Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cloning, ghost, dos drivere! Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kunne ha trengt litt hjelp fra noen som har erfaring med dos og ghost.

Jeg har 12 like pc`r i et skole nettverk som skal klones. Alle pcene er like bortsett i fra en, som har et annet nettverkskort. problemet er at jeg ikke får lasta inn dos driverene til nettverkskortet via ghost sin "nettverks boot disk." Så det jeg lurte på er hvordan jeg kan kjøre denne driveren manuelt?

 

Om du ikke fårstår problemet, men tror du kan hjelpe.. SI I FRA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hvor man finner riktig driver om man ikke får muligheten til å sette det når man lager bootdisken til ghost.

 

Hva med å brenne ut en cd og bruke den isteden for nettet?

Evt brenne et par kopier av cd'n.

 

Eller sette inn en ekstra disk som du kan bruke for å flytte data - legg imagefila på disken.

Lenke til kommentar

bruker ghost mye selv, drifter rundt 150 maskiner med det. Er ikke så vanskelig å bytte drivere på en diskett. Kopier den du har, bytt ut til riktige drivere, må editere noen filer for å få dette til å funke (dvs bytte ut navnet til den gamle driverfila med det nye.), og vips du har en som funker.

Det er viktig at du har en diskett til hver type netverkskort, det mest ønkelige er å ha like nettkort på alt da.

Endret av TriNitroToluen
Lenke til kommentar

Hei!

 

Dette er en svært smal sak heldigvis:

 

- Last ned dosdriveren fra nettet og pakk den ut på serveren.

- Start Ghost Console programmet og veld create disk wizard eller lignende.

- Velg at du vil legge til en driver (ikke bruke de fra lista) og pek til dit du pakka ut driverne.

- Editer et par filer på disketten (du kan editere de direkte i wizarden også). Husker dessverre ikke helt hva det skal stå og jeg har ikke diskettstasjon på maskina mi her...

 

Ble dette litt vagt? Ty da til vår beste venn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det du prøver på vil ikke funke i et nettverk.

Maskinene må være unike i nettverket. Med Ghost image på alle maskinene kan jeg love deg du får merarbeid.

Sett heller opp maskinene i nettverket og bruk Symantec Ghost™ Corporate Edition for deployering av image til maskinen.

Trial versjon av dette programmet kan lastes ned her.

 

Det vil jo selvfølgelig funke å bare ta et image og legge det inn på alle maskinene, men hvorfor skaffe seg mer arbeid enn nødvendig?

 

Kan du ikke låne et nettverkskort som er PXE fra en annen maskin? (bare for innstaleringen av image).

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Det vil jo selvfølgelig funke å bare ta et image og legge det inn på alle maskinene, men hvorfor skaffe seg mer arbeid enn nødvendig?

Enig!

 

Gjør en skikkelig jobb først med sysprep, nettverksboot, boot fra console og hele pakka - da sparer du deg MANGE timer senere! Når man har confa ghost skikkelig er det få ting som slår det (i et homogent maskinmiljø).

Lenke til kommentar

takk for svar.
men hva tror dere jeg har gjort da gutter?

*: tror du jeg er idiot eller? smile.gif
jeg bruker: Symantec Ghost™ Corporate Edition

Her er hva jeg gjorde: jeg starta ghost cast server. så laga jeg en boot disk med den rette driveren. så dumpa jeg bildet på server`n. Alt gikk fint så langt..
Jeg putta disketten i maskinene og starta ghost. jeg kopla di opp mot serveren, og alt var bare stas, helt til... Den ene pc`n ikkje hadde det samme nettverks kortet som den andre.. Er det noe prob? nei.. bare til å lage en ny disk med andre drivere på, de rette driverene.. men det var ikke så lett.. det er her problemet ligger..å få inn den driveren i dos.

edit: så jeg kan starte ghost.exe med multicast funksjonen tilgjengelig! smile.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

*: tror du jeg er idiot eller?
jeg bruker: Symantec Ghost™ Corporate Edition
neida. Vet at du ikke er det når jeg leser dette påny.

Jeg tror at det NIC ikke er PXE kompatibelt. Slike kort må jo være det.
Derfor lurte jeg på om du kunne låne et annet fra en annen maskin som ikke står og gjør noe.
Siste løsning er å vente med å innstalere den siste maskinen og låne kortet fra noen av de andre.
Har bare erfaring med at hvis ikke ghost-disken klarer å starte nettverkskortet, tar det like lang tid å finne drivere til kortet som det tar å innstalere imaget senere. :thumbup: .
Lenke til kommentar

Ja. nå snakker vi. .)

 

Tingen er at jeg har disketten, med orginal drivere, jeg har lasta ned nye drivere osv.. men jeg får samme feil. Men jeg har nå funnet en løsning..

Siden den første .gho fila var et disk bilde, med partisjoner og alt, trengt jeg et bilde av bare partisjonen c:\ og.. Den maskina jeg sliter med hadde win2k.. så jeg laga bare et bilde av c:\ på den maskina som var sett opp, kopierte det over på F:\(backup) og starta opp uten drivere.. det var den greieste måten siden disk bildet bare blir brukt 1 gang i året, mens vi trenger et bilde av c:\ i tilfelle crash.

 

Men men takk for svar iallefall :)

Endret av Lickmastr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...