Gå til innhold

Kjøpe nytt skjermkort? Husk Hørselvern ;)


Malvado

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ehh, tviler på at Asus 6800 Ultra ligger på 62DB i støynivå..

Det er jo mer en ei delta vifte på full hastighet.

Det er umulig å sammenligne disse direkte.

 

Dvs. selve måletallene er nok riktige i seg selv, men det kan være brukt vidt forskjellige målemetoder. F.eks måler noen 2cm fra støykilden, mens andre kan måle på litt lengre avstander, og noen ganger måles det også på utsiden av kabinettet, eller fra brukerens ståsted.

 

I tillegg så er det normalt å måle støynivået ved 1kHz selv om det er bare en liten del av sannheten. Egentlig så varierer støynivået med frekvensen og det er helheten som utgjør det totale støybildet.

 

Om ikke det var nok, så vil ressonanser i kabinett kunne forsterke eller dempe enkelte frekvenser. Øret har også litt forskjellig oppfatningsevne på de forskjellige frekvensene så totalt sett er det veldig vanskelig å få representative og godt sammenliignbare målinger.

 

Denne testen har likevel en viss verdi. Dvs. at man kan se på støyforskjellen mellom de forskjellige kortene i det samme oppsettet og på samme frekvens. Selv om det ikke er helt korrekt så kan det i hvertfall være en indikasjon på støyforskjellen mellom kortene, men resultatene kan ikke uten videre sammenlignes med andre tester.

Lenke til kommentar

har nettopp bestilt sapphire radeon X800XT, og liker ikke helt hva jeg hører (leser, unnskyld ordspillet :p ) men det er jo uansett bare til å fyre på noe musikk, eller sette opp lyden litt når en spiller spill.

enkelte av oss kan jo rett og slett ikke leve uten lyd... :D

Lenke til kommentar

Ehh

 

grunnkurs lyd lære nr 1:

 

en endring i 3DB SPL (sound pressure level) oppfatter øret som en dobling av lydstyrke.

 

dersom man måler strømmen og ikke SPL så er det 6db mer energi som må til for at øret oppfatter at lydstyrken er doblet.

 

Her tror jeg du bør ta dette grunnkurset på nytt. 3dB er en dobling av effekt, 6 dB er er en dobling av spenning eller strøm. Dette vil nok ikke si det samme som at øret oppfatter 3dB som en dobling av lydnivå. En forskjell på 3dB regnes som ganske liten, et vanlig øre greier å høre forskjeller på

min 1dB i lyd, lavere forskjeller enn dette høres ikke (enklete har jo bedre hørsel enn andre da så dette kan være noe induvidiellt), enkelte merker ikke forskjell før det er 3dB. Så 23dB høres litte granne høyre ut enn 20dB.

 

Se på den siste tabellen på denne siden for en ok tabell for hvor høy dB forskjeller kan høres ut (se kolonnen loudnes): http://www.audioholics.com/FAQs/001020_watts_dbs.php

Lenke til kommentar
Vel, jeg jobber med støy og Playmofetisch har rett og du har feil. 10 dB tilsvarer 10 ganger mer energi. Imidlertid vil ikke 10 dB subjektivt oppleves som 10 ganger høyere. En kan altså ikke "stole" på den menneskelige hørsel i denne sammenheng  ;)

Jeg ser at playmofetich har "rettet" det til energi, og ikke bråk som det først ble skrevet. Men til deg durabit, så lurer jeg på en ting, vurdert å bytte jobb? Eller å LESE hva som blir skrevet i posten.

Når noen påstår at støyen tidobbles og hundredobbles, og det er ikke energi det er snakk om, men BRÅK. D.v.s noe som øret hører, ikke noe et instrument måler, og jeg svarer med å legge ved en link som sier at det er ved en økning på hver tredje dB øret oppfatter bråket som en fordobling ifra det forrige tallet.

