Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HALF DUPLEX / FULL DUPLEX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Telenor ADSL er full duplex. Jeg har selv stiftet bekjentskap med Telenor ADSL 704/128. Abonnementer er nå sagt opp, til liks som 2 stk mobilabonnement hos Telenor samt ISDN abonnement (flyttet til hhv. NetCom og Tele2).

 

Dersom jeg uploader samtidig som jeg downloader med Telenor ADSL 704/128, blir resultatet heller begredelig: Upload går tregere enn ellers (reduseres med anslagsvis 20 %) mens Download går enda tregere (mer enn halveres).

 

Dette skyldes at Telenor har satt en helt absurd lav upload-hastighet sett i relasjon til download (noe enhver som har prøvd Telenor ADSL 704/128 vet å kunne bekrefte).

 

For alle pakkene som lastes ned, skal en "kvittering" sendes tilbake til avsenderen som sier "OK, pakken mottatt, vennligst send neste".

 

Dersom denne pakken ikke kommer seg ut pga lav og oppbrukt upload kapasitet, blir neste pakke ikke mottatt før "kvitteringen" blir sendt ut - ergo går downloadhastigheten betraktelig ned.

 

Spørsmålet blir: Hvorfor synker også uploadkapasiteten?

 

Jeg vil anbefale følgende program:

 

http://www.dumeter.com

 

Dette er et lite program som gir en grafisk presentasjon av trafikken over nettverkskort/protokoll, med statistikk, mulighet for export til Excel osv.

Lenke til kommentar

Jeg har Chello+ og har 768/128. Da jeg spurte hvorfor jeg har så lav "download" fikk jeg svar at fordi den bare er halv dublex.

 

Kanskje det er pga. det du sa med send/send neste greia ?

 

Hmm... kan teste det ut ved å sjekke hvor mange packets som blir sendt ut når jeg downloader store filer..

Lenke til kommentar

Det er på grun av protokolen at det blir lavere hastig het. og jeg tror at adsl er bare halv duplex.

forde at det er ganske få protokoler som har full duplex når det gjelder pakke sending det vil si at både du og den du snakker med sender data over til verandre det som oftes er er at den er full duplex når det gjelder at du motar eller sender en pakke

og motparten enten sender eller motar beskjed fra deg at har fåt pakken eller at du ikke har motat den.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-03 09:26, Instigator skrev:

Tror vi blander litt asynkron/synkron og full duplex/halv duplex.


Ja, det ser ut til at allmenhenheten er av den oppfattelse at ADSL har noe med duplex å gjøre. Det er feil.

 

Telenor= 1/2 duplex (enten motta eller sende)

NGT= Full duplex (sende og motta samtidig)

Lenke til kommentar

Quote:


Telenor= 1/2 duplex (enten motta eller sende)

NGT= Full duplex (sende og motta samtidig)


 

Det har vært diskutert i forumet før, og vi kom frem til at den omvendte situasjon er tilfelle. Husker også i forbifarten at noen fikk det bekreftet direkte fra NGT også.

 

Telenor = full duplex

NGT = halv duplex :/

CATCHCOM (sdsl) = full duplex

 

Jeg har selv abonnement fra NGT (640/384), og hastigheten faller til dels betydelig på downlinken hvis uplinken er full.

 

MK

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Zenit på 2002-05-05 18:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-05 18:42, Zenit skrev:

Quote:


Telenor= 1/2 duplex (enten motta eller sende)

NGT= Full duplex (sende og motta samtidig)


 

Det har vært diskutert i forumet før, og vi kom frem til at den omvendte situasjon er tilfelle. Husker også i forbifarten at noen fikk det bekreftet direkte fra NGT også.

 

Telenor = full duplex

NGT = halv duplex :/

CATCHCOM (sdsl) = full duplex

 

Jeg har selv abonnement fra NGT (640/384), og hastigheten faller til dels betydelig på downlinken hvis uplinken er full.

 

MK

 

Jeg, og alle andre på forumet (virker det som) har opplevd det omvendt. Dvs... Telenor = halv duplex og NGT full duplex. Jeg har NGT, og da jeg hadde "kun" 640/386 kunne jeg downloade i 70-75 k/s samtidig som jeg uploadet i 35-40 k/s. Det må da være full duplex?

Lenke til kommentar

On 2002-05-05 19:30, Afseth skrev:

 

Jeg, og alle andre på forumet (virker det som) har opplevd det omvendt. Dvs... Telenor = halv duplex og NGT full duplex. Jeg har NGT, og da jeg hadde "kun" 640/386 kunne jeg downloade i 70-75 k/s samtidig som jeg uploadet i 35-40 k/s. Det må da være full duplex?

 

 

Oki, jeg opplever det stikk motsatte, og har gjort en god del forsøk med min egen linje. For tiden har jeg en 640/384 linje, men hadde 1024/512 i over en måned med nøyaktig samme resultat. Lastet jeg ned noe fra en FTP i 110KB/s, så falt gjerne upload-hastigheten fra 50 til ca. 20KB/s (til en annen FTP). En bekjent som har en 2048/640 linje og en Cisco-ruter opplever nøyaktig det samme. Nå skal det sies at det er mulig at NGT er full duplex, og at jeg tok feil på det området. Men det akter jeg å finne ut ved å spørre dem selv.

 

I tillegg så er det ingen tvil om at selv om linja er full duplex, så sendes det tilbake en god del del pakker tilbake (bekreftelser på at pakker er mottat) over uplinken som vil gjøre at hastigheten faller når både downlinken og uplinken utnyttes fullt ut. Vet ikke om det er det jeg opplever, men det gjelder i hvert fall ikke bare meg.

 

MK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...