Gå til innhold

Stoppe MovieClip med button / Macromedia Flash MX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå står jeg fast igjen... for å gjøre det enkelt benytter jeg meg av ferdige filmer og ikke noen jeg lager runtime.

 

Jeg har en knapp i hovedfilmen som starter en annen film, den siste ruta i denne filmen har et blankt hull, der slideshowet skal vises bak. På siste frame i 'vindufilmen' har jeg denne koden:

 

stop();

this.createEmptyMovieClip("SlideShow", 0);
SlideShow._x = 100;
SlideShow._y = 300;
Slideshow.loadMovie("Film.swf");

 

Resultatet er at Film.swf vises fremfor vinduet og ikke bak, hvordan får jeg dette til? Har prøvd med flere 0,1 og to som nivå etter "Slidehow" i koden ovenfor.

Lenke til kommentar

stop();
var moviedepth = filmenmedhullet.getDepth();
moviedepth += 1;
this.createEmptyMovieClip("SlideShow", moviedepth);
SlideShow._x = 100;
SlideShow._y = 300;
Slideshow.loadMovie("Film.swf");

 

Hvis jeg har forstått det riktig så burde dette fungere.

 

Elementer som ikke lages i runtime bruker vanligvis en dybde mellom ca. -10 000 - 0.

Ellementer man lager runtime er det vanlig å sette en dybde mellom ca. 0 - 10 000.

Hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Reg: der tokk jeg litt feil. Fant dette:

Depth values for movie clips can range from -16384 to 1048575.

Endret av Waldmeister
Lenke til kommentar

Jepp, det funker, enda et skritt nærmere :D

 

En ting til på rappen: det er knapper i hovedfilmen som bestemmer hvilket slideshow som kjøres etter at 'vindufilmen' har blitt kjørt. Jeg tenker å lage en variabel i hovedfilmen for dette

 

var Film:String;

 

Så, for knappen som starter Slideshow1

 

on(press)	{
this.loadMovie("Vindufilm.swf");
Film = "Slideshow1.swf";
}

 

og siste rute i vindusfilmen blir

 

var moviedepth = this.getDepth();

moviedepth -= 1;

this.createEmptyMovieClip("SlideShow", moviedepth);

SlideShow._x = 100;

SlideShow._y = 300;

Slideshow.loadMovie(Film);

 

Der siste linje er interessant i denne frågan. Men dette funker ikke, Slideshow1 kjører ikke! Hva er galt?

Lenke til kommentar

Som kjent fungerte ikke .global - variabelen etter en stund, den fungerer igjen nå, la til

_global.Film = "Slideshow1.swf" 

i koden for knappen, altså _global der også.

 

Da har jeg mye av det jeg trenger for å kunne snekre sammen siden. Jeg kunne ha likt å generere slideshowene runtime for å spare nedlastningstid, vet ikke om du har en kjapp metode for å få til dette. Ellers tror jeg at jeg lager de som filmer på forhånd og så får siden være forbeholdt de med bredbånd :-)

 

Takk for hjelpen i alle fall! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke noe poeng i å lage bildeshowet i runtime hvis det skal være sånn som det er nå.

I og med at du laster inn bildeshowet som en ekstern swf fil med loadMovie() så burde du derimot slenge på en preloader før selve showet starter.

 

Hvis du vil lage bildeshowet i runtime så ser jeg egentlig bare en fordel og det er at du kan variere hvordan det ser ut for hver gang det lastes.

Dette kan eventuelt gjøres ved å:

  1. Sette opp en liste med bilder som du vil bruke.
  2. Få datamaskinen til å plukke ut noen tilfeldige bilder av denne listen.
  3. Laste inn disse bildene.

Problemet er at det er mer avansert koding som skal til i steden for å gjøre det som du gjør nå.

Lenke til kommentar

Ok, det eneste grunnen til at jeg ville lage slideshowet runtime var for å spare nedlastningstid. Trodde at det ble mindre å laste ned ved å kun laste ned et titalls jpg og så lage filmen, i motsetning til å laste ned en hel film.

 

Da blir det ferdige filmer og preloading!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...