Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ovislink og NGT?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke netopia, men cisco 677. For å få den til å virke satt jeg fast ip: 10.0.0.2

 

Jeg sliter imilertid med at den gir ut iper i 10.0.0.xxx til mitt trådløse nettverk. Det skal den ikke siden Qos reglene ikke gjelder i den ip-rangen. Løsningen blir vel å slå av dhcp i ngt sin router.

 

Så da har jeg gjort følgende: Satt på dhcp på ovislink med begrenset ip-range (10 iper). Hver av disse ipene har jeg satt macadresse på. På den måten får alle pcene samme ip hver gang, og Qus virker.

 

Så noen negative ting om Ovislink :

* Overføring til den innebygde ftp er meget tregt (1.8Mb/s)

* Det trådløse nettet faller ned hvis det ikke har vært trådløst utstyr tilkoblet på en stund.

 

Har bare hatt den i noen dager, så ting kan jo ordne seg og ting kan bli værre :)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke netopia, men cisco 677. For å få den til å virke satt jeg fast ip: 10.0.0.2

 

Jeg sliter imilertid med at den gir ut iper i 10.0.0.xxx til mitt trådløse nettverk. Det skal den ikke siden Qos reglene ikke gjelder i den ip-rangen. Løsningen blir vel å slå av dhcp i ngt sin router.

 

Så da har jeg gjort følgende: Satt på dhcp på ovislink med begrenset ip-range (10 iper). Hver av disse ipene har jeg satt macadresse på. På den måten får alle pcene samme ip hver gang, og Qus virker.

 

Så noen negative ting om Ovislink :

* Overføring til den innebygde ftp er meget tregt (1.8Mb/s)

* Det trådløse nettet faller ned hvis det ikke har vært trådløst utstyr tilkoblet på en stund.

 

Har bare hatt den i noen dager, så ting kan jo ordne seg og ting kan bli værre :)

Hei!

 

Kan du forklare litt mer eksakt hva du har stilt inn?

Regner med at det ikke har så mye å si akkurat hvilken router fra NGT man har.

 

Hvordan har du koblet Ovislinken til NGT routeren fysisk?

 

PC'en får opp Ovislinken som gateway, men kommer seg ikke ut på nett (trådløst).

 

Første punkt må være å komme seg på nett, QoS funksjonaliteten får jeg se på etterhvert. :)

Lenke til kommentar
OK, da er alternativet å forwarde alle portene fra Netopia'en til Ovislink'en.

Jaha, det kan jeg jo eventuelt gjøre. Men er egentlig mest interessert i det spesifikke oppsettet som må til på Ovislinken. Skal den f.eks. stå på DHCP eller Static IP? Hva er isåfall riktige IP'er som må angis? Skal jeg skru av NAT og/eller shared IP? Hvordan koble Ovislinken til NGT router? Vanlig eller krysset kabel? Osv osv. :-).

Lenke til kommentar

Du bør ha static IP-adresse på Ovislink'en, ellers kan du ikke vite hvilken IP-adresse du skal forwarde til fra Netopia'en. Siden dette da vil være den eneste enheten som er koblet til Netopia'en, så bare velger du en som Netopia'en normalt tildeler via DHCP. Det vil ikke oppstå adressekonflikter når du har bare en enhet på Netopia'en. Du må ha NAT på Ovislink'en, fordi Ovislink'en vil da tildele IP-adresser til alle maskinene i nettet ditt. Kabelen du bruker mellom Netopia'en og Ovislink'en er sannsynligvis en vanlig kabel, men det ser du når du prøver. Normalt er det en WAN-lampe som lyser når link er oppnådd mellom Lan på Netopia og Wan på Ovislink.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Du bør ha static IP-adresse på Ovislink'en, ellers kan du ikke vite hvilken IP-adresse du skal forwarde til fra Netopia'en. Siden dette da vil være den eneste enheten som er koblet til Netopia'en, så bare velger du en som Netopia'en normalt tildeler via DHCP. Det vil ikke oppstå adressekonflikter når du har bare en enhet på Netopia'en. Du må ha NAT på Ovislink'en, fordi Ovislink'en vil da tildele IP-adresser til alle maskinene i nettet ditt. Kabelen du bruker mellom Netopia'en og Ovislink'en er sannsynligvis en vanlig kabel, men det ser du når du prøver. Normalt er det en WAN-lampe som lyser når link er oppnådd mellom Lan på Netopia og Wan på Ovislink.

