allmennfag gir deg generell studiekompetanse, som du trenger for å komme deg inn på høgskole eller universitet. Dersom du tar de rette fagene i andre- og tredjeklasse kan du komme inn på ingeniørutdanninger eller andre teknologiutdanninger.

 

I løpet av de to siste årene har du også religion, historie, geografi og samfunnslære, og kanskje mer som jeg har glemt.

 

Andre studieretninger på videregående kan også gi det generell studiekompetanse, men om du tar et yrkesfag må du typisk ta noe som heter yrkesfaglig påbygging, altså et fjerde år, for å få slik kompetanse.

 

Du får ingen spesielle jobber av å gå på allmennfag, men du får enkelt og greit et godt grunnlag for din videre utdanning.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Med mindre du har lyst på en telefonselgerkarriere, må du ta høyere utdanning etter allmenn. Du sitter ikke igjen med et bevis på at du kan noe på samme måte som med yrkesfag, der du får svennebrev.

 

Jeg opplever allmenn som sinnsykt kjedelig, FYI.

 

Edit: Huhei, så jeg leser innleggene til folk. Heh, etter høyere utdanning er det stengt tatt ikke den ting du ikke kan bli. Det er bare å ta en titt på studieretningene på noen høyskoler og universiteter for å danne seg et bilde av mulighetene.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Allmennfaglig er sinnsykt kjedelig og meningsløst hvis du ikke har et ønske om å studere senere. Selv tok jeg det bare for å bli ferdig med skolegangen, men syns ikke jeg sitter igjen med noe særlig.

 

Da hadde det egentlig vært bedre å ta en yrkesfaglig utdannelse, uansett hvor kjipt det kan virke. Man har iallefall en stødig inntekt, samt inntekt under skolegangen.

Lenke til kommentar
liten reminder..flesteparten av de som jeg kjenner som har gått almenn jobber på bunnpris, rimi og andre lukerative plasser..

De fleste jeg kjenner som har gått allmenn går nå på høyere utdanning med utsikter til mange gode og spennende jobber. Men for all del, er du ikke overhodet interessert i skole, er det sikkertikke noe for deg.

Lenke til kommentar

Poenget er i alle fall at du tar allmennfag for å studere mer, ikke for å skaffe deg et yrke der og da. Jeg har både jobbet og studert i flere år etter at jeg var ferdig på videregående, og føler meg overhodet ikke ferdig.

 

Uansett om du går på skole eller studerer, så er det først og fremst deg selv og folka rundt deg som kan sørge for at det alltid er gøy å gå på skolen. Alderen 15-18 er kanskje ikke den letteste i livet, så det hjelper på å ha gode venner.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Jeg gikk almenn var ganske lei etter det og skulle jobbe som vikar for en som var i militæret et års tid. Endte med fast jobb og nå har jeg jobba i 6 år... Du bør derfor vite at du skal gå noe videre studier sikkert (som andre også påpeker her) før du begynner, ellers blir det mye å ta igjen seinere. Jeg har på en måte kjørt meg litt fast ettersom det eneste jeg "kan" på papirene er IT (som jeg da har jobba med i 6 år), mens egentlig har jeg lyst til å gjøre noe heeeelt annet...

Lenke til kommentar

Jeg:

 

2 år skole for å bli rørlegger

 

1 år igjen som lærling

 

tar fagbrevet

 

2-4 år for å komme godt inn i faget

 

tar mesterbrevet

 

2 år på tekninsk fagskole

 

jobb som prosjektleder, ingenør etc med bakgrunn på "bakken"

 

 

 

:roll:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Xander^: Det er ikke rart at mange av de du kjenner som tar allmennfag jobber i den lokale matbutikken - dette hvis de er ca. like gamle som deg. (Utifra tiden du har igjen som lærlig regner jeg med at du er 18/19 år.) Blir litt feil å gi inntrykket av at "alle" som ikke tar yrkesfag ender opp med drittjobber, når dette er folk uten høyere utdannelse.

