Gå til innhold

amd cool n quiet


asimov

Anbefalte innlegg

Larsrrrr hvilket hovedkort har du? Har du vært i BIOS og sett på vifteinstillinger? Hvilke temperaturer vifta skal skru seg opp på og lignende. Det har jeg ihvertfall på mitt MSI K8N Neo Platinum, kunne kanskje hjelpe deg litt.

Jeg sitter med et VIA K8T Neo. Har ikke vært å rota mer i biosen enn å enable cool&quiet. Skal se om jeg finner noe tilsvarende..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil bare takke til alle som har skrevet i denne posten, var ikke sikker på hvordan dette med cool n quiet virket før, men på grunn av denne posten fikk jeg trykket meg inn på AMD sine sider og lest manualen! Nå kjører jeg på 800mhz, og er storfornøyd :p hehehe;)

Lenke til kommentar
Hmm, jeg har merket at det er kunn Klokkehastigheta som skrur seg ned, og ikke vifta! Hvordan får jeg Vifta til å "roe seg ned"?

Har boxed vifte, så det skal vel være mulig? Hovedkortet mitt er et MSI k8tm..

MSI K8M?

 

På mitt MSI K8N går jeg i hardware monitor eller no i BIOS, og setter smart fan til 40 grader, 1 i toleranse. Da skrur vifta seg ned når CPU er under 40 grader, og opp når den går over..

 

Du har vel noe av det samme i din BIOS tenker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke C&Q på mitt EPoX 8KDA3+ til å fungere. Jeg har installert driveren, satt rette instillinger i power managment.... Men jeg har ingen Qool & Quiet funksjon i bios.... Jeg har sett i manualen hvor jeg finner det, men jeg mangler feltet for Qool & Quiet funksjonen. Merkelig! Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Jeg får ikke C&Q på mitt EPoX 8KDA3+ til å fungere. Jeg har installert driveren, satt rette instillinger i power managment.... Men jeg har ingen Qool & Quiet funksjon i bios.... Jeg har sett i manualen hvor jeg finner det, men jeg mangler feltet for Qool & Quiet funksjonen. Merkelig! Noen som kan hjelpe?

Har du prøvd med en BIOS-oppdatering ?

Lenke til kommentar

Hm, hvordan fikk han ene fyren helt ned i 20 grader og 1000rpm på idle?

Dette er typisk idle for min PC(her er innetemperaturen 25°C, så det kan blit litt lavere om vinduet står oppe eller kabinettdøren er av). Jeg har boxed-vifte med AC5. Har ikke kabinettvifte.

cc.jpg

Noen som mener dette er for høy temperatur? Har jeg lagt på pastaen feil?

 

Hadde satt pris på om folk svarte på denne posten:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=285923&hl=

Lenke til kommentar

dette har man kunnet gjøre med amd for alltid omtrent (men du må designe programmet selv da). amd xp måtte man åpne først (forksjellige metoder kan brukes), og det kan duron og gamle athlon oxo (blyanttrikset). Det som skjer når man "åpner" cpu'en er at man kortslutter L1 broene på cpu'en sånn at man kan stille på multiplier'en, sånn at cpu'en enten kan få en skyhøy "hastighet" (intill cpu'en begynner å smelte), eller man kan senke den til "ingenting" sånn at du ikke bruker noe strøm lengre. Vanligvis kan man kun stille på FSB (Front Side Bus), men i AMD 64 har de forhånds "åpnet" cpu'en og lagd programvare til den sånn at du kan bruke cool'n'quiet.

 

problemet med de gamle er at du må klare å lage et program som stiller på multiplier'en når du trenger litt ekstra cpu'hastighet og stiller viften opp og ned automatisk (smartfan).

 

Selvfølgelig er det utrolig greit av AMD å gjøre dette for oss.

Lenke til kommentar

Dear sir

The motherboad was design the dimm2 and dimm3 were memory share buffer,If

run the Cool'n'Quiet function the system will unstable,so the Bios close

this function when dimm2 and dimm3 be used .

 

 

Hva skal dem med Q&C da? Håper di fixer sånn at oss med flere enn 1 minnemodul også kan bruke denne veldig greie funksjonen...

Lenke til kommentar

Hmmm, C'nQ hadde vert bra å ha, jeg skal oppgradere nå, funker det på

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

 

MSI K8N NEO FSR Hovedkort for S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

 

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

 

?

I tilfelle, er det *veldig* vanskelig? Hva ekstra trenger jeg? Kan jeg bare be de på "den lokale datasjappa" om å fixe slik at jeg får cool and quiet?

Hadde vert takknemlig for svar! :)

Lenke til kommentar
I tilfelle, er det *veldig* vanskelig? Hva ekstra trenger jeg? Kan jeg bare be de på "den lokale datasjappa" om å fixe slik at jeg får cool and quiet?

Hadde vert takknemlig for svar! :)

Om FSR-kortet støtter CnQ, er det bare å slå det på i BIOS. Tror du må slå av powermanagement i windows også, men det er ikke vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...