Ja, det er klart. Det jeg undret på var om den skal settes opp til DHCP eller Static på WAN porten. Valgene er f.eks. PPPoE, DHCP, Static IP osv. NGT gir meg jo ikke fast IP. Hm.. ikke lett dette her. :-)

Lenke til kommentar

Du velger Static IP. Hvis jeg ikke huske feil, så deler Netopia'en ut IP-adresser i serien 10.0.0.*. Men det må du sjekke for å være sikker. Ovislink'en bruker m.a.o. ikke den offentlige IP-adressen som som NGT deler ut til til Netopia'en, men en av de private IP-adressene som Netopia'en deler ut.

Lenke til kommentar
eller... du kan skru av DHCP på den trådløse og sette kontakten fra netopia routeren rett inn i LAN "støpselet" ikke wan. Da er det litt enklere å forwarde porter også, for du trenger bare gjøre det i Netopia routeren.

Poenget med ovenstående, er at ved å forwarde alle porter fra Netopia'en til Ovislink'en, så fungerer Netopia'en nesten som en bridge. Noe NGT normalt ikke tillater. Man kan da, etter det første oppsettet, administrere alt fra Ovislink'en, og ikke det gammeldagse grensesnittet på Netopia'en.

Lenke til kommentar
skru av firewall på den Netopian oxo da, hvis du velger dette. Den blokker all trafikk under 1024 by default. (noen er åpnet av NGT seff, f.eks port 80)

Er det så lurt da? Det er jo forskjell på å forwarde portene, og å skru av brannmuren. Det siste tillater administrasjon av Netopia'en fra Internet. Og med standard bruker-ID og passord som NGT har på routeren, så blir Netopia'en veldig sårbar.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Holder på å bli sprø av dette :no: Har også denne routeren fra Ovislink, samt NGT med Netopia...

 

Uansett hva jeg gjør får jeg det ikke til å virke :/ Det er så utrolig mye dårlig og uriktig informasjon rundt omkring når det gjelder dette.

 

Og Ovislink sin side er ikke akkurat spekket med informasjon - det tipset blunderen sikter til er jo rimelig vagt for en amatør... sitat:

 

"change to MAC address to a different value than the default". Jaha, man kan altså skrive "helvete.heller" her eller? Endre den til noe annet??? Gjorde ikke noen endring for meg i hvertfall. Like før jeg gir opp og biter i gresset og bestiller statisk IP med subnet til 150 spenn ekstra i måneden... Men det svir!

Lenke til kommentar
Holder på å bli sprø av dette :no: Har også denne routeren fra Ovislink, samt NGT med Netopia...

 

Uansett hva jeg gjør får jeg det ikke til å virke :/ Det er så utrolig mye dårlig og uriktig informasjon rundt omkring når det gjelder dette.

 

Og Ovislink sin side er ikke akkurat spekket med informasjon - det tipset blunderen sikter til er jo rimelig vagt for en amatør... sitat:

 

"change to MAC address to a different value than the default". Jaha, man kan altså skrive "helvete.heller" her eller? Endre den til noe annet??? Gjorde ikke noen endring for meg i hvertfall. Like før jeg gir opp og biter i gresset og bestiller statisk IP med subnet til 150 spenn ekstra i måneden... Men det svir!

Du kan endre den siste bokstaven/tallet med en høyere verdi f.eks. men om den slutter på 9 endrer du den til a, om den slutter på f endrer du tallet før. Lovlige tegn er 0-9 og a-f.

 

Det er uansett ikke anbefalt å kjøre dobbel natting som det uansett vil bli med NGT og en router ekstra. Jeg regner ikke med at du vil deaktivere routerdelen til Ovislink, pga da mister du de aller fleste funksjoner som skiller denne fra andre vanlige routere.

Lenke til kommentar

Nei dobbel nat'ing er uaktuelt :/

 

Noen som vet hvorfor i all verden NGT ikke tillater router setup i "bridged mode"?

 

Hva med tipset om å deaktivere DHCP og nat'ing i Netopia'en? Kan jeg gjøre dette med statisk IP? Ellers er det jo ikke noe annet valg enn å forlate NGT (som jeg ellers er meget godt fornøyd med).

 

Nei dette er bare sorgen :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...