Nok en link her: http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/stoy.html

Så kan du heller diskutere med arbeidstilsynet. Jeg står fortsatt på hva jeg opprinnelig skrev, utifra hva han skrev: en vifte på 40dB er ti ganger mer BRÅKETE enn en på 30dB, og hundre ganger mer BRÅKETE enn en på 20dB.

Jeg svarte da: Titt litt her og se om den tidobbles og hundredobbles som noen her påstår.

Referete da til bråket, IKKE energien, da ingen nevnte den i det hele tatt.

 

Syntes det forøvrig er bra at playmofetich korrigerte seg selv :thumbup: , ikke altfor mange som gjør det, og som jeg har skrevet i noen av mine tidligere poster, LES hva andre har skrevet før deg, enn å bare slenge ut ting ifra lufta, er litt irriterende.

 

Noget offtopic, men .....

P.S Jeg er enig med hvordan ENERGIEN måles i dB, bare så det er sagt, da det er alltid noen som klarer å plukke ifra hverandre alt jeg har skrevet.

 

Jeg vil TRO (d.v.s jeg vet IKKE sikkert), at en 30 dB vifte "bråker" omtrent 3 ganger mer en en på 20. Og en på 40 "bråker vel omtrent 6-7 ganger mer en en på 20 dB. Correct me if i'm wrong. Har både lest at 3\6 eller 10 dB oppfattes som en fordobling av lyden, så jeg kan ikke garantere noe, men det ser ut som om 3 er det som går igjen mest. Hmmmm lure, fundere :hmm:

 

Andre mere erfarne kan ta over kranglin.... eeehh diskusjonen mener jeg. :whistle:

Lenke til kommentar
Vel, jeg jobber med støy og Playmofetisch har rett og du har feil. 10 dB tilsvarer 10 ganger mer energi. Imidlertid vil ikke 10 dB subjektivt oppleves som 10 ganger høyere. En kan altså ikke "stole" på den menneskelige hørsel i denne sammenheng  ;)

Jeg ser at playmofetich har "rettet" det til energi, og ikke bråk som det først ble skrevet. Men til deg durabit, så lurer jeg på en ting, vurdert å bytte jobb? Eller å LESE hva som blir skrevet i posten.

Når noen påstår at støyen tidobbles og hundredobbles, og det er ikke energi det er snakk om, men BRÅK. D.v.s noe som øret hører, ikke noe et instrument måler, og jeg svarer med å legge ved en link som sier at det er ved en økning på hver tredje dB øret oppfatter bråket som en fordobling ifra det forrige tallet.

Nok en link her: http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/stoy.html

Så kan du heller diskutere med arbeidstilsynet. Jeg står fortsatt på hva jeg opprinnelig skrev, utifra hva han skrev: en vifte på 40dB er ti ganger mer BRÅKETE enn en på 30dB, og hundre ganger mer BRÅKETE enn en på 20dB.

Jeg svarte da: Titt litt her og se om den tidobbles og hundredobbles som noen her påstår.

Referete da til bråket, IKKE energien, da ingen nevnte den i det hele tatt.

 

Syntes det forøvrig er bra at playmofetich korrigerte seg selv :thumbup: , ikke altfor mange som gjør det, og som jeg har skrevet i noen av mine tidligere poster, LES hva andre har skrevet før deg, enn å bare slenge ut ting ifra lufta, er litt irriterende.

 

Noget offtopic, men .....

P.S Jeg er enig med hvordan ENERGIEN måles i dB, bare så det er sagt, da det er alltid noen som klarer å plukke ifra hverandre alt jeg har skrevet.

 

Jeg vil TRO (d.v.s jeg vet IKKE sikkert), at en 30 dB vifte "bråker" omtrent 3 ganger mer en en på 20. Og en på 40 "bråker vel omtrent 6-7 ganger mer en en på 20 dB. Correct me if i'm wrong. Har både lest at 3\6 eller 10 dB oppfattes som en fordobling av lyden, så jeg kan ikke garantere noe, men det ser ut som om 3 er det som går igjen mest. Hmmmm lure, fundere :hmm:

 

Andre mere erfarne kan ta over kranglin.... eeehh diskusjonen mener jeg. :whistle:

OffTopic: Du heter lars.. ? eller?