Lenke til kommentar
Xander^: Det er ikke rart at mange av de du kjenner som tar allmennfag jobber i den lokale matbutikken - dette hvis de er ca. like gamle som deg. (Utifra tiden du har igjen som lærlig regner jeg med at du er 18/19 år.) Blir litt feil å gi inntrykket av at "alle" som ikke tar yrkesfag ender opp med drittjobber, når dette er folk uten høyere utdannelse.

Har ikke sagt alle..absolutt ikke..alle jeg kjenne sa jeg (kjenner ikke hele norge..)

 

btw, har hadd to år på skole før..valgte feil begge gangene..blir 22 i år.. :roll:

Lenke til kommentar
Store spørsmålet er: Hva vil du bli?

Det er det jeg sliter med å finne ut.

Syns forsking virker interessant:

Forsker   

Det er vanskelig å si noe entydig om hva en forsker gjør, fordi det er en så uendelig masse forskjellige aktiviteter avhengig av hvilket fagområde og hvilken type forskning det dreier seg om. Fellesnevneren er at alle forsker innenfor et fagområde eller et tverrfaglig område der forskeren har spesiell kompetanse/kunnskap. Forskning kan sies å være en spennende reise inn i det ukjent, der målet er å finne svaret på et spørsmål eller løsningen på et problem og skaffe mer kunnskap om den verden eller det univers vi lever i. En forsker kan på mange måter få lov til å jobbe med det som er hobbyen hennes.

I første rekke forbinder vi forskning med universiteter og høgskoler, som har forskning som sin hovedoppgave ved siden av undervisning. I tillegg drives det forskning ved frittstående forskningsinstitutter og i næringslivet, ved laboratorier eller lignende som er en del av en industribedrift. Ofte brukes begrepet vitenskap i samme betydning som forskning.

Kravet til utdannelsesbakgrunn for å få en forskerstilling er høyt, ofte på doktor (Ph.D)-nivå. Doktor nivå vil si 8 års studie etter videregående skole. Først tar man en Master på universitet som tar 5 år før man tar 3 nye år som gir deg tittelen Ph.D. Mens du tar doktorgraden, begynner du allerede å forske, men foreløpig er du en nybegynner. Når du er ferdig, må du prøve å få deg en forskerjobb, enten på universitetet, ved en forskningsinstitusjon eller for eksempel innen en bedrift. Da er du blitt en forsker! Det som er viktig hvis du har lyst til å bli en god forsker er flere ting.

For det første må du være nysgjerrig på hvordan ting henger sammen.

Samtidig må du være tålmodig, for det er ikke sikkert resultatene viser seg med det samme, og det er ikke alltid man kommer fram til noe resultat i det hele tatt.

I tillegg er det viktig at du er sannferdig¸ og med det mener jeg at du for eksempel ikke må ta noen snarveier eller jukse for å komme fram til et resultat, eller kopiere noen andre forskere har gjort uten å si fra om dette. Å pynte på resultater eller unngå å fortelle en ubehagelig sannhet er heller ikke forenlig med det å være en god forsker.

Det er også viktig at du liker å formidle din forskning og dine resultater til andre. Det er jo derfor vi forsker, for å dele nye kunnskaper med alle andre.

 

Mulige emner å utdanne seg innen er blant andre biologi, matematikk, fysikk, biokjemi, geologi, kjemi, geofysikk, geografi, astrofysikk, informatikk

Veldig lang skolegang, jeg er 26 år når jeg er ferdig utdannet.

 

Fant noen sider der om hva slags jobber man kan få ved å gå realfag. Er det det samme som allmennfag?

Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Fant noen sider der om hva slags jobber man kan få ved å gå realfag. Er det det samme som allmennfag?

Realfagene er matte, fysikk, biologi og kjemi. Disse kan du velge å fordype deg i allerede på vgs. hvis du velger allmenn, mens det blir litt verre på yrkesfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...