Gå til innhold

Dårlig kvalitet på tv


Xoom

Anbefalte innlegg

Koblet nettopp laptopen min til tven for første gang. Har tidligere sett det blitt gjort hos kamerater, og må si jeg ble overrasket over den dårlige bildekvaliteten på min tv. Laptopen jeg har er en CL56 fra Whitebok med et Radeon 9700. Tven er en 28" fra Funai til 2000 kr. Noen som har noen teorier om hva som er galt? Eller er tven rett og slett for dårlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TV skal gi bra bilde på film, men for bruk som Windows monitor så er det dødfødt å bruke TV. Slik er det bare, kvaliteten på et TV signal vil begrense hvor mye detaljer det er mulig å overføre. Det er altså ikke hverken TV eller PC som er begrensingen, men selve standarden for overføring av signalet.

Lenke til kommentar

Bruker den til film. Veldig dårlig fargegjengivelse, fargene blir ekstremt matte og tamme (lyseblått blir nesten til grått). Får også en del flimring, spesielt på tekst, som pulserer og flimrer i lyse rød, blå og grønnfarger. Selv på subtitles i filmen.

Endret av Xoom
Lenke til kommentar

Hehe man kan da vel heller ikke forvente seg superbra bilde på en billig Funai tv da..

 

Men som flere her sier så bør du sjekke hvilke innstillinger osv du har ja

 

Har du forøvrig s-video kabel mellom laptop og tv eller har du kansje s-video - scart kabel...

 

Flere her på forumet som har slitt med den sistnevnde koblingen ja, så det er vel et sammensatt problem muligens..

Lenke til kommentar
Hei,

 

Har du valgt rigtig PAL standard - mener det er PAL-N eller D vi bruker her til lands.

Å køre PC-skjermen i 800x600 (TV'en kører 720x576) pleier også at hjelpe lidt.

 

Mvh

Kimmer

Standarden her er PAL B/G

 

Dårlig bilde (filmvisning) skyldes ofte dårlig S-video kabel, eller Scart overgang. Beste resultatet får du på TV'er som har egen S-video -inn kontakt.

 

Bruker selv et gammelt Radeon7000 i en HTPC og får glimrende kvalitet ved filmvisning, men som nevnt er det kun 640x480 eller 800x600 som gir såvidt lesbar "brødtekst" i windows/internett etc..

Lenke til kommentar

Får greit bilde når jeg har fullscreen. Med engang menyen i fullscreen vises, falmer fargene betraktelig. Tven har ingen innstillinger jeg finner, iallefall ikke noe PAL-opplegg. Har en s-video/scart overgang, kan jo være den som er problemet. Men skulle gjerne funnet en måte å gjøre fargene litt skarpere/lysere på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...