 

OnTopic: du har rett.:thumbup:

Lenke til kommentar
Ehh

 

grunnkurs lyd lære nr 1:

 

en endring i 3DB SPL (sound pressure level) oppfatter øret som en dobling av lydstyrke.

 

dersom man måler strømmen og ikke SPL så er det 6db mer energi som må til for at øret oppfatter at lydstyrken er doblet.

 

Her tror jeg du bør ta dette grunnkurset på nytt. 3dB er en dobling av effekt, 6 dB er er en dobling av spenning eller strøm. Dette vil nok ikke si det samme som at øret oppfatter 3dB som en dobling av lydnivå. En forskjell på 3dB regnes som ganske liten, et vanlig øre greier å høre forskjeller på

min 1dB i lyd, lavere forskjeller enn dette høres ikke (enklete har jo bedre hørsel enn andre da så dette kan være noe induvidiellt), enkelte merker ikke forskjell før det er 3dB. Så 23dB høres litte granne høyre ut enn 20dB.

 

Se på den siste tabellen på denne siden for en ok tabell for hvor høy dB forskjeller kan høres ut (se kolonnen loudnes): http://www.audioholics.com/FAQs/001020_watts_dbs.php

Det stemmer godt det du sier der.

 

Jeg vil bare føye til litt ekstra: Kjæresten min driver med profesjonell hørselstesting og jeg har villig stilt opp som forsøksperson noen ganger. Hørselen måles normalt i trinn på 5dB fordi noe mindre enn det gir ofte tilfeldige resultater. Jeg hører godt forskjell på to slike trinn dersom lydstyrken er relativt høy, men dersom lydstyrken nærmer seg det laveste jeg klarer å høre så varierer det sterkt, faktisk opptil 10db fordi magen, hjertet og pusten lager litt lyd og forstyrrer målingene i det lydtette rommet.

 

Øret er også laget slik at det hører et ekstremt vidt spekter av lydtrykk. Man kan høre fra ca 10-110 dB, noe som er en forskjell i lydtrykk på ca 10 milliarder ganger. Det blir derfor helt feil i forhold til lydoppfatningen å bruke en lineær skala til å beskrive lydstyrke. Det er derfor den eksponensielle dB-skalaen brukes i stedet for reellt lydtrykk.

Lenke til kommentar

Har ett Asus x800xt og er overhodet ikke plaget av støy fra viften.Husk at testen som trådstarter linker til er utført i lydisolert rom."Vanlige rom" som de fleste av oss har,ligger "romstøyen" fra 0-35 dB konstant.Testen kan kun brukes til en

indikasjon på støynivået kortene seg i mellom.Støy oppfattes forskjellig fra person

til person.

 

Hva påvirker hvordan vi oppfatter lyd.

Pitch -frekvens - tonehøyde

Loudness -styrke - amplitude (dB - logaritmisk skala fra 0 til ca. 120dB)

Timbre -klangfarge - overharmoniske forvregningsfrekvenser

Envelope -hvordan en lyd "lever" - attack, decay, sustain, release

Posisjon -siden man har 2 ører vil en lyd nå ørene med ørsmå forskjell i tid

hjernen vil bruuke denne informasjonen til å bestemme hvor lyden kommer fra.

Masking -svake lyder maskeres av sterkere lyder. En piccolofløyte vil f.eks. ikke høres samtidig med en trompet.

Attention -man vil automatisk filtrere bort lyder man ikke er interessert i.

"cocktail party effect"

 

Jeg har ingen problemer og anbefale asuskortet,med mindre du er født med

ører så store som hus..

