Gå til innhold

Bruke bil forsterker(12v) til "sub" inne. (230v)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Viss du har en psu til en pc liggende kan det også brukest... bare å jumpstarte den ;) Skulle tro den klarer å levere nok strøm også :yes:

jumpstarte psu`et.. Har du en mer beskrivende veiledning enn kun det, er ikke macgyver heller da... Sku gjerne vært det,! Kanskje uten "hockey" sveisen da.. :) Men uansett, har 2 psu liggende...

Lenke til kommentar
Øh... kanskje kjøpe en 12 V-strømforsyning på Clas eller no? :ermm:

Fant ingen 12v strømforsyninger på clas men fant noe annet funker det??

 

Ringeledningstransformator for montering på DIN-skinne. Prim. 230V. Sek. 12-16-24-32V (40W). Str; 90x81x68 mm.

 

 

32-3444

 

379,00

stk.

 

Funker liksom "primær" 230v som husets strømnett, og "sekundær" som 12v altså bil forsterkeren...

Lenke til kommentar

Ringetranstormatoren leverer vekselspenning ut på sekundæresiden regner jeg med. Noe som en bilforsterker ikke er så glad i. Måtte i tilfelle blitt likerettet og stabilisert/glattet.

 

En PSU ville jo ikke være så dumt! Leverer ganske mye strøm ut på 12 V. Opp til ca. 25 A på de litt større hvis jeg ikke tar skammelig feil.

 

Guide til å jumpstarte PSU

 

Å ha et bilbatteri inne i et oppholdsrom ville jeg vært forsiktig med. Det utvikler seg en gass når man lader. Gassen er både eksplosiv ( knallgass) og giftig. Ikke at jeg tror at det er direkte helseskadelig, men sikkert ikke bra over tid.

 

Har brukt denne løsningen (batteri) selv i en periode. Da hadde jeg batteriet ute, med ledninger i gjennom vinduet. (Bør helst være tykke, pga spenningstap og mye strøm, tror jeg brukte 6mm*)

 

Ed: typo

Endret av morcan
Lenke til kommentar
Øh... kanskje kjøpe en 12 V-strømforsyning på Clas eller no?  :ermm:

Fant ingen 12v strømforsyninger på clas men fant noe annet funker det??

 

Ringeledningstransformator for montering på DIN-skinne. Prim. 230V. Sek. 12-16-24-32V (40W). Str; 90x81x68 mm.

 

 

32-3444

 

379,00

stk.

 

Funker liksom "primær" 230v som husets strømnett, og "sekundær" som 12v altså bil forsterkeren...

Tror ikke du kan bruke ringetrafo uansett... disse er som regel laget på en sånn måte at du ikke får ut mer strøm enn f.eks. 1A... det blir nok litt lite :)

Lenke til kommentar
Ringetranstormatoren leverer vekselspenning ut på sekundæresiden regner jeg med. Noe som en bilforsterker ikke er så glad i. Måtte i tilfelle blitt likerettet og stabilisert/glattet.

 

En PSU ville jo ikke være så dumt! Leverer ganske mye strøm ut på 12 V. Opp til ca. 25 A på de litt større hvis jeg ikke tar skammelig  feil.

 

Guide til å jumpstarte PSU

 

Å ha et bilbatteri inne i et oppholdsrom ville jeg vært forsiktig med. Det utvikler seg en gass når man lader. Gassen er både eksplosiv ( knallgass) og giftig. Ikke at jeg tror at det er direkte helseskadelig, men sikkert ikke bra over tid.

 

Har brukt denne løsningen (batteri) selv i en periode. Da hadde jeg batteriet ute, med ledninger i gjennom vinduet. (Bør helst være tykke, pga spenningstap og mye strøm, tror jeg brukte 6mm*)

 

Ed: typo

Okey, tanken på detta med psu virka ikke så dumt, fått jumpstarta psu`et, og det funka fint (liggi nedstøvet lenge) men tror ikke det var mer enn 230watt.. hvor mye holder det til??

 

hvordan regner man ut hvor mye det leverer ut på 12v i Ampere??

 

Den bilforsterkeren jeg har er en Kenwood KAC 1023 på 1200w(2x600) ... Kommer den til å kreve litt for mye eller??? Tenkte jeg skulle vente til jeg fikk et godt svar, før jeg fucker opp hele huset her hjemme...

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar
For å regne ut strømmen bruker du effektformelen og snur den (P=U*I => I=P:U).

230W:12V = ca. 19 Ampere :)

 

Man må nesten ta hensyn til at en PSU leverer andre spenninger enn 12 V når man skal anslå utganngseffekten.

Hvis du ser på denne eller denne så ser du at maks strøm ut på 12 V er 12 A. Disse er jo 220W og 240 W og er jo i samme størrelsesorden.

 

Den blir nok litt snau. Står i manualen at den forsterkeren trekker 20 - 40 A i gjennomsnitt og har strømtopper på opp til 120A.

 

Står oppgitt 80 A max. strømforbruk.

manualen

 

Det vil nok virke, men ikke "bra" hvis du skjønner hva jeg mener. En basshøyttaler trekker mye strøm fra forsterkeren ved store utsving og det vil ikke en PSU klare å levere.

