Gå til innhold

15 000 kroners Spill-PC Oppsett


Anbefalte innlegg

Jeg trodde jeg hadde bestemt meg for en PC nå. Har jo også forsåvidt det men... Har lest litt rundt og har innsett at oppsettet mitt ikke er så ideelt som jeg trodde. PCen skulle som sagt bli brukt til spilling, men også en god del videoredigering og foto, men så vidt jeg har forstått så har ikke mitt oppsett firewire engang. Og dette er vel av stor betydning ikke sant?

 

Her er mitt opprinnelige oppsett(fra komplett):

Kabinett: Chieftec Dragon Black w/USB, 360W PSU

Hovedkort: EPoX EP-8KDA3J Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Lyd

CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) + TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) =1024

Skjermkort: Sapphire Radeon X800PRO 256MB GDDR3 AGP,ATI X800PRO,DVI-I,TV-Out, Full Retail

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Optisk leser/brenner: NEC DVD recorder ND-2510A IDE Sort, Bulk

DVD+R/+RW (Dual Layer) og DVD-R/-RW

Operativsystem: Microsoft XP Pro

Mus: Logitech MX510 Optical Mouse USB & PS-2, Retail

Tastatur: Logitech Internet Navigator Keyboard SE (Norsk Versjon), PS/2 og USB, Retail

Skjerm: Samsung 19" CRT Syncmaster 957P TCO99 Skjerm

Pris: ca. 15 500

 

Så vidt jeg kan se så har ikke denne noen firewire. Hvor mye trenger jeg det egentlig? Og hvordan er resten av oppsettet. Noen svake punkter.

Har fått en del god hjelp av en på dette forumet som foreslo et alternativt oppsett (fra netshop):

 

CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.2Ghz BOXED

Hovedkort: Gigabyte K8NSP nForce3 250 ATX/GBLAN/SATA/Raid/8ch.LYD/Firewire

Mus: Logitech MX510 Performance Optical Mouse

Operativsystem: Microsoft windows XP Professional OEM

Ram: OCZ 1024MB Premier Dual Channel

Kabinett: Chieftec Matrix serie m/dør Sort

Harddisk: Seagate 160GB S-ATA 7200RPM

Optisk leser/brenner: NEC DVD-brenner ND-2510 bulk, intern

Vifte: 2x Zalman ZM-F1 80x80mm vifte

Skjermkort: Powercolor Radeon X800PRO 256MB DDR3 AGP - VIVO

Tastatur: Logitech Deluxe Access keyboard

Skjerm: e-yama 17" LCD 17NE1-S Sølv

Tot: 15 298,00 (inkl. mva.)

De setter alt sammen for 400 kroner tydeligvis.

 

Så det leder til disse spørsmålene:

1) Hvilket oppsett er best av disse to?

2) Hvem av skjermene bør jeg kjøpe? LCD eller CTR. Hørte at den LCDen ikke har DVI utgang og at den er svært dårlig på lavere oppløsning enn den defaulte. Er dette riktig?

3) Hvilket skjermkort er best? Hva er egentlig VIVO? Skjermkortet er nettopp grunnen til at jeg ikke har fått dataen fra komplett ennå. De får det ikke før 1. sep.

 

Så...hva synes dere? Hva mener dere? Men husk at ikke under noen omstendigheter skal denne dataen bli dyrere enne det den allerede er. Har sprengt budsjettet nok nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikke akkurat det spørsmålet som opptar meg mest, men takk jeg beholder xp pro.

 

Men tilbake til de mer viktige spørsmålene (se første post). Men det var forresten en ting til. Dette Hyper Threadning som P4 har. Vil jeg merke svært godt at ADM Athlon 64 ikke har det?

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Oppsett 2 er best, men bytt ut Gigabyte K8NSP nForce3 250 ATX/GBLAN/SATA/Raid/8ch.LYD/Firewire fordi OCZ rammen får problemer på dette HK(søk på det i forumet her så finner du mer om det).

 

Kjøp dette HK`et istedet: MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

Lenke til kommentar

Tror dere ikke helt forstår situasjonen min her. Den er som følgende. Det første oppsettet jeg skrev opp var fra komplett og dette har jeg allerede bestilt. Men saken er at pga av tastatur og skjermkort så har de ikke begynt å bygge den ennå, og det skjer ikke før 1. september da de får inn X800Pro. Og jeg kan ikke få forandret på bestillingen min. Har snakket med en på komplett og han sa at hvis jeg ville bytte ut noe eller forandre på no så måtte jeg slette den bestillingen jeg hadde inne og bestille på nytt. Men problemet er at prisen på den AMD Athlon 64 Socket 754 har steget 1000 kroner.

 

Derfor begynte jeg å tenke på å bestille via netshop istedet. Så derfor lurte jeg på om jeg burde det. Får jeg en bedre data da og vil jeg få den før komplett? Og vil den fra komplett være i stand til å redigere filmer og slikt også?

Lenke til kommentar

Jeg har fått en åpenbaring. Har innsett at videoredigering og foto vil ha en god del å si for det enste året og dermed på dataen kunne takle dette bra. Vil en ADM Athlon takle dette eller vil en Pentium 4 være svaret? Vil gjerne ha en som er god på både spilling og videoredigering. Noen råd?

Lenke til kommentar

Egentlig skal vel både A64 og P4 takle både spill og videored. veldig bra (A64 er best på spill og P4 er best på video så vidt jeg vet, men det er sikkert ikke mye forskjell...) likte egentlig det første oppsette best, bare med rammen på det andre, men TwinMos funker sikkert det... Har visst vært noe tull med blanding av TwinMos og AMD, altså slik at det ble redusert ytelse eller noe, men tror det problemet er løst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...