Lenke til kommentar
Vel, jeg jobber med støy og Playmofetisch har rett og du har feil. 10 dB tilsvarer 10 ganger mer energi. Imidlertid vil ikke 10 dB subjektivt oppleves som 10 ganger høyere. En kan altså ikke "stole" på den menneskelige hørsel i denne sammenheng  ;)

Jeg ser at playmofetich har "rettet" det til energi, og ikke bråk som det først ble skrevet. Men til deg durabit, så lurer jeg på en ting, vurdert å bytte jobb? Eller å LESE hva som blir skrevet i posten.

Når noen påstår at støyen tidobbles og hundredobbles, og det er ikke energi det er snakk om, men BRÅK. D.v.s noe som øret hører, ikke noe et instrument måler, og jeg svarer med å legge ved en link som sier at det er ved en økning på hver tredje dB øret oppfatter bråket som en fordobling ifra det forrige tallet.

Nok en link her: http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/stoy.html

Så kan du heller diskutere med arbeidstilsynet. Jeg står fortsatt på hva jeg opprinnelig skrev, utifra hva han skrev: en vifte på 40dB er ti ganger mer BRÅKETE enn en på 30dB, og hundre ganger mer BRÅKETE enn en på 20dB.

Jeg svarte da: Titt litt her og se om den tidobbles og hundredobbles som noen her påstår.

Referete da til bråket, IKKE energien, da ingen nevnte den i det hele tatt.

 

Syntes det forøvrig er bra at playmofetich korrigerte seg selv :thumbup: , ikke altfor mange som gjør det, og som jeg har skrevet i noen av mine tidligere poster, LES hva andre har skrevet før deg, enn å bare slenge ut ting ifra lufta, er litt irriterende.

 

Noget offtopic, men .....

P.S Jeg er enig med hvordan ENERGIEN måles i dB, bare så det er sagt, da det er alltid noen som klarer å plukke ifra hverandre alt jeg har skrevet.

 

Jeg vil TRO (d.v.s jeg vet IKKE sikkert), at en 30 dB vifte "bråker" omtrent 3 ganger mer en en på 20. Og en på 40 "bråker vel omtrent 6-7 ganger mer en en på 20 dB. Correct me if i'm wrong. Har både lest at 3\6 eller 10 dB oppfattes som en fordobling av lyden, så jeg kan ikke garantere noe, men det ser ut som om 3 er det som går igjen mest. Hmmmm lure, fundere :hmm:

 

Andre mere erfarne kan ta over kranglin.... eeehh diskusjonen mener jeg. :whistle:

Jeg syns faktisk at du selv stiller deg lagelig til for hogg. Du "angriper" Playmofetisch innlegg på en ufin måte og insinuerer at han og andre trenger flere år på skolebenken. Videre sier du selv "eller i det minste tatt seg bryet med å sjekke opp hvordan decibel måles.". Det er dette jeg har kommentert. Støy måles ikke med hørselen. Jeg skriver i mitt første innlegg er den menneskelige hørsel ikke er egnet til å gradere støy på en etterrettelig måte og et støymålerapparat må av den grunn brukes ved støyvurdering av støyende utstyr. Det er også alment i et faglig miljø å si at to maskiner støyer/bråker dobbelt så mye som en maskin mens 10 maskiner gir 10 ganger mer støy - bråker 10 ganger så mye. Ergo er Playmofetisch innlegg uangripelig og riktig - og dette på faglige kriterier. Du står selvsagt fritt til å definere at dobbelt så mye bråk tilsvarer en subjektiv dobling av støynivået. Men det gir deg ikke rett til å raljere med andre her på forumet. Når du går ut så hardt mot andre må du tåle at andre korrigerer og stiller spørsmåltegn ved dine innlegg.

 

Tilslutt kan jeg bekrefte at jeg ikke skal skifte jobb samt at en 10 dB økning i støynivå oftest må til før den menneskelige hørsel oppfatter en støyøkning som en dobling.