 

Power supplyer i denne størrelsesorden koster mye penger på grunn av at utspenningen må være så "lav" Strømmen blir derfor tilsvarende høy for å oppnå samme effekt. (P = U * I som nevnt)

 

Mulighet for å sette et batteri ute, og ha på en lader ved behov? Om det er viktig å ha det ute vet jeg ikke, vet bare at jeg ikke ville hatt det inne.

Lenke til kommentar
For å regne ut strømmen bruker du effektformelen og snur den (P=U*I => I=P:U).

230W:12V = ca. 19 Ampere :)

 

Man må nesten ta hensyn til at en PSU leverer andre spenninger enn 12 V når man skal anslå utganngseffekten.

Hvis du ser på denne eller denne så ser du at maks strøm ut på 12 V er 12 A. Disse er jo 220W og 240 W og er jo i samme størrelsesorden.

 

Den blir nok litt snau. Står i manualen at den forsterkeren trekker 20 - 40 A i gjennomsnitt og har strømtopper på opp til 120A.

 

Står oppgitt 80 A max. strømforbruk.

manualen

 

Det vil nok virke, men ikke "bra" hvis du skjønner hva jeg mener. En basshøyttaler trekker mye strøm fra forsterkeren ved store utsving og det vil ikke en PSU klare å levere.

 

Power supplyer i denne størrelsesorden koster mye penger på grunn av at utspenningen må være så "lav" Strømmen blir derfor tilsvarende høy for å oppnå samme effekt. (P = U * I som nevnt)

 

Mulighet for å sette et batteri ute, og ha på en lader ved behov? Om det er viktig å ha det ute vet jeg ikke, vet bare at jeg ikke ville hatt det inne.

Okey, takker så meget for den informasjonen, er jo ganske så lærerikt dette her :)

Vet ikke helt hva jeg kommer til å gjøre men et 12v batteri med en lader ved siden av, bygd inni en liten kasse el noe, og hatt på rommet??? ser så stygt ut med ledninger ut av vinduet og sånt, har vindu ut mot innkjørsel og veg...

 

Men bror min sa at han "kanskje" hadde en adapter fra den gang han gikk gk elektro, prata på at dem hadde lagd sånne 230v / 12v adaptere selv... Går det ikke ann å få kjøpt no sånt.. Hva ville vært den beste løsningen??

 

Så klart den beste løsningen ville jo vært å hatt en vanlig forsterker, uten no 12v batteri, osv.. Men litt gøy skal man jo ha det :!:

Lenke til kommentar
En liten ting... har du hatt en forsterker i bilen på 1200W? :wow: Da vil den trekke over 100 Ampere!!! Du bør ha et jææævlig batteri :p

hehe.. Veit burde hatt et bra batteri og en bra dynamo, hjelper ikke med bare et godt batteri, eller to batterier, så lenge ikke dynamoen klarer å lade de opp :roll:

 

Men hadde en BMW320i 87mod, helt til en regnværs dag for ca 2 uker siden, da den plutselig bestemte seg for å lage en SINNSYK skrens, og kast seg en tur rett ut i skogen, med meg inni :yes:

totalvraka bil, men alt av anlegg osv, funka fint, og siden jeg ikka har skaffa meg ny bmw enda, så tenkte jeg at jeg sku ha den inne i stedet.. like greit det...

Lenke til kommentar
Batteri som ikke utvikler knallgass:

Optima

(og her)

 

Du finner noen DC strømforsyninger og batteriladere på denne siden.

Sikkert andre som vet om flere steder det selges kraftige strømforsyninger.

Okey, takk, noe sånt jeg trenger:

 

Sett av vi bruker regnestykket:

For å regne ut strømmen bruker du effektformelen og snur den (P=U*I => I=P:U).

2000W:12V = ca. 166 Ampere

 

Da ligger vi godt over "toppen" 1200w forsterkeren kommer opp i mot 120A.

 

Eller holder den med 1300W:12 = 108A...

 

Sinus 1012 10-15 VDC 230 VAC sinus 1300 W 4-193-001312

 

_____________________________________

Bruksområde

 

Kompakt og brukervennlig vekselrettere som omformer 12V eller 24V batterispenning til 230V 50Hz ren sinusspenning. Mikroprosessorstyr "softstart" for spesielt tunge laster som mikrobølgeovn, aircondition, TV o.s.v. Kapsling i robust aluminiumskabinett, motstandsdyktig mot fuktighet og saltvann. Ideel på hytta, i bilen, campingvogna eller båten.

_____________________________________

 

 

 

Type Sinus, inverter DC/AC

10-15 VDC/230 VAC, 500-2000 W

Sinus 2312 10-15 VDC 230 VAC sinus 2000 W 4-193-002012

 

Stod ikke noen prisoversikt på denne siden, mye koster detta greiene her da.. "Type" altforMYE ??

Lenke til kommentar

Den kraftigste 230/12V DCut forsyningen jeg kan finne der er 240W, dvs 20 A

 

 

Denne

Den har imidlertid høy rippel, dvs dårlig "glatting". Kan forårsake støy i høytt. Kommer an på forsterkerens oppbygning. Skal du ha noe stabilt, tror jeg du må vurdere batteri.

 

Og det er sikkert svinedyrt i den sjappa jeg linket til. Eneste jeg fant i farta. :yes:

Endret av morcan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...