Lenke til kommentar
Det som iallefall er grunnleggende matematikk, er at ikke alle logaritmer er som en faktor av 10.. men 2,7 som i e f.eks. Eller hva som helst egentlig, logaritmen til et tall kommer igjen som potens når det skrives på potensform. At 10 er et mye brukt basistall er en annen sak, men det finne da andre logaritmer enn de som er opphøyd i 10.

Det har ikke jeg vært innpå, men det er sikkert helt sant. Pensum nå til dags er nesten bare tull, fy skam dem som setter det sammen!

Lenke til kommentar
Tilslutt kan jeg bekrefte at jeg ikke skal skifte jobb samt at en 10 dB økning i støynivå oftest må til før den menneskelige hørsel oppfatter en støyøkning som en dobling.

Fint, da skjønte du kanskje hvorfor jeg reagerte når det ble påstått at det var en TI dobbling, og deretter en HUNDRE dobbling mellom 20, 30 og 40 dB i BRÅK. IKKE energi. Eneste grunnen til at jeg stiller meg til "hogg" er på grunn av sånne som deg som kommer etterpå uten og ha giddi å lest posten hans eller min. Det var bråk som ble nevt var det ikke? Eller må jeg quote igjen.

Det med 2 maskiner eller 10 maskiner som støyer, skal jeg ikke legge meg opp i, da UTGANGSPUNKTET var vifteSTØY mellom 20\30\40 dB. Ikke hvor mange vifter det var, men hvordan det hørtes ut, når dB'en økte ifra 20 og oppover.

Er det bare jeg som tolket det slikt, eller er det flere som også så det.

 

en vifte på 40dB er ti ganger mer bråkete enn en på 30dB, og hundre ganger mer bråkete enn en på 20dB.

 

Vis meg hvor energi kommer inn i bildet her, så skal jeg beklage, hvis ikke så kan du lese postene neste gang istedenfor å plukke på hva andre skriver.

Og ja, jeg så at du nevnte energi i posten din under min, ( Vel, jeg jobber med støy og Playmofetisch har rett og du har feil. 10 dB tilsvarer 10 ganger mer energi.)

Hvor i all verden tok du 10 dB er 10 ganger mere energi, når utgangspunktet var BRÅK. Og attpåtil kaller MEG en "løgner", når jeg bare legger ved en link som forklarer hvordan dB oppfattes. Syntes du da heller burde bruke tiden din på å korrigerre den nettsiden da, en å sitte her og vri på ting.

 

Sagt det før, sier det igjen, hater folk som ikke LESER postene, men bare hopper inn og rabler noe ned. Utallige eksempler på det her på forumet, (bla bla orka ikke lese alle, men hvorfor er det sånn og sånn), når det antageligvis er besvart på ett tidligere innlegg. Det og ikke gidde og SE og SETTE SEG INN I hva forrige person(er) egentlig svarte på, er vel så irriterende i mine øyne.

 

Beklager at jeg var "brysk" mot deg Playmofetisch (og andre som har tatt skade av det), men grunnen til at jeg var det, er at å slenge ut ting, uten å ha f.eks Google't litt, noe som tok meg hele 15 sekunder, også irriterrer meg litt. Jeg har selv gjort det, siste gang var når noen sa at XP sin firewall ikke kunne konfigureres, hvor jeg støttet det, da jeg ikke hadde "funnet" ut hvordan man kunne det. Det viste seg så at både han og jeg tok feil, hvor jeg så svarte: I STAND CORRECTED, og selv om ingen slang "dritt" til meg, så så jeg heller ingen grunn til å svare tilbake, da saken er at jeg dreit på leggen totalt, og hadde vel fortjent å få høre litt skittkasting grunnet mine feilaktige påstander. Ta det som en mann, sier nå jeg. Derfor prøver jeg nå og lese ordentlig igjennom innleggene, og sjekke litt, før jeg rabler ned noe.

Jeg kan også quote Desertqlow, en admin her på forumet:

En ny policy kommer nå til å kjøres der folk som kommer med bastante og feilaktige påstander kommer til å få en advarseløkning. Dette er noe som forsøpler forumet til de grader, og det kan vi ikke ha noe av. Dette gjelder over hele forumet.

 

Det er forøvrig ikke noe galt i å spørre, eller å komme med en uttalelse i en noe ydmyk retning hvis man ikke er helt sikker, som f.eks. at "Jeg holder med ATI fordi jeg har hørt at NVIDIA problemer med DX9-ytelse". Dataverdenen er en verden hvor ting forandrer seg fryktelig fort, og det som var riktig for 1 år siden kan være fullstendig galt i dag, og hvis man ikke følger med konstant så bør man være svært ydmyk i sine kommentarer, og det er det mange på dette forumet som må lære seg.

 

Det er viktig å understreke at det ikke er ulovlig å ta feil, men det har noe med signalene man sender ut ved å være skråsikker.

 

Det å være bastant og påstålig medfører et ansvar, og er du ikke rede til å ta konsekvensen av dette hvis man tar feil, så bør man holde seg unna slike holdninger.

Kanskje du heller vil diskutere med ham, mr. durabit.

 

Så enden på visa, playmofetich rettet seg selv, noe som settes STOR pris på, da få gjør det, og jeg er enig i hvordan ENERGIEN er i dB, men står på mitt ang. BRÅKET i dB'en. Takker også til de som har gitt oss litt innsikt i hvordan vi hører dB, (durabit, Simen1 m.f).

Håper dette var klar tale.

Lenke til kommentar

Synd og høre Bluesix, selv sitter jeg på ett GeforceFX 5900 ULTRA 256 MB kort ifra creative, er det noen som vet om 6800 kortene er mye mere bråkete enn 5900, eller er det omtrent det samme. Syntes lyden kan bli litt høy noen ganger, når 3d graffikken holder på, og det ville vært ille hvis 6800 er mye verre. Noen som har hatt begge, og hørt, da jeg funderer på og bytte en gang i framtiden.

Lenke til kommentar
Så enden på visa, playmofetich rettet seg selv, noe som settes STOR pris på, da få gjør det, og jeg er enig i hvordan ENERGIEN er i dB, men står på mitt ang. BRÅKET i dB'en. Takker også til de som har gitt oss litt innsikt i hvordan vi hører dB, (durabit, Simen1 m.f).

Håper dette var klar tale.

Les innlegget mitt litt nøyere Dark Viking. Playmofetich tok ikke feil i sitt innlegg - da gitt de premisser jeg tillegger han. Kanskje han kan kommentere dette selv. Jeg poengterer igjen at bruk av støymåler er eneste gangbare måte å vurdere/diskutere støyforskjeller på. Subjektivt kan man vurdere støy meget forskjellig. Jeg forstår at du velger å tolke at bråk vurderes/måles subjektivt og med bruk av anslaget "10 dB=støy oppleves doblet i styrke". Men dette er ditt premiss. Mitt (faglige) premiss er at bråk er en annen betegnelse på støy og at eneste riktige måte å analysere støyforskjeller på er ved bruk av støymåler (Også ved analyser som skal redusere støyskader legges 3 dB regelen til grunn). Vi kan aldri diskutere sak uten at vi er klare over hvilke premisser som de ulike partene legger til grunn. Jeg mener du tråkket feil mhp. premissforutsetninger når du "angrep" Playmofetich. Sak lukket for min del.

Lenke til kommentar
Les innlegget mitt litt nøyere Dark Viking. Playmofetich tok ikke feil i sitt innlegg - da gitt de premisser jeg tillegger han. Jeg forstår at du velger å tolke at bråk vurderes/måles subjektivt og med bruk av anslaget "10 dB=støy oppleves doblet i styrke". Men dette er ditt premiss. Mitt (faglige) premiss er at bråk er en annen betegnelse på støy og at eneste riktige måte å analysere støyforskjeller på er ved bruk av støymåler (Også ved analyser som skal redusere støyskader legges 3 dB regelen til grunn).

Takk for støtte. Jeg bomma kanskje litt på at det er 10 ganger så mye bråk. Det oppleves ikke slik, som den siden Dark Viking linka til viser, men det ER 10 ganger mer energi.

Jeg er ikke interessert i hva DU tillegger ham, når han SELV skriver bråk, IKKE energi, da svarte jeg på hva jeg mente med bråk. Det at du dytter dine påstander inn, og prøver så å vri det over ifra bråk til energi, det blir bare dumt.

LES, LES hva jeg skrev om "10dB=støy oppleves doblet i styrke" som du her skriver.

Jeg vil TRO (d.v.s jeg vet IKKE sikkert), at en 30 dB vifte "bråker" omtrent 3 ganger mer en en på 20. Og en på 40 "bråker vel omtrent 6-7 ganger mer en en på 20 dB. Correct me if i'm wrong. Har både lest at 3\6 eller 10 dB oppfattes som en fordobling av lyden, så jeg kan ikke garantere noe, men det ser ut som om 3 er det som går igjen mest. Hmmmm  lure, fundere  :hmm:

 

Mitt premiss at 10 dB er en dobbling?????? LESTE du i det hele tatt hva jeg skrev. At både 3, 6 og 10 dB er tall som går igjen, men jeg VET IKKE sikkert. LES for himmelens skyld hva andre skriver da mann.

For ørtne gang, playmofetich skrev om BRÅK, jeg svarte på BRÅK, jeg har ikke noe imot en ti og hundredobbling når det kommer til ENERGI. For guds skyld, er det så vanskelig og se at en vifte på 40 dB ikke BRÅKER 100 ganger mere enn en på 20. Når en person går ifra ett diskotek til ett annet og sier: dæven, her bråker det dobbelt så mye som det forrige, tror du han da snakker om hva han HØRER eller hva som er målbart. Derfor, når noen sier at en vifte bråker 10 ganger mer, tror du han mente hva han hører eller måler. Tviler på at de fleste går rundt med måleinstrumenter på seg. DET og DET alene var det jeg svarte på, helt til du dro inn ENERGI og fikk det til og se ut som om det var det jeg hadde svart på.

Playmofetich skrev jo selv at han BOMMA litt på at det BRÅKTE 10 ganger mer. Leste du i det hele tatt det???

Gud, fri og bevare...

Lenke til kommentar
Tilslutt kan jeg bekrefte at jeg ikke skal skifte jobb samt at en 10 dB økning i støynivå oftest må til før den menneskelige hørsel oppfatter en støyøkning som en dobling.

Fint, da skjønte du kanskje hvorfor jeg reagerte når det ble påstått at det var en TI dobbling, og deretter en HUNDRE dobbling mellom 20, 30 og 40 dB i BRÅK.

Beklager at jeg tar tak i akkurat din post, men jeg tenkte jeg kunne si noe med det samme vi er inne på flisespikking og språkbruk rundt det med dobling osv.. :

 

En tidobling betyr rent språklig egentlig å doble noe 10 ganger. Altså 2*2*2*2*2*2*2*2*2*2. (10 stk 2-tall) = 1024. En tidobling er altså ikke å øke noe til 10 ganger den opprinnelige verdien, men å øke noe til 1024 ganger den opprinnelige verdien. En hundredobling betyr på samme måte å doble noe 100 ganger, altså 2^100 = et veldig stort tall. En firedobling betyr også på samme måte en økning til 16 ganger den opprinnelige verdien.

 

Det er mye bedre å bruke "10 ganger så mye" dersom det er det man mener.

 

Beklager flisespikkingen, jeg vet jeg er flink til slikt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...